„Škola je sekulární prostor.“ Myslbekův Ježíš měl jít pryč, nakonec zůstane, oznámila rektorka AVU
JEŽÍŠ NA AVU
Bouřlivou diskuzi i téměř dva tisíce protestních podpisů vyvolala přes víkend myšlenka odstranit sochu Krista na kříži z hlavní budovy pražské AVU. Záměr potvrdila rektorka Akademie výtvarných umění Maria Topolčanská, oznámila však, že k přesunu díla Josefa Václava Myslbeka nakonec nedojde. Škola původně zdůvodňovala přesunutí tím, že socha byla na současném místě několikrát poničena. To už rektorka explicitně nezmiňuje, podle ní byl prvním důvodem pro přesun sochy fakt, že je škola sekulární prostor. Na druhém místě pak zmínila, že jsou v galerii pro sochu lepší podmínky.
„Myslela jsem si, že jako každá vysoká škola můžeme nakládat se svým fundusem, jak potřebujeme. Socha Krista na kříži od Josefa Václava Myslbeka měla být přesunuta zhruba za měsíc do prostor Moderní galerie AVU. Ze dvou důvodů: 1. škola je sekulární prostor a 2. lepší fyzické podmínky pro sochy. Nebude. Nevadí. Socha zůstane viset na svém místě, na rok, na pět let, do kdy budeme/budete chtít, do nekonečna. Diskutujme,“ uvedla ve vyjádření umístěném na webu AVU rektorka Topolčanská.
Podle ní přitom neexistuje žádný organizovaný odpor studentů či zaměstnanců vůči soše. „Stejně tak neexistuje organizovaná skupina studentů/zaměstnanců, kteří sochu milují. Obojí jsou jednotlivci. Diskuse už začala. Pokračujte a nezapomeňte přijít na klauzury. Socha visí v přízemí, vpravo od vstupu,“ dodala rektorka Topolčanská.
Ohledně odstranění díla zakladatele novodobého českého sochařství J. V. Myslbeka z hlavní budovy akademie se rozproudila diskuse odborné veřejnosti na sociálních sítích a na podporu setrvání díla na místě vznikla i petice, kterou k pondělnímu poledni podepsalo už přes 1 800 lidí.
„Ne všichni studenti souhlasíme s odstraněním Krucifixu od J.V. Myslbeka z hlavní budovy Akademie výtvarných umění v Praze. Chceme zachovat toto unikátní dílo, které po tak dlouhou dobu inspiruje a je neodmyslitelně spjaté s hlavní budovou AVU. Socha přežila i nepříznivé podmínky komunistického režimu, avšak v současné době, bez širší debaty, měla být trvale přemístěna do stísněného prostoru Moderní galerie AVU na Výstavišti. Dílo není a nebylo kontroverzní, ani urážlivé, ani morbidní – je to mistrovské dílo, které odkazuje na slavné kořeny této umělecké školy,“ stojí v petici.
Záměr přesunout sochu původně potvrdila samotná AVU ve facebookové diskuzi pod příspěvkem pedagoga školy Vojtěcha Míči s tím, že měl být kříž na současném místě několikrát poničen. Více diskutujících se pozastavilo nad důvodem, proč má být plastika přesunuta a kdy, jak a kým byla v minulosti poškozena.
Vedoucí Digitální laboratoře AVU Jana Doležalová v diskuzi například tvrdila, že Myslbekův kříž je morbidní a děsí ji. „Mě to taky děsí, když jdu k vrátnici,“ odpovídá. „Utrpení člověka? Je to morbidní. Nevím, proč je to tam stále, chápu historii autora, ale ne, proč je to stále nedoknutelný. Slušelo by mu jiné místo, nevím kde.“ „Kristus trpící na kříži je za zenitem,“ píše kupříkladu dále.
Jejím příspěvkům mnoho lidí oponovalo. „Je to vrcholné dílo, lze se z něho poučit, inspirovat. Proto tam je a je dobré, že AVU má prostory, kde lze takovou věc vystavit. Pro někoho může být kostra plejtváka myšoka mnohem morbidnější, sál v Národním muzeu pro něho taky nebyl koncipován, a přesto většina lidí je ráda, že tam je,“ uvádí třeba jeden z bývalých studentů školy.