Babišův Agrofert neuspěl. Rada ČT se postavila za Reportéry

Babišův Agrofert neuspěl. Rada ČT se postavila za ReportéryNOVÉ
Domov

ZAMÍTNUTÁ STÍŽNOST

Jan Kálal

Nebylo to ani porušení zákona, ani kodexu České televize. S takovým zdůvodněním Rada ČT odmítla stížnost společnosti Agrofert na čtveřici kritických příspěvků v pořadu Reportéři ČT. Na Twitteru to uvedl zástupce šéfredaktora zpravodajství veřejnoprávní televize František Lutonský.

Managementu Agrofertu, jehož jediným vlastníkem je vicepremiér Andrej Babiš (ANO), se nelíbilo kvarteto reportáží pořadu Reportéři ČT: Střet zájmů v číslech. Jez? Ano. Dřevo pro Babiše.

„Žádáme vás o zjednání nápravy, to je aby bylo od těchto účelově zaměřených pořadů, kde informace jsou podávány tak, že hraničí s pomluvou, upuštěno a příslušní redaktoři a další osoby odpovědné za realizaci shora uvedených reportáží, aby převzali za takové jednání odpovědnost a aby byly vůči nim vyvozeny patřičné důsledky,“ apelovali na televizní radní Josef Mráz a Petra Procházková v polovině března.

Čtěte také: Babišův Agrofert si stěžuje na Reportéry ČT, žádá jejich potrestání

„Svoboda slova by v České republice neměla vyústit v anarchii slova, proti které není obrany,“ bránil stížnost svých šéfů tiskový mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka. Snažil se přitom odmítnout pohled, že jde o snahu firmy druhého muže vlády řídit Českou televizi.

Stížnost Babišova holdingu přitom vzbudila širokou politickou pozornost. Kritizovali ji vládní lidovci i opoziční ODS. „Potrestání konkrétních redaktorů nebo zastavení pořadu je nepřípustná snaha se nabourat do ústavou zaručených práv. A domnívám se, že je to i precedent. Jde o snahu ovlivnit nezávislost veřejnoprávního média,“ varoval například vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

Podle místopředsedy ODS Martina Kupky zase stížnost končila slovy jak „vystřiženými z dob komunistické totality“. „Ve vazbě na vládní angažmá vlastníka Agrofertu jde o nebezpečný a nepřijatelný útok na svobodu médií. Cílem je zjevně vyvolat strach,“ uvedl Kupka.

Čtěte také: Jako za komunistů. Lidovci i ODS odsuzují útok Agrofertu

Za veřejnoprávní televizi se postavil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Na pořad Reportéři ČT si stěžuje kde kdo, což je myslím jeden z důkazů toho, že dělají svoji práci podle zásady padni komu padni. A to asi není špatně,“ zmínil a dodal: „ČT by měla tuto stížnost prověřit standardně jako každou jinou a nenechat se vyvést z míry a své veřejnoprávní nezávislosti proto, že si stěžuje zrovna Agrofert.“

Podle Babiše měl nicméně jeho Agrofert právo si na ČT stěžovat. Zmínil přitom, že některé reportáže jsou manipulované a že podle něj o žádný tlak na veřejnoprávní instituci nešlo.