Audi A7 Sportback: Nečekaná radost z jízdy a neustálý pocit výjimečnosti

AUDI

Audi A7 Sportback: Nečekaná radost z jízdy a neustálý pocit výjimečnostiAUTO TEST 7
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Audi A7 je elegantní, luxusní automobil vyšší třídy, který automobilka z Ingoldstadtu nasazuje například proti BMW řady 6 Gran Coupe nebo Mercedesu CLS. Jak se jezdí s nejsilnějším naftovým motorem po českých silnicích?

Model A7, který jako pětimístný liftback přišel na trhu už v roce 2010, mě vždy zajímal. Za prvé – auto je prostě krásné. Na rozdíl od BMW se drží spíše konzervativních, čistých linií, které nejsou tak okázalé, ale už na první pohled prozrazují, že máte co dočinění s luxusní kreací. I když je na trhu už pět let, stále vypadá neokoukaně, moderně, čemuž trochu pomohl i facelift z roku 2014, který poznáte hlavně podle upravených předních světlometů. Testovaná verze v provedení 3.0 biTDI competition je ještě výjimečnější a obsahuje řadu doplňků, kterými značka oslavuje 25 let výroby motorů TDI.

Drtivý zážeh

Už při prvním seznámení vás vizuálně přitáhne, a to zejména zmiňovanými LED světlomety nebo speciálními 20palcovými koly s pěti dvojitými paprsky, a pokud otevřete bezrámové dveře a usednete do sportovních kožených sedaček, váš údiv bude ještě výraznější. Interiér je v duchu značky bezvadně zpracován, použité materiály jsou prvotřídní a designové ztvárnění vnitřního prostoru zaslouží uznání. Luxusní svezení může začít.

Tisknu startovací tlačítko a nastavuji si skvěle tvarované sedačky. Nejprve zkouším, jak rychle se dokážu sžít s multimediálním systémem MMI, ovládaným ze středového tunelu a zobrazovaný na velkém výsuvném displeji. Musím říct, že tento systém mi plně vyhovuje – snadno se v něm orientuje a není problém se dostávat do jednotlivých menu. Oceňuji také zmíněný výsuvný displej, který je nerušivě zakomponován do palubní desky. Auto nastavuji nejprve do režimu Comfort, protože první kilometry vedou po městě.

Pod kapotou testované verze se objevil vysokovýkonný motor 3.0 biTDI, který dodává díky systému quattro (pohon všech kol) na silnici výkon 320 koní. A co víc, maximální točivý moment dosahuje hodnoty 650 Nm (již od 1450/min), za který by se nemusela stydět ani menší lokomotiva. Pravda také je, že síla si musí poradit se dvěma tunami hmoty, takže na dynamické schopnosti jsem velmi zvědavý. Už první kilometry odhalují, že příplatkový adaptivní pneumatický podvozek (za 55 900 Kč) funguje skvěle. Pražské nerovnosti jakoby neexistovaly, audi plavně přejíždí i příčné spáry a do interiéru proniká odezva od ohromných pouze velmi utlumeně. Vlastně v momentě, kdy si pustíte skvělý audiosystém Bose (28 400 Kč), nebudete okolí příliš vnímat a ponoříte se do luxusní „plavby“ za doprovodu vašich oblíbených melodií.

Je čas vyrazit na rychlé silnice, přepínám do módu Dynamic. Zátah třílitrového šestiválce se dvěma turbodmychadly je drtivý – auto okamžitě reaguje na pobídku plynového pedálu, osmistupňová převodovka Tiptronic bleskově podřazuje a celý luxusní koráb vyráží kupředu. Síla je okamžitá, bez turboefektu, motor se velmi pružně vytáčí až za hranici 5000/min a celé představení je doprovázeno hrubým zvukem z výfuků. V tomto ohledu model A7 zcela splňuje oprávněné nároky na dynamiku, kterou by takový typ vozu měl svému majiteli zajišťovat. Ostatně, i čísla hovoří jasně – zrychlení na stovku zabere pouze 5,2 vteřiny a maximální rychlost je limitována hodnotou 250 km/h.

Vzdálený svist větru

Nemusím snad dodávat, že i při vysokých rychlostech je automobilu ticho a klid, k uším jen vzdáleně doléhá svist větru. Směrová stabilita je příkladná, v táhlých obloucích vůz neznervózní, ale naopak se drží asfaltu jako přibitý. Je čas na okresní silnice – zde se konalo asi největší překvapení. Během pěti let se z A7 stalo doladěné auto, které výtečně maskuje svou hmotnost (zejména v režimu Dynamic) a s nečekanou jistotou se proplétá rychlými zatáčkami. Díky stálému pohonu všech kol problémy s trakcí nepřicházejí v úvahu, široké pneumatiky Continental se pevně drží asfaltu, řízení je přesné a s dobře nastaveným posilovačem. Nečekal jsem, že se luxusní koráb bude umět tak obratně pohybovat silnicemi a bude přitom nabízet tolik jistoty.

Co se týče spotřeby paliva, nikdo asi nečeká, že šestiválec se 320 koňmi bude jezdit za 6 l/100 km. Realita ale vůbec není špatná – při klidném ježdění jsem dosáhl 8,5 l/100 km, při dynamickém přesunu vystoupala zhruba na 12 l/100 km. Dlouhodobě mi palubní počítač ukazoval přijatelných 10,5 l/100 km, což považuji za výbornou hodnotu. Pokud se podíváme na praktickou stránku věci, díky dlouhému rozvoru (2914 mm) mají i cestující vzadu královsky prostoru, a to na nohy i hlavu. Pod víkem kufru a sklem se skrývá hluboký zavazadlový prostor o hodnotě 535 litrů, který v pohodě pojme vše potřebné. A7 se mi líbí čím dál víc…

LED světlomety a další prvky
Světlomety či výkony brzdových soustav jsou věci, u kterých je skvěle demonstrován pokrok automobilizmu. Zatímco před deseti lety byly vrcholem nabídky xenonové výbojky, dnes se prémioví výrobci soustředí na LED světlomety. Ty v modelu A7 (součástí základní výbavy) mají vysokou účinnost, natáčí se do zatáček a disponují i funkcí automatických dálkových světel, které neoslňují protijedoucí auta. V praxi fungují opravdu skvěle a rozhodně zvyšují bezpečnost jízdy. Co se týče dalších zajímavých prvků, za zmínku stojí například asistent nočního vidění, který je schopný rozpoznávat například zvířata a včas před nimi řidiče varovat.

Je jasné, že každá sranda něco stojí. Základní A7 s motorem 2.0 TFSI (252 k) koupíte již od 1 358 900 Kč, ovšem testovaný model s nejsilnějším biTDI stojí 1 940 900 Kč. K tomu je třeba počítat s příplatky, které v případě testovaného modelu dosáhly půl milionu korun. Ovšem některé z nich považuji za zbytečné – například za head-up displej bych určitě nezaplatit 39 600 Kč a bez sice funkčního, ale jinak nepotřebného asistentu nočního vidění za 57 300 Kč bych se také obešel. Faktem je, že při koupi prémiového auta tohoto typu si zákazníci rádi dopřávají luxus a neváhají si připlatit – a v tomto ohledu jim automobilka vychází vstříc. Celkovou atmosféru na „palubě“ totiž dotváří i luxusní prvky, mezi kterými vybírám potah stropu z černé alcantary (55 200 Kč), kožené opěrky rukou ve dveřích (9200 Kč) nebo skvělá sportovní sedadla v S designu (46 700 Kč). Zmíním ještě, že Audi nabízí prodlouženou záruku – čtyři roky nebo 120 000 km.

S čistým svědomím lze napsat, že A7 je autem, které pohodlně splní všechny nároky a navíc, při každé cestě vás bude těšit sladěným pohonným ústrojím, krásným vnitřním prostředím či pozorností, kterou vyvolává.

Plusy:

pohonné ústrojí, dynamika, vzduchový podvozek, vnitřní prostor

Minusy:

vyšší ceny příplatkových prvků, manévrovatelnost ve městě

Verdikt:

Při jízdě v A7 člověku dojde, jaký je rozdíl mezi „obyčejnými“ a prémiovými auty vyšších tříd. A7 je elegantní, luxusní a rychlé auto, které díky propracované technice nabízí nečekanou radost z jízdy doprovázenou neustálým pocitem výjimečnosti. A je jasné, že za ten se prostě platí, takže cena od dvou milionů korun k tomu prostě patří a je oprávněná.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články