Ministerstvo dopravy má gigantický problém, říká k navrženému rozpočtu Havlíček

STÁTNÍ ROZPOČET 2026

Ministerstvo dopravy má gigantický problém, říká k navrženému rozpočtu Havlíček
Stínový premiér Karel Havlíček (ANO). Foto: Michal Čížek
1
Ekonomika
Sdílet:

Ministerstvo dopravy má se svým navrženým rozpočtem na příští rok gigantický problém. Pro Echo24 to uvedl stínový premiér Karel Havlíček (ANO) s tím, že ministr financí Zbyněk Stanjura vytřel s ministrem dopravy Martinem Kupkou (oba ODS) podlahu. Podle Havlíčka dochází k zastavování podpisů smluv a příprav dálničních a železničních projektů. ANO prý zajistí prostředky navíc.

Vláda v úterý jednomyslně schválila návrh státního rozpočtu na příští rok. Příjmy i výdaje proti prvnímu návrhu ministerstva financí zvýšila zhruba o 28 miliard korun, plánovaný schodek zůstal 286 miliard korun. Novinářům to po jednání kabinetu řekl premiér Petr Fiala (ODS). Výdaje ministerstva dopravy, které nejsilněji kritizovalo první návrh, vzrostly o 22 miliard korun. Ministr Stanjura návrh rozpočtu označil za proinvestiční, investice tvoří 11,3 procenta veškerých výdajů. Proti původnímu návrhu ministerstva financí si nejvíc polepšilo ministerstvo dopravy, které získalo dodatečných 22 miliard korun, z toho deset miliard korun z evropských zdrojů.

Ministr Stanjura na dotaz na tiskové konferenci řekl, že sám Kupka pro rozpočet hlasoval a odmítl interpretaci Kupkových slov, že by požadoval 60 miliard korun. „S ohledem na tempo investic potřebujeme navýšení oproti letošnímu roku, mělo by to být o nějakých dvacet miliard. Fakticky oproti tomuto původnímu návrhu je to pro Státní fond dopravní infrastruktury o nějakých 60 miliard více,“ říkal nicméně Kupka. Stanjura zároveň řekl, že žádné investice v dopravě ohroženy nejsou a nebudou.

Kupka pro Echo24 nyní označil výsledek schválený vládou za „jednoznačně dobrou zprávu“. „Naplnilo se z významné části, co jsem říkal před časem. V rozpočtu se oproti původnímu návrhu podařilo posílit dotaci ve prospěch SFDI o více než jednu miliardu korun v porovnání s letošním rokem,“ uvedl Kupka.

Ostře se nicméně k rozpočtu vyjádřil Kupkův předchůdce v pozici ministra dopravy a stínový premiér Karel Havlíček (ANO). „Ještě minulý týden ubezpečoval Martin Kupka dozorčí radu SFDI, jejímž jsem členem, že chybějících 39 miliard zajistí. Totéž mi tvrdil včera v duelu v České televizi. Nezajistil nic, Stanjura si s ním vytřel podlahu. A Kupka, místo aby ho s tím smetákem hnal až do Opavy, tak ho ještě obhajuje,“ uvedl Havlíček.

„Ministerstvo dopravy tak má gigantický problém. Doposud se MK chlubil našimi stavbami a projekty, které dokončoval, teď se stává ministrem, který – podobně jako v minulosti Vít Bárta – musí zastavovat podpisy smluv a příprav klíčových dálničních a železničních projektů. Jako ministr dopravy jsem to rovněž neměl se zdroji jednoduché, ale nakonec jsme se vždy dohodli. Paradoxní je, že to je ve stejnou chvíli, kdy NKÚ vyčítá MO, že vyhazují z vrtulníku peníze za zálohy na obranu,“ dodal Havlíček.

Už dříve pro Echo24 situaci označil za „totální dopravní Waterloo“, které ochromilo investory, projektanty a způsobilo na dopravě chaos srovnatelný s vládou Petra Nečase. „Jen proto, že (Stanjura) nechce přiznat, že deficit není 286, ale 330 miliard. Nejhorší na tom je, že ví, že zdroje bude muset doplnit, ale nyní se před volbami tváří, že šetří. Naše vláda potřebné zdroje zajistí,“ uvedl Havlíček.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články