„Oslovovat muže jako ženu je lež. Antikoncepce byla chyba“

ROZHOVOR S AMERICKOU PROFESORKOU

„Oslovovat muže jako ženu je lež. Antikoncepce byla chyba“
Abigail Favaleová nepopírá, že katolicismus může být reakcionářský. Ostatně stejně jako genderové paradigma. Foto: archiv
2
Týdeník
Tereza Matějčková
Sdílet:

Abigail Favaleová, autorka knihy Zrození genderu, kterou před několika týdny vydalo nakladatelství Kalich, kdysi ráda znejišťovala své studenty ohledně jejich identity. Tehdy učila genderová studia. „Co je to muž? Co je to žena? Buďme kreativní! Každý si přece může najít vlastní odpověď.“ Aspoň to nám říká takzvané genderové paradigma, které zpochybňuje existenci přirozeného ženského nebo mužského těla. Dnes zdobí pravou ruku Abigail Favaleové tetování Johanky z Arku. Poté, co prošla konverzí ke katolicismu a stala se matkou čtyř dětí, nepovažuje hvězdy genderové teorie za zdroj inspirace.

Místo toho se obrací k osobnostem křesťanské tradice. Své studenty nyní učí, že právě katolická perspektiva zachovává lidskou důstojnost. Žena se ženou nemusí teprve stávat, jak tvrdí mnozí genderoví teoretici. Jako žena se již rodí a její ženskost je dar, stejně jako je mužství dar pro muže. Abigail Favaleová přitom nepopírá, že katolicismus může být reakcionářský. Ostatně stejně jako genderové paradigma. Když dívka kdysi nebyla dost dívčí, zpochybňovala, zcela oprávněně, stereotypy; dnes pochybuje o tom, že se narodila do správného těla – jako by nemohl být člověk třeba méně ženského vzhledu se zcela neženskými zájmy také ženou.

Vaše kniha se zabývá genderem – tématem, které je filozofické, politické, hluboce osobní a zároveň má, aspoň ve vašem pojetí, ledacos společného s biologií. Obzvlášť mě zaujalo, jak se váš postoj k feminismu a otázce genderu odráží ve vaší biografii. Své odmítnutí toho, co nazýváte „genderovým paradigmatem“, tedy představu, že existuje vrstva ženství či mužství, která je oddělená od těla, dáváte do souvislosti s tím, že jste se stala matkou. V jednom z rozhovorů říkáte: „Feminismus mi k mému ženství vlastně nic neřekl.“ Jak tomu rozumět? Nejsou snad feministky odbornice na ženskou otázku?

Teoreticky by měly, samozřejmě, jenže od sexuální revoluce se něco změnilo. Dospěli jsme do ironického stadia, kdy i feministky přemýšlejí o ženách jako o mužích, vlastně jsou podezřívavé vůči všemu, co je s ženstvím spjaté – zvlášť těhotenství a mateřství. Feminismus přijal model osvobození, který ženy uvrhuje do válečného stavu. Ideální žena bojuje proti sobě samé. Osvobozuje se skrze potraty a užívání antikoncepce, chápe se nezávisle na možnosti otěhotnět, jako by ideálem bylo mužské bytí, existence, která je od hrozby či daru těhotenství osvobozená. To považuji za obrovskou chybu. Feministky podněcují ženy, aby měnily svá těla, místo toho, abychom upravili společnost tak, aby v ní bylo víc místa pro ženskou zkušenost.

Abigail Favaleová je profesorka McGrath Institute for Church Life na Univerzitě Notre Dame v Indianě. Napsala knihy Irigaray, Incarnation, and Contemporary Women‘s Fiction (2013) a Into the Deep: An Unlikely Catholic Conversion (2018). Její nejnovější publikace Zrození genderu/Křesťanská teorie vyšla v roce 2022 anglicky a letos i česky v nakladatelství Kalich. Autorčiny eseje se objevily například v časopise The Atlantic. Abigail Favaleová je rovněž autorkou beletrie, za kterou v roce 2017 získala Cenu J. F. Powerse. Je vdaná a matkou čtyř dětí.

Celý rozhovor, který vychází pod titulkem „Popírat přirozenost vede ke zpátečnictví“, si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné dvojčíslo Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde. 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články