1 budoucnost dopravy

Nemáme dost šoférů, pomohly by kamiony bez řidičů, tvrdí dopravci

NOVÉ

Témata: , ,

Autonomní vozidla výrazně pomohou tuzemským kamionovým dopravcům, kteří se dlouhodobě potýkají s nedostatkem řidičů. Na konferenci věnované novým trendům v nákladní dopravě to řekl generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Autonomní systémy by mohly přispět i k větší plynulosti provozu nákladních vozů. V Česku je nyní zhruba 130.000 profesionálních řidičů, podle dopravců jich k ideálnímu stavu schází přes 15.000.

„Nákladní doprava se dlouhodobě potýká s nedostatkem řidičů. Evropě se přitom ekonomicky poměrně daří a poptávka po dopravě je velká. Pokud by se podařilo uvést do provozu autonomní řízení vozidel, tak by to určitě mnoha dopravcům vytrhlo trn z paty,“ řekl Hromíř.

Deficit šoférů se navíc bude podle Hromíře dál prohlubovat, protože současní řidiči stárnou a mladí o toto povolání příliš zájem nejeví. Počet zakázek by měl vzhledem k ekonomickému vývoji po celé Evropě naopak růst.

Hromíř předpokládá, že autonomní vozidla najdou využití na předem definovaných trasách, kde pro ně budou optimální podmínky. Na členitějších cestách by tak stále bylo dostatek prostoru pro klasické řidiče. Nasazení autonomních vozidel očekává nejdříve za deset až 15 let.

V rámci konference představil aktuální stupeň vývoje autonomních vozů David Chleboun ze společnosti Mercedes-Benz. Jednou z nejžádanějších technologií v současnosti je tzv. „platooning“, který pomocí elektronického vybavení vozidel udržuje řízení kamionů v seřazených jízdních četách.

Letos v létě uvedl server Euro.cz, že na dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem vyjely autonomní kamiony společnosti Schenker. Šlo o první test v běžném provozu na světě. Kolona kamionů, které jsou autonomně řízeny, má ušetřit palivo a jet rychleji. Řidič byl pouze v prvním voze.

Nedostatek řidičů je podle dopravců problém, který se dlouhodobě nedaří řešit pomocí mladých pracovníků ani najímáním pracovníků ze zahraničí. Příliš nepomáhá ani zvyšování mezd, které se podle sdružení v posledních letech každoročně zvyšují téměř o deset až 15 procent. Průměrná mzda řidiče kamionu ve vnitrostátní dopravě se pohybuje mezi 25 až 30 tisíci korun. U šoférů mezistátní přepravy jsou mzdy zhruba o pět tisíc nižší, protože tito řidiči dostávají ještě diety.

Čtěte také: Havárii Sojuzu zavinila chyba při montáži nosné rakety. To je dobrá zpráva

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.