Televizním debatám pomalu odzvonilo. Politici mají na sítích miliony zhlédnutí
VOLBY VS. SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Volby jako reality show? To je realita dnešních dní. Vypadá to, že klasickým televizním debatám již odzvonilo. Jejich místo nahradily videa na sociálních sítích, jako je TikTok, Instagram nebo Facebook. Parlamentní volby se blíží a stará pravidla politického marketingu se hroutí. Zatímco nejsledovanější televizní debata v roce 2021 přilákala k obrazovkám něco přes milion diváků, tak Andrej Babiš (ANO) dnes na sociálních sítích sbírá patnáct milionů zhlédnutí týdně. Tým Petra Fialy (ODS) dokonce mluví o 19 milionech zhlédnutí, uvádí agentura TK media.
Podle dat Datareportal denně tráví čas na sociálních sítích kolem osmi milionů Čechů. A právě tam dnes politici soupeří o pozornost stejnými metodami jako influenceři. „Hranice mezi politikem a influencerem se postupně stírá. Politici si osvojili jazyk mladší generace a využívají formáty, které známe z TikToku nebo Instagramu. Humor, osobní příběhy nebo záběry z každodenního života dokážou v očích sledujících působit mnohem důvěryhodněji než tradiční projevy,“ říká Jakub Michalovský z digitální agentury TK media.
Podle dat televizních stanic zhlédlo nejsledovanější superdebatu České televize v roce 2021 přibližně 1,03 milionu diváků starších 15 let, na Nově 833 tisíc a na Primě a CNN Prima News kolem 638 tisíc. Dosahy na sociálních sítích jsou však dnes mnohonásobně vyšší. Andrej Babiš k 7. září 2025 uvádí, že jeho příspěvky na Facebooku, Instagramu a TikToku dosahují až 15 milionů zhlédnutí týdně, zatímco tým premiéra Petra Fialy hovoří dokonce o 19 milionech, z toho 12 milionů jen na Facebooku, píše agentura TK media.
Nejvýraznějším politickým tvůrcem na TikToku zůstává Andrej Babiš s téměř 200 tisíci sledujících. Následují Tomio Okamura (93 tisíc), europoslanec Filip Turek (59 tisíc) a Alena Schillerová (50 tisíc). Premiér Fiala má zatím „jen“ 31 tisíc, ale jeho tým staví na obrovském dosahu na Facebooku.
Politické TikToky přitom často míří přímo na prvovoliče. Letos jich může k urnám dorazit až 400 tisíc. Polovina uživatelů platformy je totiž ve věku 18–24 let. Není proto divu, že i političky jako Jana Maláčová (SOCDEM) nebo Kateřina Konečná (KSČM) přizpůsobují obsah trendům mladší generace – od virálního ASMR až po neformální zpovědi z domácnosti.
Podle Tomáše Urbánka z TK media se mění samotná povaha kampaně: „Politici dnes často sdílejí obsah, který by dříve patřil výhradně do soukromí. Jde o videa z dovolených, sportovních aktivit nebo záběry s domácími mazlíčky. Taková komunikace posiluje pocit, že jsou lidem blíž,“ říká Urbánek.
KOMENTÁŘ: Ve znamení volné soutěže
Do politiky vstupují i „nezávislí“ tvůrci. YouTubeři jako Kovy, Jan Špaček, Lukefry, Sugar Denny nebo Mikýř oslovují miliony diváků a svými komentáři dokážou rezonovat víc než oficiální stranické spoty. Strany proto hledají spojence mezi influencery – někdy oficiálně, jindy spontánně. Velký rozruch vzbudila účast kontroverzní Sugar Denny na akci Pirátů, která vzápětí oznámila podcast s Ivanem Bartošem. Piráti ještě oficiálně spolupracují s komikem Mikolášem Trkalem alias Big Daddy Mikkym.
Hnutí ANO jde ještě dál a vytváří si vlastní influencery, například profil Viktorie Kalivodové. „Je to funkční nástroj, ale otázka je, nakolik je morální. Proto musí být placené spolupráce jasně označované,“ připomíná Michalovský.
Sociální sítě proměnily volební boj v nekonečný stream videí, reelsů a stories. Politici soupeří o lajky, sledující a virální zásahy stejně jako influenceři v módě či gastronomii. Volič se mezitím rozhoduje nejen podle programů, ale i podle toho, čí videa mu algoritmus naservíruje na obrazovku.
Živé televizní debaty sice zůstávají důležitým momentem, ale část veřejnosti je vnímá jako příliš formální nebo odrazující. Naopak živá vysílání na sociálních sítích a krátká TikTok videa přitahují publikum napříč generacemi. „Dnes už si můžeme troufnout říct, že kampaň bez sociálních sítí prakticky nemá šanci uspět. Politici, kteří zůstávají jen u tradičních formátů, riskují, že je velká část voličů vůbec neuslyší,“ uzavírá Urbánek.