Česko jako první v EU spustí 150 km/h na dálnici, všiml si Bild. Jak dopadly jiné země?
RYCHLOST NA D3
Česká republika se chystá jako první členský stát EU zavést na vybraném dálničním úseku maximální povolenou rychlost 150 km/h. Pilotní projekt poběží od konce září na části dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi, která je nově v provozu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už začalo instalovat 42 elektronických dopravních značek s proměnlivým režimem, píše německý deník Bild. Více jsme o tom psali ZDE. V okolních zemích také testovali vyšší rychlost, ale výsledek zůstal za očekáváním.
V běžném provozu zůstane platné stávající omezení 130 km/h, vyšší rychlost se povolí jen za příznivého počasí a při dobré viditelnosti. „Pokud bude pršet nebo půjde o zimní podmínky, značky se přepnou zpět na 130,“ uvedla silniční správa. Jde o zhruba padesátikilometrový projekt, který vyjde na 55 milionů korun, se dívají dopravní experti jako na test pro další dálnice. V budoucnu by se rychlejší režim mohl zavést také na D1 směrem z Přerova na Ostravu nebo na D11 k Hradci Králové.
"Podmínky, kdy se bude moci jezdit rychlostí 150 kilometrů v hodině, musí být naprosto ideální. To znamená, že nebude hrozit žádné riziko. Musí být dobrá dohlednost, nesmí být mokrá nebo kluzká vozovka. Zároveň musí být plynulá doprava bez kolon a nesmí se na dálnici pracovat," uvedl Jan Rýdl z ŘSD. Zvýšení rychlosti umožnila novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Testování rychlosti 150 km/h ZAČALO👍
— ŘSD (@RSD_oficialni) August 15, 2025
Na dálnici D3 jsme začali dávat proměnné dopravní značky na rychlost 150 km/h. Testovat se bude na 50 kilometrech dálnice mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Naostro by se mohlo tímhle úsekem jezdit už na konci září. 🚗 pic.twitter.com/oihnX0unlw
Jan Rýdl doplnil, že systém bude řízen z jednoho místa, což je národní dopravní informační centrum, které bude vyhodnocovat, jakou rychlostí se bude moci jezdit. Kvůli instalaci proměnných značek, které zajišťuje sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava, je nyní například omezený provoz na D3 za Českými Budějovicemi. Přibližně na sedmi kilometrech je v obou směrech provoz svedený do jednoho pruhu.
Zatímco Německo zůstává výjimkou bez celostátního rychlostního limitu, v okolních zemích se spíše zpřísňuje. Rakousko v letech 2018–2020 testovalo 140 km/h na dálnici A1 mezi Vídní a Salcburkem. Experiment ale ukončila tehdejší ministryně životního prostředí Leonore Gewesslerová (Zelení) s odkazem na vyšší emise CO₂.
Také Nizozemsko od roku 2020 snížilo kvůli ekologii maximální rychlost na 100 km/h během dne. Od letošního dubna ale tamní ministerstvo dopravy na vybraných úsecích povolilo návrat k 130 km/h i v denních hodinách.
Český experiment tak přichází v době, kdy se v celé Evropě vede ostrá debata o kompromisu mezi pohodlím řidičů, bezpečností a klimatickými cíli. Zastánci vyššího limitu argumentují rychlejším spojením mezi Prahou a Rakouskem, odpůrci zase varují před dopady na bezpečnost a životní prostředí. O tom, zda se „tempo 150“ stane českým standardem, rozhodnou až výsledky zkušebního provozu.