„Karlovy Vary 5 autobusů.“ Jak se na Facebooku shánějí tisícové demonstrace

ŠÍŘENÍ NA SÍTÍCH

„Karlovy Vary 5 autobusů.“ Jak se na Facebooku shánějí tisícové demonstrace
Protivládní demonstrace. Foto: Jan Hrdlička
18
Domov
Sdílet:

V sobotu centrum Prahy zaplnila protivládní demonstrace Česko proti bídě, na kterou z popudu strany Právo Respekt Odbornost (PRO) dorazily tisíce lidí. Kde se ale protestující vzali a co je přimělo k tomu vyrazit třeba i přes část republiky do hlavního města na akci, o které běžná média ani příliš neinformovala? Živnou půdou pro společenské proudy, které by se daly popsat jako antisystémové, anti establishment či odpůrci kabinetu Petra Fialy, jsou skupiny na Facebooku. Volně přístupné, ale i uzavřené, s velikým potenciálem pro sdílení. Deník Echo24 do nich nahlédl, aby zmapoval dění uvnitř.

„Autobusy na Prahu 11. 3. Zájem je ohromný,“ píše jeden z uživatelů do facebookové skupiny ANO – alternativa pro slušné lidi a k tomu i Skutečná podpora hnutí ANO a A.Babišovi. Dohromady tisíce členů, stovky reakcí a vyšší desítky sdílení. Následuje dlouhý výčet toho, odkud do metropole míří kolik autobusů. Adresy, časy, výše poplatků.

Totéž sdílí i předseda PRO Jindřich Rajchl. „Karlovy Vary jede 5 autobusů. Myslím, že Vaclavák nebude stačit,“ odpovídá mu jeho přívrženkyně v jednom z tisícovky komentářů. Sama nasbírá stovky reakcí.

Facebookové skupiny mají podle odborníků pro svolávání demonstrací zásadní význam. „Ke krátkodobé mobilizaci je to vhodná platforma, protože demonstrace je jasný cíl, ke kterému se lidé mohou upnout,“ vysvětluje pro Echo24 profesor politologie z brněnské Masarykovy univerzity Miroslav Mareš. Podle něj je diskutabilní, jak dlouho se členové facebookových skupin budou navzájem podporovat. „Rozhodně ale v případě velké účasti alespoň dočasně stmelí obdobně orientovanou masu lidí, která se pak vzájemně podporuje i na sociálních sítích,“ míní.

Foto: Echo24, screenshot

Síla sdílenosti

Předností skupin je především virálnost a značná šiřitelnost příspěvků. V dnešní době fungují lépe než dřívější řetězové emaily. „Skupiny na Facebooku jsou operativnější a oslovují i střední generaci. Řetězové maily ovlivňují spíše názory starší generace, jejich význam bude postupně upadat,“ míní Mareš.

Právě rozesílané emaily patřily k problémům minulých voleb. „V řetězových emailech se odráží to, co se píše na dezinformačních webech i v uzavřených skupinách na sociálních sítích,“ řekl redakci dříve datový analytik František Vrabel. Kromě Facebooku má mobilizační sílu třeba také platforma Telegram.

Foto: Echo24, screenshot

Některé ze subjektů na Facebooku se mohou pochlubit vyššími počty sledujících než oficiální kanály, úřady a vysoko postavení politici. Stránku Tomio Okamura – SPD na Facebooku odebírá asi 390 tisíc lidí, výrazně více než přibližně 100 tisíc sledujících premiéra Petra Fialy.

Fanouškovská stránka nezávislé senátorky Jany Zwyrtek Hamplové má přes 75 tisíc sledujících, skupina Andrej Babiš premiérem má přes 43 tisíc členů, uskupení Aliance národních sil přes 38 tisíc členů a například VOLÍM ANO !!! asi 20 tisíc.

Sám Rajchl se nedávno pochlubil, že záznam z oznámení březnové demonstrace vidělo za týden asi 65 tisíc lidí. O protestu informovala oficiální stránka PRO, Rajchlův profil, ale i další spřízněné iniciativy. Jednou z nich je internetová televize Raptor-TV.cz, kterou sleduje přes 100 tisíc uživatelů. Ta často přenáší dění z mimoparlamentních či nevládních oblastí, ať už jde o komunisty, PRO nebo další nesystémová uskupení.

Což už jsou čísla schopná vehnat do ulic davy. „Záleží na mnoha věcech jako je geografická dislokace těch lidí, to, jak vnímají samotnou skupinu. Pokud tam bude 30 lidí, tak do ulic spíš nepůjdou, když tam budou tisíce lidí, tak spíš se aktivují, protože budou cítit, že jejich aktivity jsou ‚legitimní‘ a chtěné,“ hodnotí politolog Eibl.

Zcela nestandardní je také sdílenost a reakce na příspěvky. Senátorka Hamplová je schopna za den u svého komentáře k výbuchům na plynovodech Nord Stream nasbírat takřka 2 tisíce sdílení a stovky komentářů.

Sami proti sobě

Příspěvky ve skupinách jsou ovšem mnohdy pokroucené. Příkladem může být fotografie fasády budovy Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy s ukrajinskou vlajkou opatřená textem „Další libůstka z cyklu ukrajinizace našeho školství. A je to důležité, jde o všechny děti. I ty vaše… Chcete aby střední školy měly stále nějakou úroveň? A to nejen ty soukromé, do kterých posílají své děti vládní prominenti a bohatí lidé?“

Foto: Echo24, screenshot

Kromě toho tu také běžně kolují upravené fotografie, třeba koláž s vládními představiteli a jejich podporovateli, kteří mají v rukou držet pozvánku na Rajchlovu demonstraci. Ve skutečnosti jde ale o fotomontáž.

Nechybí ani lži jako fabrikovaný titulek o tom, že herečka Eva Holubová má posílit hradní tým prezidenta Petra Pavla či zpráva podporovatelů KSČM, že se sobotní demonstrace ruší.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články