Nezkrotné koloběžky v centru Prahy. Radnice uvažuje o referendu pro zákaz jako v Paříži
SOUMRAK TURISTICKÉ ATRAKCE
Paříž od září vyhnala z ulic služby provozující sdílené elektrické koloběžky, místní si to předtím odhlasovali v referendu. Problémy s touto „populární“ atrakcí řeší delší dobu i obyvatelé centra Prahy. Nejen turisté je totiž často nechávají pohozené na chodníku, kde překážejí, nebo při jízdě nerespektují pravidla provozu. Koloběžky vydržely v Praze pět let, co teď s nimi bude dál?
Sdílené elektrické koloběžky, které v Praze provozuje společnost Lime a Bolt, jsou už dlouhou dobu předmětem veřejné debaty. Hlavně v centru města na ně narážíte na každém rohu, ale i v křoví, ve Vltavě či na dalších místech, kde parkovat nemají. Jsou jich doslova tisíce a stěžují si na ně především obyvatelé v Praze 1 a historickém okolí.
Radnice se s provozovateli snaží dohodnout po dobrém. Současná dohoda je ale nevymahatelná a její výsledek je nejistý. Hlasitěji se teď ozval například radní pro dopravu z Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO), který by chtěl prosadit podobné referendum jako v Paříži. Na příštím jednání chce bod o referendu navrhnout. To by se mohlo konat například u příležitosti některých z nadcházejících voleb.
„Byl bych rád za možnost zjistit, co by opravdu chtěli rezidenti a sousedé naší městské části, abych získal silný mandát při jednání s půjčovnami a při řešení celkové koncepce,“ uvedl k tomu Ryvola. Otázku sdílených elektrických kol a koloběžek budou o den později, ve středu, řešit i všichni zastupitelé Prahy 1. Z opozice se ale ozývají i názory prosazující úplný zákaz v celém historickém centru.
Magistrát požádal ministerstva o stanovisko k problematice regulace služeb provozující sdílené elektrokoloběžky. Stanovisko podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) doporučuje, aby město jejich regulaci řešilo pomocí stávajících zákonů, konkrétně vyhrazením míst pro vozítka v režimu takzvaného zvláštního užívání pozemní komunikace.
„K tomu by měl být využit tzv. institut zvláštního užívání komunikace, který je jinak využívá například pro stavení práce, pořádání akcí či provozování stánků. Povolení vydává místní silniční úřad a jsou za poplatek. Řešení samostaným zákonem by nicméně bylo systémovější,“ uvedl Hřib pro Echo24.
„V podstatě by měla být vyznačena oficiální místa, kde budou koloběžky odkládány, tak aby byla nalezena zdravá míra koexistence pěších, koloběžek, MHD i řidičů ve městě,“ dodal.
Koloběžky přišly do Prahy stejně jako do Paříže v roce 2018. Jako první je v září po metropoli rozmístil kalifornský startp-up Lime. K dalším společnostem provozujícím podobné služby patří například ostravský carsharingový startup re.volt, nebo společnosti Tier, Voi s Dott.
Paříž pořádala zmíněné referendum o „vyhoštění“ koloběžek na začátku letošního dubna a zúčastnilo se ho jen 7,5 procenta oprávněných občanů. Ti, kteří k němu přišli, však odevzdali rozhodných 89 procent hlasů ve prospěch úplného zákazu. Referendum bylo ale v principu nezávazné. Starostka Paříže Anne Hidalgová ze Socialistické strany nicméně řekla, že bude „respektovat výsledky hlasování“. Právě ona proti koloběžkám vedla značnou kampaň. I přesto, že sama dříve jejich rozšíření s cílem omezit provoz na silnicích podporovala.