Vstupenka do světa Lexusu

AUTO

Vstupenka do světa Lexusu 4
Týdeník
Sdílet:

Na konci roku 2023 japonská automobilka Lexus uvedla svůj nový základní model zvaný LBX. Luxusní crossover je postaven na platformě Toyota TNGA-B a je nabízen s pohonem předních, nebo všech kol. Vyzkoušeli jsme čtyřkolku.

Nejmenší crossover se prodává teprve rok a je prvním Lexusem, který lze pořídit i s pohonem předních kol. Je sice spřízněný s Toyotu Yaris Cross, ale vzhledově se výrazně odlišuje nejen v oblasti exteriéru (nepřekvapivě široká nabídka barevných kombinací), ale i vnitřního prostoru. Hlavním cílem designérů v tomto ohledu byl jednoduchý, ale velmi kvalitní interiér. I když automobil patří do nižší třídy, nabízí celou řadu variant čalounění sedadel – od alcantary přes kůži až po různé alternativní materiály. Zajímavostí je například barevné osvětlení nabízející až 50 různých odstínů barev.

Právě v interiéru začneme: testovaná vrcholná výbava Cool má totiž čalounění vyvedené ve vkusné kombinaci kůže a semišového materiálu Ultrasuede, který je příjemný na dotek i pohled. Oceňujeme velmi dobré sedačky s příjemným bočním vedením vpředu, vzadu je to z hlediska místa spíše slabší, což odpovídá automobilu s délkou 4190 mm, stojícímu na rozvoru 2580 mm. S tím souvisí i velikost zavazadlového prostoru, který u testované verze kvůli použití pohonu 4 x 4 E-Four dosáhl jen na hodnotu 317 litrů (předokolka má 402 litrů).

Lexus LBX je nabízen pouze s hybridním ústrojím, jehož základem je zážehový tříválec 1,5 litru, doplněný o elektromotor. Verze s pohonem předních kol ho mají pouze vpředu, verze 4 x 4 E-Four (tedy i případ testovaného vozidla) i vzadu. I přes použití celkem tří motorů je maximální výkon systému 136 koní, což při hmotnosti kolem 1,4 tuny znamená schopnost zrychlit na stovku za 9,6 sekundy a maximální rychlost 170 km/h. LBX zkrátka není žádný velký dravec, ostatně je určen do městského provozu, kde zvládne efektivně rekuperovat a využívat jízdu čistě na elektřinu a dostane se kombinovanou spotřebou na hodnotu lehce přes 5 l / 100 km, což je velmi dobrý výsledek.

Pohonné ústrojí využívá k přenosu točivého momentu bezstupňovou převodovku e-CVT, na kterou už jsme si za celou dobu stihli zvyknout. Při plném sešlápnutí pedálu je trochu slyšet okamžitě vytočený motor, ale jinak funguje bez zaváhání a příjemně. Pochvalu si zaslouží dobré odkládací prostory a celkový koncept ovládání, který kromě funkčního displeje dotváří i mechanické ovladače (například pro změnu teploty a podobně).

U malého Lexusu hodně záleží na výbavě a také použité velikosti kol. Osobně bychom doporučovali menší 17palcová kola (klidně v kombinaci s čistě předním pohonem), která celkem jednoduchému podvozku dodávají mnohem plavnější a klidnější pocit, zejména na příčných nerovnostech. Verze s většími koly (jako v případě testovaného vozidla s 18palcovými) se bohužel nevyhnula tvrdým reakcím při přejezdech zejména příčných nerovností. Na druhou stranu na hezkém asfaltu se auto přesným řízením čitelně vodí zatáčkami a v takových situacích podvozek pracuje velmi dobře. V zimních podmínkách jsme vyzkoušeli i čtyřkolku, která pomáhá s trakcí v nízkých rychlostech, ale tam jsou její limity – LBX není vyloženě terénní auto.

Aktuální ceník Lexusu odhaluje celkem pět výbavových stupňů, od základního LBX (2WD, 800 000 Kč) přes střed v podobě výbavy Emotion (2WD; 940 000 Kč, 4 x 4; 1 050 000 Kč) až po vrcholnou Cool (2WD; 1 030 000 Kč, 4 x 4; 1 140 000 Kč). V současné době základní model Lexusu láká na zvýhodnění vybraných modelů až o 160 000 Kč, takže základní LBX vyjde na 699 000 Kč a výbava Elegant Tech na 839 000 Kč.

Nový Lexus LBX je hezké, příjemné auto s dobrým podvozkem a řízením, kterému ale trochu chybí výkon. Komu nevadí pocitově slabší auto a hledá spíš luxus, bude v kvalitním interiéru příjemně překvapen. Celkově by ceny mohly být trochu vstřícnější.

 

Plusy: hezký interiér, spotřeba, jízdní vlastnosti

Minusy: komfort podvozku, slabší dynamika 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Trump vyzval Evropu, aby přestala kupovat ruskou ropu

AKTUALIZOVÁNO

VÁLKA NA UKRAJINĚ

Americký prezident Donald Trump dnes řekl evropským lídrům, že jejich země musí přestat kupovat ruskou ropu, která pomáhá Moskvě financovat válku na Ukrajině. ...

19:43

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz