Letadlo L-39NG získalo typový certifikát, je způsobilé mezinárodního letového provozu

Letadlo L-39NG získalo typový certifikát, je způsobilé mezinárodního letového provozu
Letadlo L-39NG Foto: Omnipol
Ekonomika

Echo24

Nový letoun Aera Vodochody L-39NG získal od ministerstva obrany typový certifikát, kterým je letadlo oficiálně způsobilé mezinárodního letového provozu. Společnost uvedla, že se tak stalo na základě pozitivních výsledků pozemních a letových certifikačních zkoušek.

„Je to skvělá zpráva pro L-39NG i pro celý český letecký průmysl. Získání certifikace je významný milník při vývoji letounu a zároveň je to důležitý vzkaz pro naše zákazníky. Rád bych tímto poděkoval všem, kdo k tomuto výjimečnému úspěchu přispěli,“ uvedl Jiří Podpěra, prezident společnosti Omnipol, která je strategickým partnerem projektu nového letounu.

Certifikace je zároveň základním předpokladem pro dodávky zákazníkům. L-39NG je jako jeden z prvních letounů certifikován podle nových nadnárodních vojenských standardů (EMAR 21 a EMACC), což znamená, že jeho certifikace je uznávaná všemi vojenskými autoritami EU a NATO. V rámci testů proběhlo zhruba 300 zkušebních letů na dvou letových prototypech, a rozsáhlé pozemní zkoušky na dalších dvou prototypech. „Tento milník je naší zásadní zprávou pro tradiční Dny NATO v Ostravě, přesně tak, jak jsme slíbili před rokem. L-39NG je zcela nový letoun odpovídající současným i budoucím požadavkům na moderní výcvik taktických pilotů zaručující velmi konkurenceschopné náklady. Věříme, že jeho certifikace významně přispěje k budoucím objednávkám, které budeme moci brzy oznámit. Upřímně děkuji všem zaměstnancům, dodavatelům a partnerů za jejich profesionální úsilí a skvělou spolupráci,“ uvedl Dieter John, prezident a CEO Aera Vodochody.

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní.

Nový vlastník Aera Vodochody

Společnost Aero Vodochody Aerospace změnila letos v červnu po třinácti letech vlastníka. Skupinu firem, do níž Aero náleží, koupila od skupiny Penta společnost Aero Investment Partners, zaregistrovaná v Maďarsku. Jedná se o společný podnik firmy Aero International, člena skupiny Omnipol a renomovaného investora z Maďarska.

Podpisem smlouvy 11. června 2020 byl stvrzen převod 100 % akcií holdingu vlastnícího tradiční českou leteckou společnost Aero Vodochody firmě Aero Investment Partners. Podíl 51 % akcií této společnosti patří zahraničnímu investorovi, kterým je maďarský podnikatel András Tombor, a 49 % akcií patří české společnosti Aero International s.r.o.

Menšinový vlastník, společnost Aero International, je v rukou rodiny Hávových, která vlastní skupinu Omnipol. Právě skupina Omnipol bude zodpovědná za výkon manažerských práv a bude nadále garantem odborného manažerského vedení Aera.