Audi A4: S lehkou chůzí válcuje konkurenci

Audi

Audi A4: S lehkou chůzí válcuje konkurenciAUTOTEST 7
Auto
  • Jan Červenka
Sdílet:

Našlapuje zlehka. Působí lehce. Lehce se řídí. Lehké jako pírko… Napadá mě jeden titulek za druhým – a všechny jsou mizerné. Což se rozhodně nedá říct o novém Audi A4, které je, gratuluji předem, pokud jste uhádli, lehké. Působí tak už od prvního pohledu i prvních kilometrů. A lehké je, i když se podíváte na technické údaje. Vlastně lehkost je to nejdůležitější slovo u nového Audi A4. Auta, kterému se jedni smějí – a druzí na něj nedají dopustit.

Jeho historie se začala psát před dlouhými čtyřiceti lety, ale tenkrát ještě s označením 80. V polovině devadesátých let bylo v souladu s firemní politikou přejmenováno na A4 a po roce 2000 se stalo snem každého obchodního cestujícího. Jeho obliba byla zčásti dána jeho neprůstřelným interiérem, zčásti silnými dieselovými motory. A samozřejmě taky pohonem všech kol quattro. Audi si na A4 postavilo svůj byznys a majitelům bylo nejspíš úplně jedno, že novináři a konkurence poukazovali na prkenné podvozky a silné sklony k nedotáčivosti. Masivní zátah turbodieselů, modré podsvícení přístrojové desky a pěkný klíček byly zkrátka víc.

První dojem je fantastický

Jenže za posledních pět let udělalo Audi spoustu práce, aby jejich auta jezdila stejně dobře, jako vypadají. Už předchozí A4 bylo na hony vzdálené minulým modelům a rozdíl u nejnovější páté generace je ještě markantnější. Audi opět nabízí pečlivě postavené auto, které už by mělo být neprůstřelné po všech stránkách. Ale ruku na srdce, i kdyby novinářské recenze byly jedno velké fiasko, nikdo nepochybuje o tom, že tohle auto se bude tak jako tak prodávat jako teplé housky.

Jenže fiasko se nekoná. Audi A4 stojí na novém podvozku a při jeho výrobě se používá spousta hliníku a vysokopevnostní oceli. Výsledkem je až o 120 kg nižší váha a výrazně lepší jízdní vlastnosti. I úplně první A4, jež se začalaovyrábět před dvaceti lety, bylo těžší. Stejný důraz kladli inženýři i na aerodynamiku. Na startu je v nabídce sedm motorů, a to jak benzinových, tak naftových. Lze předpokládat, že nejvíc budou v kurzu oba dvoulitry nebo pak naftový šestiválec, a právě proto jsem si vzal klíčky od 190koňového turbodieselového kombíku s pohonem předních kol, kde je ve standardu sedmistupňová převodovka S tronic.

Ještě než člověk nastartuje, musí vstřebat všechny ty novinky v interiéru. Audi A4 můžete mít i se standardními analogovými přístroji, ale nejspíš i vy zvolíte virtuální kokpit TFT, který se poprvé ukázal v modelu TT. Dvanáctipalcový displej si můžete libovolně konfigurovat a konečně má zase smysl koupit si auto s vestavěnou navigací, protože mapa promítaná přímo do přístrojové kapličky je jednoduše báječná. Pak jsou tady pohodlné sedačky s mimořádnou úrovní nastavení a taky stojí za zmínku propracované ovládání infotainmentu. Ale stejně je nejvíc interiér jako celek. Je působivě moderní, čistý a přehledný, ale zároveň stylový a útulný. Solidnost je první slovo, které vás napadne, až si ho vyzkoušíte na vlastní kůži. I ten nejzatvrzenější kritik Audi musí bý ohromen jeho vyspělostí a kvalitou.

A jak tedy jede?

Není pochyb, že Audi A4 je navrženo jako polykač kilometrů pro ty, kteří v autě tráví spoustu času a chtějí se bez problémů dostat z jednoho místa do druhého v rychlém dálničním pruhu, ale přitom hladce a ekonomicky.

Všechna A4 mají akustické čelní sklo a rozhodně stojí za příplatek 4400 Kč stejné provedení i u bočních oken. Naopak je možné ušetřit a spokojit se s osmnácti-, ale i sedmnáctipalcovými ráfky, protože pneumatiky s vyšším profilem nejenže lépe filtrují nerovnosti, ale zároveň jsou i tišší.

MMI Navigation Plus
MMI Navigation Plus má 10 GB pevný disk na ukládání hudby a filmů, DVD mechaniku a taky hotspot 4G, který podporuje až osm zařízení současně a má předplacené služby Audi Connect na tři roky. Práce s tímto rozhraním ze všeho nejvíc připomíná chytré telefony a ovládání je velmi snadné a intuitivní. Za zmínku rozhodně stojí vylepšené hlasové ovládání a též dotykový touchpad, na který můžete zadávat povely navigaci jednoduchým psaním písmenek.

Výrazně se zlepšila i kvalita jízdy. Audi používá na podvozkových komponentech spoustu hliníku a je to znát na způsobu, jakým A4 překonává nerovnosti a jak reaguje na náhlé změny směru. Jízda je pohodlná, tlumená, snad až relaxační, a když zrychlíte, neděje se vůbec nic, jen se zvýší hluk a všimnete si, že řízení změkne. S tímhle autem se dá jet opravdu rychle bez jakékoliv námahy a stresu. Ale bohužel i bez nadšení. Ne že by snad měl podvozek problémy v zatáčkách či na horizontech, ale prostě neumí vtáhnout do děje tak jako třeba trojkové BMW nebo Jaguar XE. Na druhou stranu, ani jeden z rivalů neumí jet tak uvolněně, byť Jaguar je tomu dost blízko. Hodně za to může řízení a zčásti i sofistikovaný podvozek, pro nějž je komfort až na prvním místě.

190 koní nemá s váhou auta žádný problém a dvojspojková převodovka je jemná jako pěna na italském espressu. Ve sportovním režimu se výrazně změní a její rychlé reakce oceníte pokaždé, když budete potřebovat předjet, ovšem při běžné jízdě je sportovní režim snad až příliš horlivý. A taky se projeví na spotřebě. Reakce motoru samy o sobě jsou citlivé a rozhodně mu nechybí pružnost – vždyť maximální výkon odevzdává mezi 3800 až 4200 otáčkami a 400 Nm točivého momentu servíruje od 1750 do 3000 otáček. Působivé. Zrychlení na stovku je za 7,9 s a maximální rychlost 231 km/h; údaj o spotřebě 4,2 l / 100 km však považujte za velmi nadsazený.

Nové Audi A4 je stejně dobré ve všech ohledech jako předchozí generace, a navíc přidalo v oblastech, do nichž se dříve strefovala odborná i laická veřejnost. Je snadné ho řídit, hýčká posádku a je propracované do posledního detailu. Cena testované verze A4 Avant 2.0 TDI Sport je 1 120 900 Kč a příplatková výbava svádí utratit další desítky tisíc.

Plusy:

Je rychlé, výkonné, pohodlné a mechanicky jemné. Kvalita je neprůstřelná a infotainment nemá chybu.

Minusy:

Na velkých kolech si uvědomíte vyšší míru hluku. A reálná spotřeba je přes šest litrů.

Verdikt:

Audi A4 pořád nedosahuje nadšení z jízdy Jaguaru XE nebo BMW 3, ale ve všem ostatním je válcuje. A je otázkou, zda je lepší neustále řídit senzitivní auto, nebo naopak relaxovaně polykat kilometry bez nějaké větší snahy.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články