Velikonoce zvedly restauracím tržby. I tak se potýkají s úbytkem hostů, lidé si dopřejí až o víkendu

RESTAURACE

Velikonoce zvedly restauracím tržby. I tak se potýkají s úbytkem hostů, lidé si dopřejí až o víkendu
Nejúspěšnějším velikonočním dnem zůstal Zelený čtvrtek, kdy tržby gastronomických provozoven oproti běžnému dni stouply o 48 procent. Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Restaurace a další gastronomické provozovny v Česku měly letos úspěšné Velikonoce, tržby jim oproti loňským svátkům stouply o 21 procent. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka, které ve středu v Praze představil ředitel rozvoje Dotykačky Vladimír Sirotek. V dubnu byly podle něj tržby v gastronomii o 6,2 procenta vyšší než loni, za posledních 20 měsíců šlo o nejlepší výsledek. Od začátku ledna do konce dubna gastronomické provozovny utržily o 1,3 procenta více.

Dotykačka v souvislosti s Velikonocemi porovnala data z týdne od 15. dubna do 21. dubna 2025 s týdnem od 26. března do 1. dubna 2024. K meziročnímu růstu velikonočních tržeb podle Sirotka přispělo zejména to, že svátky byly letos později než loni. „Zejména o Velikonocích – ale nejenom – lidé vyjížděli z měst na venkov nebo na hory, kde utráceli za pohoštění v tamějších provozovnách. Ze všech gastro segmentů tak nejvíc rostly obraty hotelovým gastro provozům a restauracím v nejmenších obcích,“ uvedl Sirotek.

Nejúspěšnějším velikonočním dnem zůstal Zelený čtvrtek, kdy tržby gastronomických provozoven oproti běžnému dni stouply o 48 procent. Následovala Velikonoční neděle s růstem o 32 procent, řekl Sirotek. Naopak na Velký pátek provozovny utržily o čtyři procenta méně než v běžném dni, na Velikonoční pondělí pokles činil dvě procenta.

V dubnu hotelové restaurace utržily o 17 procent více a kavárny o 11 procent více. Tržby stouply také barům a sportbarům, podle Dotykačky o pět procent. Kioskům, bistrům a provozovnám rychlého občerstvení tržby vzrostly o čtyři procenta, stejné zvýšení bylo i u restaurací. Hospody utržily o dvě procenta více, naopak noční kluby zaznamenaly o procento horší výsledek.

„Určitě je povzbuzující vidět pozitivní vývoj na straně poptávky. Gastro podnikatelům ale bohužel celou dobu rostou náklady – a to takovým tempem, že ani současné oživení jim nedovoluje realizovat dostatečnou ziskovou marži pro obnovu a rozvoj podnikání,“ uvedl předseda sekce gastronomie Hospodářské komory Luboš Kastner. „Pokud by se oživená poptávka udržela až do konce roku a došlo by ke stabilizaci stále vysokých nákladů, snad bychom konečně poprvé od covidu mohli generovat prostředky na rozvoj,“ doplnil.

Restaurace se podle Sirotka potýkají také s úbytkem hostů během obědů. Například loni meziroční pokles hostů v obědovém čase činil od pondělí do čtvrtka deset procent. „Teprve koncem týdne vyrážejí do restaurace pohodlně posedět a popovídat. Chtějí kvalitní servis a zážitek. O víkendu je tedy trend opačný než v týdnu. Počínaje pátkem si lidé rádi dopřejí,“ řekl Sirotek. Na celkových tržbách v gastronomii se podle něj obědy loni podílely přibližně 31,5 procenta, v roce 2019 před pandemií covidu-19 to bylo 34,6 procenta.

Podle dat portálu JenPráce.cz letos poptávka po pozicích v gastronomii meziročně vzrostla o 17 procent, přičemž třeba u barmanů a barmanek o 26,6 procenta, u číšníků a servírek o 15,2 procenta a v případě kuchařů a kuchařek o 11,7 procenta. Počet reakcí na inzeráty se ale zvýšil rychleji, a to ve srovnání s loňskem o 39 procent. „U pozice barman sledujme nyní v průměru kolem 33 uchazečů na jeden pracovní inzerát, u pozice číšník 25 a přibližně 17 uchazečů na jeden inzerát kuchaře,“ řekl za portál JenPráce.cz Michal Španěl. Data jsou ke konci dubna.

Od začátku ledna do konce dubna tržby v gastronomii vzrostly o 1,3 procenta, stejně jako v dubnu se nejvíce dařilo hotelovým restauracím a kavárnám. V lednu byly tržby o tři procenta vyšší, v únoru a březnu naopak klesly, přičemž v únoru o čtyři procenta a březnu o procento. V prvních čtyřech měsících roku se tržby v reálném vyjádření podle Sirotka blížily loňským hodnotám.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články