Žáci jsou stále více vulgárnější. Přibývá ponižování na základních školách, učitelé mají strach

ČESKÉ ŠKOLSTVÍ

Žáci jsou stále více vulgárnější. Přibývá ponižování na základních školách, učitelé mají strach
Vulgárního chování žáků vůči učitelům v základních školách přibývá. Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

V základních školách za poslední čtyři roky přibylo učitelů, kteří se setkali s tím, že jsou k nim žáci vulgární. Jejich počet se podle průzkumu Mapa školy společnosti Scio zvýšil z 9,7 procenta v roce 2022 na letošních 17 procent. Současně vzrostl počet učitelů, kteří v daném školním roce cítili strach z některého žáka. Před čtyřmi lety tyto obavy pociťovalo 4,6 procenta, zatímco letos je měl téměř každý desátý pedagog zapojený do průzkumu. Společnost o tom dnes informovala v tiskové zprávě.

Scio každoročně nabízí základním a středním školám možnost zapojit se do průzkumu, letos se ho zúčastnilo asi 150 základních škol. "Sledovali jsme trendy a vývoj v odpovědích, které máme k dispozici za poslední čtyři roky, tedy od návratu žáků i učitelů do škol po pandemii koronaviru. I když se nejedná o reprezentativní vzorek celé populace škol v ČR, rozsah dat nám umožňuje identifikovat významné posuny v chování a vnímání vztahů," uvedla koordinátorka projektu Anna Tzurna.

Podle průzkumu přibylo i žáků, podle kterých v jejich třídě někdo běžně, skoro denně, někomu nadává nebo ho ponižuje. V roce 2022 to uvedlo 16,9 procenta žáků a letos 21,7 procenta. Dalších asi 24,4 procenta žáků letos uvedlo, že se to stává docela často.

Zároveň se snížila spokojenost dotazovaných učitelů s chováním žáků vůči nim. Zatímco v roce 2022 bylo v tomto ohledu spokojeno asi 34 procent učitelů, letos 27,3 procenta. Podle společnosti Scio mírně přibylo těch, kteří jsou spíše spokojeni, ale celkový trend je negativní.

Mírně pak ubylo učitelů, pro které je vedení školy oporou při řešení problémů s žáky nebo konfliktů s rodiči. V roce 2022 potvrzovalo podporu ze strany vedení školy 52 procent pedagogů, letos to bylo 48 procent. "Je alarmující, že 13 procent dotázaných učitelů v posledních dvou letech dokonce zažilo pocit strachu z některého z rodičů," uvedla Tzurna.

Mírně ale klesla i spokojenost rodičů s komunikací s třídním učitelem. V roce 2022 s ní bylo rozhodně spokojeno přes 23 procent dotázaných rodičů, v tomto roce to bylo 20 procent. Celkově je však s komunikací třídních učitelů nadále spíše spokojeno přes 90 procent dotázaných rodičů.

Průzkum podle Scio nepotvrzuje, že by v dotazovaných školách výrazně přibylo případů fyzického ubližování ve třídy. Více než dvě pětiny dotazovaných žáků v posledních čtyřech letech vždy odpovídalo, že se to děje spíše výjimečně.

Podle metodičky prevence ve ScioŠkole v Praze 6 Petry Grabačové by se školy měly věnovat kvalitě vztahů mezi učiteli a žáky, mezi žáky navzájem i mezi školou a rodiči. Péče o duševní zdraví by podle ní měla být běžnou součástí dne ve škole.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články