Praxe v Pražské plynárenské za éry Krnáčové: Objednávky celkově za miliony bez výběrového řízení

Pražské městské firmy

Praxe v Pražské plynárenské za éry Krnáčové: Objednávky celkově za miliony bez výběrového řízeníNOVÉ 1
Domov
Sdílet:

Zakázky za PR a marketing dohromady za miliony bez výběrového řízení a odmítání dotazů na fungování firmy. Pokud by šlo o popis jakékoli soukromé firmy, snad by se nebylo čemu divit. Řeč je ale o Prahou stoprocentně vlastněné městské firmě Pražská plynárenská v době, kdy pražskému magistrátu velelo hnutí ANO. Velký úklid v městských firmách nyní avizují Piráti.

V čele Pražské plynárenské je od dubna 2014 Pavel Janeček, funkční období mu mělo skončit v březnu. V červnu 2018, pár měsíců před komunálními volbami, jej ale spolu s dalšími dvěma členy představenstva převolila dozorčí rada, čímž jim de facto prodloužili funkční období. To mluvčí, člen dozorčí rady a šéf odboru marketingu Pražské plynárenské v jedné osobě Miroslav Vránek přiznává, že bylo způsobeno „možnou nestabilitou ohledně voleb.“

„Bylo to na návrh dozorčí rady vzhledem k tomu, že se blížily volby a očekávala se možná nestabilita. Odůvodnění bylo takové, aby se toto období nějakým způsobem překlenulo a nenarušilo to chod firmy,“ řekl deníku Echo24 Miroslav Vránek, jehož kombinace funkcí je pozoruhodná. V jedné osobě je člověkem, který má z pozice člena dozorčí rady hlídat představenstvo. Zároveň je ale z pozice mluvčího a šéfa odboru zaměstnancem představenstva.

Očekávaná nestabilita se, jak se později ukázalo, dostavila. Volby do pražského magistrátu sice vyhrála ODS, ale primátora získali Piráti, kteří se prsí kritikou fungování městských firem v éře primátorky Adriany Krnáčové (ANO). Ti se nyní chystají provést velké čistky ve vedení pražských městských firem. A právě proti tomu se část představenstva „pojistila“, když se jim převolením prodloužila funkční období.

Velký úklid v pražských městských firmách nyní avizují Piráti a jejich primátor Zdeněk Hřib. Na Pražskou plynárenskou mají Piráti „spadeno“ obzvlášť, protože jejímu zastupiteli Adamu Zábranskému dluží informace o odměnách pro členy vedení Pražské plynárenské Servis distribuce. Zábranský se ptal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, ty ale stále nedostal i přesto, že povinnost informace poskytnout konstatoval už loni na jaře Ústavní soud.

18 milionů na marketing a PR

Spěšné převolení členů představenstva před volbami není jediná pozoruhodnost, která se v městské firmě od roku 2014 odehrála. Zvláštní je i způsob, jakým Pražská plynárenská v minulosti utrácela miliony za marketingové a PR služby, respektive za inzerci, bez výběrového řízení.

Stovky malých objednávek za malé částky zadávala u malých a téměř neznámých společností. Umožňuje to interní dokument firmy, takzvaný Nákupní řád. Ten říká, že zakázky do výše 50 tisíc korun nemusí proběhnout výběrovým řízením. Rozhodnout o nich smí předseda odboru. V tomto případě šéf odboru marketingu Miroslav Vránek, podle něhož je ale tento způsob pro Pražskou plynárenskou výhodný a odůvodněný tím, že městská firma zadává inzerci nepravidelně a coby poskytovatel plynu má specifické potřeby. Vybírají se dle něj ty firmy, které dokáží zajistit největší slevu na inzeráty v médiích a Pražská plynárenská se zároveň nezaváže k dlouhodobé objednávce.

Z dokumentů firmy vyplývá, že těmito malými zakázkami utratila městská společnost za PR a marketingové služby jen za devět měsíců roku 2017 18 milionů v rámci 680 malých zakázek u 11 firem. To vychází prostou matematikou zhruba na tři a půl zakázky na každý pracovní den.

Například firmě Logic-emotion s. r. o. Pražská plynárenská zaplatila 3 290 000 korun v rámci 126 objednávek, jejichž průměrná hodnota se točí na 26 tisících za jednu. Podobné to bylo i v případě společnosti Lemon Prague a. s., která za 76 objednávek inkasovala 1 361 000 korun. Nejde přitom s výjimkou jedné (YASHICA s. r. o.) o známé či velké marketingové firmy.

Weby firem, s nimiž uzavřela Pražská plynárenská objednávky, často působí neaktualizovaně, někde nemají k dispozici kontakt na konkrétní osoby, občas chybí reference či ukázky odvedené práce. Například Mediální kancelář s. r. o., která v roce 2017 od Pražské plynárenské přijala 63 objednávek za dohromady 1 030 000 korun, má web v jakémsi „retrostylu“ a nemá na něm uvedena jména zástupců kanceláře. A třeba odkaz na email lze nezvykle získat jen poté, co člověk klikne na animovanou postavičku, která patrně zobrazuje pracovníka agentury.

Sám Pavel Janeček na dotazy deníku Echo24 neodpověděl. Svůj telefon Janeček ve čtvrtek nezvedal, následně se však z jeho sekretariátu ozval Tomáš Fiala, který si nechal ve čtvrtek krátce po poledni poslat otázky mailem. Na ně ani do pátečního večera Janeček nereagoval. A ti i přesto, že deník Echo24 odpovědi opakovaně urgoval u Janečka i Fialy ještě v průběhu pátku. 

Podle Vránka na smlouvách není nic divného. Malé firmy jsou dle něj schopny vyjednat lepší ceny inzerce. „Jsme v byznysu, který je závislý na počasí. Nechceme pravidelný objem inzerce v médiích, proto neuzavíráme objemové smlouvy. Máme kampaně různé, vybíráme podle konkrétních potřeb. 67 procent inzerce poptáváme přímo u mediálních domů, zbytek za nás obstarávají firmy,“ dodal.

Na dotaz, zda si ověřují relevanci společností, s nimiž firma uzavírá smlouvu, odpověděl, že ano. Malé firmy jsou dle něj pro sjednání nepravidelné inzerce výhodné. „Malá firma za sebou nemusí táhnout velký ansábl lidí jako velká mediálka. A tak se může dostat na lepší ceny než velká firma, která má větší náklady,“ řekl Vránek.

V praxi právě podezřelé výdaje na PR a marketing často slouží jako nástroj, jímž firmy vyvádějí peníze spřízněným osobám, které mají zůstat skryty, nebo si snižují daně. Právě to může být cesta korupce nebo skrytého financování politiky.

Krnáčová: Ptejte se dozorčí rady

Deník Echo24 se na Pražskou plynárenskou zeptal i bývalé primátorky za vládní hnutí ANO Adriany Krnáčové. Konkrétně zda byla s městskou firmou z pozice primátorky spokojená a jak na ni působily vysoké odměny předsedovi představenstva za členství v dozorčích radách dceřiných společností, užívání vozu za dva miliony či dělení zakázek na PR a marketing.

„Tyto dotazy pokládejte členům dozorčí rady. Od toho jsou, dostávají za svoji kontrolní činnost zaplaceno a jsou taky pojištění (proti blbosti),“ odpověděla Adriana Krnáčová. „Já jsem nebyla a ani nejsem členem žádného z orgánů obchodní společnosti města. Informace o tom, co říkáte, jsem neměla a nemám a ani jsem je nemohla mít. Dozorčí rada je vázána mlčenlivostí o aktivitách společnosti, kterou dozorují, i vůči primátorovi,“ dodala někdejší pražská primátorka.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Dále čtěte: Politika utopená v krvi. Vražda gdaňského primátora otřásla demokracií nejen v Polsku

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články