Španělsko a Francie tlačí na zákaz spalovacích motorů. „Nesmíme ohrozit evropský průmysl,“ kritizuje Kupka

ZÁKAZ SPALOVACÍCH MOTORŮ

Španělsko a Francie tlačí na zákaz spalovacích motorů. „Nesmíme ohrozit evropský průmysl,“ kritizuje Kupka
Španělsko a Francie tlačí na zákaz prodeje nových spalovacích motorů od roku 2035. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Státy EU se zmítají v bitvě o zákaz spalovacích motorů. Španělsko a Francie chtějí zakázat prodej nových spalovacích motorů v EU od roku 2035. To se nelíbí jiným členským zemím jako je například Česko nebo Německo. Kancléř Friedrich Merz prohlásil, že udělá všechno proto, aby zamezil tomuto zákazu. Podobně reagoval i ministr dopravy Martin Kupka (ODS) s tím, že nechce ohrozit konkurenceschopnost evropského průmyslu.

Španělsko a Francie navrhují zákaz prodeje nových spalovacích motorů v EU od roku 2035, což je v rozporu s návrhem Evropské komise podporovaným Evropským parlamentem. Tento návrh je kritizován a existuje snaha o jeho změnu. V obou zemích probíhá automobilová výroba, například Španělsko má továrny na motory pro značky jako Seat a Peugeot-Citroen.

Tento návrh má za cíl snížit závislost na fosilních palivech a urychlit přechodu na udržitelnou dopravu. Jejich návrh ale čelí kritice kvůli obavám o konkurenceschopnost evropského průmyslu a dostupnost automobilů pro občany, zejména v kontextu přechodu na bezemisní dopravu.

Některé státy, včetně Česka a Slovenska, se snaží prosadit technologicky neutrální přístup a neadministrativní zákazy, které by podporovaly konkurenceschopnost a volbu spotřebitelů. Ve Španělsku působí například Daimler, Ford, General Motors, Nissan, Volkswagen, Seat a společný podnik Peugeot a Citroen. Mezi největší producenty automobilů ve Španělsku patří Stellantis (Peugeot-Citroen) a Seat.

Tuto snahu ostře kritizoval například ministr Kupka. „Jsem zcela zásadně proti návrhu Francie a Španělska se kterým dnes jdou na Radu EU pro životní prostředí. Tyto země chtějí zachovat zákaz prodeje nových vozidel se spalovacím motorem od roku 2035. Podporujeme moderní a udržitelnou dopravu, ale důrazně odmítáme opatření, která ohrožují konkurenceschopnost evropského průmyslu a dostupnost dopravy pro občany,“ prohlásil.

Podle Kupky přechod na bezemisní dopravu musí být realistický, ekonomicky proveditelný a technologicky neutrální. „O budoucnosti mobility musí rozhodovat technologický vývoj a volba spotřebitelů, ne administrativní zákazy. Proti takovým tlakům budeme dál bojovat. Vytváříme koalice států, které jsou pro zrušení zákazu spalovacích motorů,“ uvedl Kupka na síti X.

PODCAST: Křesťané nám o starých Slovanech hodně zamlčeli. I proto jsou pro nás slovanská božstva lákavá

Na obranu spalovacích motorů se na začátku října postavil i německý kancléř Friedrich Merz. Ten prohlásil, že udělá vše pro to, aby v Evropské unii v roce 2035 neskončil bez výjimky prodej aut se spalovacími motory. Po jednání se zástupci automobilového průmyslu zároveň zdůraznil, že Německo bude pokračovat na cestě k elektromobilitě. Automobilový průmysl je podle šéfa spolkové vlády pro zemi a její hospodářství klíčový.

„Udělám vše pro to, aby v roce 2035 nenastal tvrdý předěl,“ řekl Merz. Dodal, že to není ani technicky možné. Německo má podle něj strategický zájem na tom, aby si udrželo konkurenceschopnost svého automobilového průmyslu. Zároveň kancléř zdůraznil, že podporuje rozvoj elektromobility. Auta na elektrický pohon jsou „hlavní ulice, po které se jede“.

Kancléř Merz, vicekancléř a ministr financí Lars Klingbeil a několik dalších ministrů dnes jednalo se zástupci automobilového průmyslu o budoucnosti odvětví, které se potýká s problémy a táhne s sebou dolů celé německé hospodářství. Za německý svaz automobilového průmyslu VDA se schůzky účastnila předsedkyně Hildegard Müllerová a za odborový svaz IG Metall jeho šéfka Christiane Bennerová.

Merz už dopoledne na tiskové konferenci uvedl, že se stranám jeho koaliční vlády – konzervativní unii CDU/CSU a sociální demokracii (SPD) – nepodařilo najít společný postoj k plánu Evropské unie na ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035. Kancléř přitom v poslední době opakovaně říká, že on by si přál, aby EU od plánu upustila.

Sociální demokracie, koaliční partner Merzových konzervativců, se postavila proti snahám nabourat dojednaný kompromis, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů, a bojovat tak proti klimatickým změnám. Spolupředseda strany Klingbeil nicméně dnes naznačil, že je SPD ochotná přistoupit na kompromis. Na tiskové konferenci řekl, že nelze jít „hlavou proti zdi“ a že je třeba větší pružnosti a pragmatismu. Německo zároveň chystá tzv. Ocelový summit, kde bude řešit budoucnost a konkurenceschopnost hutnického, automobilového a ocelářského průmyslu v Německu i Evropě.

Dílčí dohody strany německé vlády dosáhly v podpoře elektromobility. Vláda chce poskytovat zájemcům o koupi elektromobilu finanční pomoc. Dostat by ji ale měly jen domácnosti s nízkými a středními příjmy. Do roku 2029 by mělo být možné z programu na podporu elektromobility čerpat několik miliard eur. Státní podporu na nákup elektrických vozů zrušila předchozí vláda kancléře Olafa Scholze kvůli úsporám na konci roku 2023. V polovině září agentura Reuters napsala, že Evropská komise přesune revizi záměru zakázat v roce 2035 výrobu aut se spalovacími motory už na konec letošního roku. Revize byla původně plánována až na rok 2026.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články