Zlí kloni mají být Židé. Nike čelí nařčení z antisemitismu
Do výkopu úvodního zápasu mistrovství světa ve fotbale v Brazílii zbývá pár hodin a na světě už je aféra. Izraelský poslanec obvinil firmu Nike z antisemitismu. Ta ve svém novém reklamním spotu použila symboliku, která podle člena zákonodárného sboru Izraele Knesetu útočí na Židy. Píše to izraelský server The Times of Israel.
Pětiminutový reklamní spot, který Nike zveřejnila před začátkem MS ve fotbale, představuje animované hvězdy světového fotbalu, kteří se snaží porazit nejtěžšího soupeře, s jakým se kdy střetli: „neporazitelné“ klony. Ti ovládli fotbal jako kdysi slavní Klapzubáci. Na rozdíl od nich ale kloni vysáli ze hry veškerou zábavu.
Tato robotická stvoření, jedno jako druhé, mají černo šedé vzezření a na hrudi svých dresů mají logo fotbalového míče, klasického bílého balónu s černými tečkami. Toto logo ovšem v mnoha záběrech reklamního klipu opravdu může připomínat židovskou Davidovu hvězdu.
Upozornil na to poslanec izaelského Knesetu Šimon Ohajon. Šéf výboru Knesetu pro boj s antisemitismem, prohlásil, že „nová antisemitská propaganda je rafinovaná a tlumočí antisemitské vzkazy v sotva postřehnutelném stylu, příkladem čehož je právě firma Nike“.
Jaakov Haguel, šéf oddělení pro boj s antisemitismem z jeruzalémské Světové sionistické organizace, tvrdí podle izraelského deníku Maariv, že obdržel desítky stížností na video a Nike kontaktoval.
Firma Nike izraelské nařčení odmítá: „ Logo zobrazené na dresech Klonů a na reklamních billboardech ve filmu ‘The Last Game’ (Poslední hra) je logem fotbalového míče. Jakákoliv podobnost s jakýmkoliv jiným symbolem či obrázkem je zcela náhodná a nezamýšlená.“ „Respektujeme všechna náboženství a obrázek rozhodně nebyl navržen, aby způsobil jakoukoliv urážku,“ uvedlo Nike.