Apple se sklonil před zpěvačkou. Ale vyplatí se mu to

Spor s Taylor Swift

Apple se sklonil před zpěvačkou. Ale vyplatí se mu toANALÝZA
Taylor Swift během silvestrovských oslav na newyorském Times Square Foto: Foto: A katz/Shutterstock.com
1
Ekonomika
Tomáš Pergler
Sdílet:

Nestává se často, že si velký koncern nasype popel na hlavu a otočí své strategické rozhodnutí. Tím spíš, přivodí-li si tím vyšší náklady. Apple takový krok udělal a ví proč. Ústupek pěvecké celebritě Taylor Swift, která si přes veřejný status vymohla, aby se z nové hudební streamovací služby Apple Music odváděly poplatky i během tříměsíční zkušební doby, se technologické firmě do budoucna vyplatí.

Zpátečka Applu se většinou interpretuje jako obdivuhodné vítězství mladé americké zpěvačky. Na první pohled spravedlivé řešení – nahrávací firmy, hudební vydavatelství a umělci dostanou za přehrávání své hudby peníze, které jim bezpochyby náleží – přitom může v důsledku zúžit konkurenci. Z ní profitují hlavně posluchači, ale koneckonců také interpreti.

Apple je totiž nesrovnatelně bohatší, než konkurence. Disponuje na české poměry nepředstavitelnou hotovostí 200 miliard dolarů (4,8 bilionu korun), může si tím pádem dovolit i dlouhodobě ztrátový provoz streamovací služby a tím vydatně zavařit soupeřům. Ostatně začíná s tím už teď. Hudebním vydavatelstvím platí 73 procent z utržených peněz za přehrávání, zatímco standard je 70 procent.

Jak upozornil deník The Financial Times, plné kapsy Applu mohou ohrozit světovou jedničku mezi streamovacími platformami, švédskou Spotify. Ta nabízí na rozdíl od Apple Music jednak hudbu zdarma – za což musí posluchači strpět občasnou reklamu -, či zpoplatněnou službu bez reklam a s možností poslechu offline. Přestože se počet platících klientů Spotify za poslední rok zdvojnásobil na 20 milionů a její výnosy stouply nad jednu miliardu eur, odvody téměř tří čtvrtin z tržeb vydavatelstvím a k tomu přičtené fixní náklady odsuzují firmu ke ztrátám (loni to bylo 162 milionů eur).

Spotify se ani náznakem nemůže s finanční silou Applu porovnávat. Velká vydavatelství jako Universal Music, Sony Music Entertainment nebo Warner Music navíc drží ve Spotify akciové podíly, což ještě více podvazuje firmu při nějakých odvážnějších plánech. A nebezpečí hrozí ještě odjinud. Kromě Applu do své hudební služby mohutně investuje také další kolos z oboru, všudypřítomný Google.

V nejbližší době snad ještě dominance technologických obrů v internetovém přenosu hudby nehrozí. Zatím panuje spíš chaos. Americký kytarista Slash, známý hlavně z rockové skupiny Guns N’ Roses, který právě umístil balík nových skladeb na stahovací platformu BitTorrent, trefně přirovnal současnou situaci na trhu k Divokému západu. „Není tu žádná hlavní cesta, kterou by používali všichni. Každý si vybírá z toho, co se objeví, a zkouší různé věci, aby zjistil, co funguje,“ řekl v rozhovoru pro server TechCrunch.

Ve srovnání s 90. léty, kdy byli posluchači odkázáni jen na kupování CD, se možnosti opravdu rozšířily. Pocítil to i Apple, který před dvanácti lety přišel s digitálním prodejnou hudby iTunes, rozvoj internetu ale posunul poptávku od nákupu směrem k „pronájmu“, tedy streamování, kde se zatím prosazují menší hráči. I v této branži ale platí pravidlo, že finančně silnější vyhrává.

Čtěte také: Zpěvačka Taylor Swift proti Applu: ‚iPhony taky nejsou zadarmo‘

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články