Ničí progresivismus zábavní průmysl?
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
VÁLKA NA UKRAJINĚ
Ruské a ukrajinské úřady hlásí noční útoky za použití bezpilotních prostředků na Moskvu a na ukrajinská města, včetně přístavní Oděsy. Podle moskevského ...
„Go woke, go broke“ je známá poučka z Twitteru. Dalo by se to přeložit jako „podlehni progresivismu, zkrachuješ“. Vyjadřuje názor, že kdysi úspěšné značky se rychle ocitnou v problémech, pokud se začnou více věnovat šíření levicových nápadů než spokojenosti zákazníků. Posledních pár měsíců se to naplno projevuje v zábavním průmyslu.
Ubisoft je jeden z videoherních gigantů. Roční příjem je asi 2,3 miliardy eur. Původně francouzská firma, nyní má pobočky od Montrealu přes Abú Dhabí až po Singapur. Během posledního roku ale propustila stovky zaměstnanců, minulý měsíc se hodnota jejích akcií propadla o 19 % a spekuluje se, že celou firmu koupí čínský Tencent. Podle některých dohadů by to také znamenalo rozsáhlou restrukturalizaci a vyhození snad až 40 % zaměstnanců.
Symbolem vzestupu a pádu Ubisoftu je jejich vlajková herní série Assassin’s Creed. V ní hrajete za člena tajemného řádu asasínů, který již po staletí vede skrytou válku proti zlovolným templářům. Velkým tahákem bylo věrně reprodukované historické prostředí. Hráči se tak mohli prohánět po antických Athénách, renesanční Florencii, revoluční Paříži nebo viktoriánském Londýně. Poslední díl, s podtitulem Shadows, který měl vyjít tento rok, ale vyvolal pobouření. Odehrává se v Japonsku 16. století a jednou z hlavních postav je černoch. Obvinění z politizace a nadbíhání hnutím jako Black Lives Matter na sebe dlouho nenechala čekat.
Ubisoft se brání, že Jasuke, jak se černoch jmenuje, je historická postava. To je pravda. Historický Jasuke je první doložený člověk černé pleti v Japonsku. Dorazil do země spolu se španělskými jezuity. Oblíbil si ho tehdejší vládce Japonska Oda Nobunaga, kterému asi rok sloužil. Mezi historiky zuří hádka, zda Jasukeho lze považovat za samuraje, či ne. Po puči a zabití Nobunagy, během kterého Jasuke Nobunagu bránil, se vrátil k jezuitům a z pramenů se vytrácí.
Ubisoft roli Jasukeho značně zveličuje. Dělá z něj jednoho z hlavních hráčů tehdejšího Japonska. Navíc je to poprvé, kdy hráči mohou ovládat historickou postavu, všichni předešlí protagonisté byli fiktivní. Jasuke se evidentně stal hratelnou postavou, aby s jeho pomocí Ubisoft mohl odpálkovat nařčení z ahistoričnosti. Neověřené zprávy tvrdí, že hlavním hrdinou měl být původně Japonec, ale po nepokojích Black Lives Matter se to Ubisoft rozhodl změnit.
Naštvaní jsou hlavně Japonci, kteří dlouho čekali na díl Assassin’s Creed zasazený v jejich dějinách, jen aby zjistili, že ani nebudou hlavními hrdiny svého vlastního příběhu.
Minulý týden Ubisoft oznámil, že vydání Assassin’s Creed Shadows se odkládá na příští rok, což spustilo výprodej jeho akcií na burze.
Jasuke není příčinou úpadku Ubisoftu. Firma za poslední rok má na kontě několik drahých propadáků, kritici jí vyčítají umělecké vyčerpání, hry jsou podle nich nudné a technicky špatně zvládnuté. Ale slouží jako dobrá výmluva. Společnost může tvrdit, že za problémy Ubisoftu nestojí špatná rozhodnutí, ale rasisté na internetu.
Podobné je to se seriálem Prsteny moci ze světa Pána prstenů, jehož druhá série zrovna skončila. Nudný děj, tragický scénář a ignorování Tolkienovy předlohy, to vše vyvolalo kritiku fanoušků. Ale protože v příběhu vystupují elfové černé pleti, tvůrci negativní reakci svedli na toxicitu sociálních sítí. Stejné je to se seriálem Akolytka ze světa Star Wars. Ten byl pro nezájem diváků zrušen po první řadě.
Progresivní umění může být zajímavé a zábavné. Příkladem je třeba hra Baldur’s Gate 3, kde se to sexuálními i etnickými menšinami jen hemží. Přesto byla kladně přijata jak fanoušky, tak kritiky. Seriál Watchmen z roku 2016 se nijak netají svým levicovým pohledem na svět. Přesto se jedná o mimořádně kvalitní dílo. Nedávný netflixový film Rebel Ridge o zkorumpovaných strážcích zákona na malém městě má celkem jasný protipolicejní osten, zároveň jde ale hlavně o dobrý thriller.
Tyto příklady spojuje fakt, že tvůrci si uvědomují, že dobrý příběh musí být na prvním místě. Problém negativních příkladů je, že tvůrci se do nich snaží zakomponovat politické sdělení za každou cenu a ve výsledku tím dílo trpí. Když přijde nevyhnutelná kritika, tvůrci se odmítají poučit, jelikož se vymluví na zaostalé mizogyny a rasisty na sítích. „Go woke, go broke“ tak neplatí stoprocentně, ale rozhodně šanci propadáku zvyšuje.