Zemřel Hanuš Holzer. Muž, který zásadně pomohl Občanskému fóru

ÚMRTÍ ČESKOSLOVENSKÉHO EMIGRANTA

Zemřel Hanuš Holzer. Muž, který zásadně pomohl Občanskému fóruNOVÉ
Hanuš Holzer (v popředí) na starším snímku. Foto: Reprofoto: YouTube/TEREZÍNSKÁ ŠTAFETA
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Nejprve sehnal automobily Občanskému fóru, pak se zasloužil o splynutí Škody a Volkswagenu. Kromě toho více než deset let působil jako honorární konzul ve Švýcarsku, kde zastupoval české zájmy. I přes tyto neoddiskutovatelné přínosy však československý emigrant Hanuš Holzer zůstával po většinu života spíše v ústraní. Bez většího zájmu veřejnosti ostatně zůstalo i jeho nedávné úmrtí – Holzer zemřel koncem dubna ve Švýcarsku

Zpráva o Holzerově nedávném úmrtí se objevila 30. dubna na webu Česko-izraelské smíšené obchodní komory, jíž byl členem. „Drazí přátelé, dne 29. dubna 2016 v odpoledních hodinách přišla smutná zpráva ze švýcarských Basilej. V úzkém rodinném kruhu odešel na svou poslední cestu náš milovaný přítel Hanuš Holzer. Čest jeho památce!“ píše ve zprávě, pod níž je podepsaný prezident komory Pavel Smutný. Holzerův pohřeb pak proběhl o několik dní později v úterý 3. května, uvedl v další zprávě.

Přestože jméno Hanuše Holzera není mezi širší veřejností příliš známé, jeho vliv na moderní vývoj českého státu je nepopiratelný. Například v 90. letech pomohl rodícímu se Občanskému fóru, kterému zajistil několik Volkswagenů.

„Nejvíce nám chyběla auta, protože bylo třeba jezdit po celé zemi a přesvědčovat a organizovat nové politické síly. A najednou auta byla. Kde se vzala, tu se vzala, abych se ještě jednou vrátil k dikci českých pohádek. Nikdo dlouho nevěděl, odkud ty Volkswageny přijely. Bylo jich hned šest najednou. Teprve po delším čase se ukázalo, že jejich zapůjčení vyjednal a zorganizoval jakýsi Čech, žijící ve Švýcarsku…,“ připomněl Holzerův přínos někdejší premiér ČSFR Petr Pithart.

S německou automobilkou ostatně souvisí i další Holzerův počin. Čechoslovák, který po srpnu 1968 emigroval do Švýcarska, v 90. letech využil svých kontaktů na Západě a pomohl vyjednat splynutí mladoboleslavské Škody s německým Volkswagenem. Jeho zahraniční angažmá tehdy dopomohlo k tomu, aby Škoda splynula s Volkswagenem a ne s Renaultem, což byla další možnost, která byla ve hře. Spojení značek započalo v polovině dubna 1991, tedy téměř přesně 25 let před Holzerovou smrtí.

Za zmínku ale stojí i další Holzerovy počiny – například pomáhal i několika dalším zahraničním firmám investovat v České republice nebo více než deset let působil jako honorární konzul ve švýcarské Basileji.

Je proto s podivem, že Holzerovo jméno není v Čechách známější. Odpověď na tuto otázku na svém webu naznačuje Petr Pithart: „Nikdy se přitom nepřihlásil o své zásluhy. Jen on sám ví, kolikrát překonal vzdálenost mezi Basilejí a Prahou, či přesněji mezi sídly velkých evropských firem a Českou republikou. Jak se hodně se angažoval po povodních v roce 2002 v rychlé a velkorysé pomoci obou basilejských kantonů. On by asi řekl, že neví, že to nikdy nepočítal a mávl by rukou. To je celý on: nikdy nic svého nepočítal, a přitom nám dopomohl k dnešní prosperitě jako málokdo jiný.“

Čtěte také: Kam kráčí Česko? Co si myslí Höschl, Pithart, Halík a spol.

Ve Škodě Auto se stávkovat nebude, mzdy rekordně poskočí

Zajímavé texty najdete v aktuálním vydání TÝDENÍKU ECHO zde

Sdílet:

Hlavní zprávy

Deset let od skoku Ivety Bartošové

KOMENTÁŘ

V pondělí 29. dubna uplyne přesně dekáda od chvíle, kdy zemřela zpěvačka Iveta Bartošová. Kdy nedaleko svého domu skočila pod vlak, a kdy se tak završil jeden ...

00:07
×

Podobné články