Pasažéři havarovaného letadla Air India Express chválí pilota. „Zachránil naše životy,“ říkají

Pasažéři havarovaného letadla Air India Express chválí pilota. „Zachránil naše životy,“ říkají
Nehoda letounu Air India Express. Foto: Printscreen z videa
Svět

NEHODA LETADLA

lxs Echo24

Nehoda indického letadla, které havarovalo v pátek při přistání ve městě Kalikut, si mohla vyžádat ještě více obětí, nebýt kapitána Deepaka Vasanta Satheho. Ten dokázal i při kritickém manévru nakonec přistát tak, že se letoun sice výrazně poškodil, ale nezačal hořet, jak je v podobných případech obvyklé. Sám však při nehodě zahynul.

Přeživší věří, že devětapadesátiletý kapitán Deepak Vasant Sathe pomohl zachránit životy cestujících svou duchapřítomností. „Pilot dostal před přistáním varování, před opravdu špatným počasím. Snažil se dvakrát přistát, ale pak ztratil nad strojem kontrolu. Letoun sjel z ranveje, dostal smyk a zlomil se vejpůl. Mnozí unikli jen zázrakem,“ řekl jeden z přeživších pasažérů, který vyvázl z lehkými zraněními a novinářům se představil jako Ibrahim.

Přistávání na dráze v Kalikutu je náročné i za příhodných podmínek. Nachází se na kopci a po obou stranách ji lemují hluboké rokle. Obtížnost přistání potvrzuje i indický ministr pro civilní letectví Hardeep Singh Puri. „Kvůli špatnému počasí nemohl pilot napoprvé přistát, tak se se strojem otočil a pokusil se naletět na přistání z jiné strany,“ uvedl. „Povětrnostní podmínky byly ten den kvůli monzunu nepříznivé. Zdá se, že se pilot snažil dojet až na konec přistávací dráhy, ale kvůli kluzkému povrchu došlo k nehodě. Letadlo spadlo asi deset metrů z náspu do údolí. Na místo se okamžitě dostavili záchranáři, hasiči a pomohli taky místní obyvatelé,“ dodal ministr Puri.

Na palubě Boeingu 737-800 bylo v době nehody 191 osob. Podle záchranářů Celá nehoda si zatím vyžádala až 20 mrtvých, přes 100 zraněných, z toho 16 těžce. Mezi mrtvými jsou oba piloti. Přesný počet obětí ještě není znám. O den později našli technici na místě takzvané černé skříňky – záznamník letových údajů i hovoru v pilotní kabině. Ty se však musejí ještě anlyzovat.