Becherovka a pivo. Ruská média ironizují kroky Česka v kauze Vrbětice

REAKCE RUSKA

Becherovka a pivo. Ruská média ironizují kroky Česka v kauze Vrbětice
Budova Ruského velvyslanectví v Praze. Foto: Ruské velvyslanectví
Svět

Echo24

Vyhoštění 18 pracovníků ruské ambasády v Praze, kteří byli identifikováni jako agenti tajných služeb, vyvolalo rozhořčené reakce některých ruských médií, všímá si opoziční zpravodajský portál Nastojaščeje vremja. Někteří ruští komentátoři se snaží situaci zlehčit vtípky o becherovce či pivu, další přicházejí s teoriemi, že za kroky české vlády stojí snaha vyhovět USA nebo že Praha jednala z vůle Washingtonu.

„Jen stěží to v BIS, která se fakticky proměnila ve východoevropskou pobočku CIA a MI6, tentokrát přehnali s becherovkou. Naopak. Svým vědomým (...) jednáním česká tajná služba nejen znovu uškodila svým západním partnerům (či splnila jejich přímou objednávku), ale vynulovala také znatelné oteplení ve vztazích Česka a Ruska,“ napsal vládní list Rossijskaja gazeta. Právě materiály Bezpečnostní informační služby (BIS) podle české vlády ukazují na zapojení Ruska do výbuchu v muničním areálu ve Vrběticích v roce 2014.

Další média ironizovala vyhlášené pátrání po ruských občanech, kteří se prokazovali cestovními doklady na jména Alexandr Petrov a Ruslan Boširov a které Británie podezírá z otravy dvojitého agenta Sergeje Skripala novičokem v roce 2018.

„Ostatně je divné, že Boširov a Petrov se ještě nestali světoznámými marvelovskými superhrdiny,“ zaznělo ve vysílání televize REN. Její moderátor Andrej Dobrov se ve svém analytickém pořadu podivoval, že by se v „nevelké zemi“, jíž je Česko, pohybovalo 18 pracovníků tajných služeb vydávajících se za diplomaty, a ironicky si pokládal otázku, zda je možné, že mají ruští tajní agenti obzvlášť v oblibě české pivo.

Mnohá média tvrdila, že za českým obviněním stojí USA. „Agrese Česka je buď ozvěnou halasných oznámení Washingtonu, vyplněním jeho přímé vůle či pokusem mu nahrát,“ uvedla stanice Rossija-24.

Se složitější teorií, že USA se snažily prostřednictvím Česka odvést pozornost od Běloruska a přípravy údajného státního převratu, o kterém informoval o víkendu běloruský lídr Alexandr Lukašenko, přišla státní stanice Rossija-1: „Je jasné, že cílem Prahy bylo rozšíření nepřátelské informační a politické kampaně, za níž stojí USA. Úkolem bylo odlákat pozornost od oznámených faktů o přípravě ozbrojené vzpoury v Bělorusku.“

Další komentátoři v ruských médiích dávali událost do souvislosti s tendrem na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. „Hádejte, kdo zůstal jako hlavní pretendent na smlouvu v hodnotě šesti miliard dolarů? Správně. Americko-kanadská firma Westinghouse,“ podotkla Rossijskaja gazeta.