Energošmejdi opět na vzestupu. ERÚ radí, jak nenaletět jejich trikům
ENERGOŠMEJDI VS. KLIENTI
Energetický regulační úřad (ERÚ) v poslední době opět zaznamenal nárůst počtu stížností na takzvané energošmejdy. Jde zejména o nepoctivé terénní prodejce, jejichž ústní sliby se výrazně liší od následně podepsané písemné smlouvy. Domácnosti, obce i firmy přitom navštěvují bez ohlášení osobně. V některých případech pak klienti těmto obchodníkům platí zbytečné poplatky či sankce obchodníkům. Uvedl to v úterý ERÚ.
Pro chování těchto nepoctivých prodejců je podle úřadu typické, že se u zákazníků objevují bez předchozího ohlášení, nabízejí výraznou slevu na platbách za elektřinu či plyn, smlouvy a další dokumenty chtějí podepsat rovnou na místě a často veškeré podepsané dokumenty následně odnášejí. Co ústně přislíbí, se přitom podle ERÚ častokrát diametrálně liší od podepsané smlouvy.
Energošmejdi vědí, že slibem nezarmoutíš, vy ale myslete na to, že co je psáno, to je dáno. A před podpisem smlouvy vždy „dvakrát měřte a jednou řežte“. Jaké triky využívají energetičtí zprostředkovatelé? A jak jim nenaletět? Čtěte v naší tiskové zprávě!
— Energetický regulační úřad (@ERU_alert) July 15, 2025
👉https://t.co/gwXPKImX8d pic.twitter.com/NSLwZcPeFX
Regulační úřad upozornil na to, že spotřebitelé, kteří mají se svým dodavatelem uzavřenou smlouvu na dobu určitou, musí při předčasném ukončení smlouvy zaplatit pokutu. Energošmejdi ovšem podle úřadu zákazníkům lživě tvrdí, že se stávajícím dodavatelem vše vyřeší bez hrozby pokuty, což však nedodrží. Zprostředkovatelé si navíc často nárokují odměnu za zprostředkování.
"Problém je, když spotřebitel zprostředkovateli podepíše plnou moc a energošmejd mu na základě ní sjedná nového dodavatele, aniž by se ohlížel na trvající závazek u dodavatele stávajícího. Ten pak vyměří oprávněnou smluvní pokutu a po spotřebiteli požaduje její uhrazení," uvedla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.
Připomněla proto, že je klíčové si veškeré dokumenty před podpisem pečlivě přečíst, na cokoliv nejasného se vyptat, a především si vzít čas na rozmyšlenou. "Pokud na nás někdo tlačí, že podpis je nutný teď hned, je to už samo o sobě znamení, že zprostředkovatel patrně nejedná v náš prospěch, ale výhradně ve prospěch svůj," dodala.
Další zaznamenanou praktikou energošmejdů je podle ERÚ smluvní nastavení poplatků za zprostředkování změny dodavatele nebo za péči o smluvní zajištění dodávek elektřiny a plynu, o kterých se ale při osobním jednání nezmíní.
ERÚ se v poslední době setkává také s tím, že nepoctiví prodejci dělají problémy svým zákazníkům i po letech, kdy se spotřebitelé rozhodnou sami změnit dodavatele. Nepoctiví obchodníci v takových případech argumentují tím, že jde o porušení staré dohody a nárokují si mimořádný vstupní bonus, který spotřebitel před lety dostal. Pokuta bývá několikatisícová a typicky jde o smlouvy uzavřené ještě před létem 2022, kdy zprostředkovatelé přešli pod dozor ERÚ.
"To ovšem nic nemění na tom, že spotřebitelé mají právo i tyto smlouvy kdykoliv a bez jakýchkoliv sankcí ukončit. Pokud už zprostředkovatele k ničemu nepotřebují, doporučila bych to učinit všem, ať jim zbytečně nezůstávají letité závazky," dodala Zemanová. Zároveň je podle ní možné se bránit i proti pokutám ze starých smluv, protože často odporují pravidlům.