BMW i4: Elektrická radost z jízdy

BMW i4: Elektrická radost z jízdy 11
Auto
Sdílet:

Pátý model elektrické divize BMWi je tu. Model i4 je nabízen v různých verzích, všechny jsou elektrické. Vyzkoušeli jsme verzi s elektromotorem vzadu a označením 35e.

Pod kódovým označením G26 se skrývá pětidveřový liftback střední třídy, marketingově značený jako čtyřdveřové kupé (neboť je příbuzný s BMW 4 Gran Coupe). Inspirací pro model byl koncept BMW i Vision Dynamics z roku 2017, sériová výroba se rozběhla v březnu 2021 a na trh se vůz dostal v září 2021.

Zdá se, že BMW patří mezi značky, které na elektrickou budoucnost automobilismu sázejí víc než průměrně. I proto kvůli sériové výrobě modelu i4 investovalo do mnichovské továrny 200 milionů eur, aby i4 mohla vznikat na stejné výrobní lince jako modely se spalovacími motory (a plug-in hybridy). BMW slibuje, že i4 za svůj životní cyklus (počítáno na 200 000 km) vyrobí o 45 % méně emisí potenciálně zvyšujících globální oteplování než srovnatelná vznětová „trojka“ řady G20. Při výrobě je používána řada recyklovaných materiálů, které ještě snižují emise výroby o 18 %.

Jak tedy funguje elektrické BMW v praxi? První dojmy jsou příjemné. Za vnějším designem stojí korejský designér Lim Seung-mo a je třeba uznat, že i4 vypadá dobře a zbytečně do světa nekřičí žádná hesla o svém nekonvenčním pohonu. BMW nabízí různé výkonnostní verze, lišící se nejen výkonem, ale i využitelnou kapacitou baterie.

Základní provedení značené jako 35 má elektromotorem (primární elektromotor je spolu s převodovkou umístěn vzadu) poháněná zadní kola s tím, že celkový výkon soustavy je 286 k a 400 Nm točivého momentu. Při nemalé hmotnosti 2065 kg (baterie s využitelnou kapacitou 67 kWh váží přes pul tuny) vůz zvládne zrychlit na stovku za 6 s a maximálně se rozjede na dostatečných 190 km/h. BMW slibuje průměrnou spotřebu od 17 kWh na 100 km, což by v ideálním případě znamenalo dojezd přes 400 km. Nám se dařilo normálně, slušně pohybovat za necelých 20 kWh a dojezd byl lehce pod 400 km. Jelikož u elektromobilu velmi záleží na jízdním stylu a celkový dojezd se podle toho neustále výrazně mění, museli jsme vzdálenost dopočítat podle palubního počítače. Každopádně elektrický dojezd kolem zmíněné hodnoty je již fajn a využitelný, zejména pokud máte v blízkosti bydliště rychlou nabíječku (BMW i4 zvládne rychlonabíjení výkonem až 180 kW).

Vnitřní prostor příjemně potěšil – ani ne tak klenutými displeji, které jsou velmi rychlé a mají hezkou grafiku (BMW používá vlastní operační systém, nyní už jeho osmou verzi), ale jistou tradičností, která z dnešních aut pomalu mizí. Na všechno potřebné jsou stále tlačítka, zbytek funkcí se snadno ovládá ověřeným systémem iDrive. Oceňujeme množství odkládacích míst i příjemná sedadla, nechybí dostatečný zavazadlový prostor – 470 až 1290 litrů. Nabíjecí kabely jsou navíc hezky uklizeny pod dnem kufru, takže se nemotají v prostoru.

Jízdní zážitek je zvláštní a trochu nezvyklý. Elektromotoru nechybí síla a okamžitá reakce elektrického pohonu (točivý moment je na zadní kola přenášen pomocí jednostupňového automatu) vyžaduje zvyk. Chybí plynulý nárůst výkonu, citlivému ovládání se nejvíc blíží režim Comfort nebo Eco. Z hlediska řízení i podvozku je i4 dost vyvážená a příjemná, jen je třeba být trochu citlivější při přidávání plynu a také si dobře nastavit úroveň velmi účinné rekuperace energie. Jakmile si člověk zvykne, dá se s i4 jezdit svižně i plynule, ač vyšší hmotnost je stále dost cítit. Líbí se nám pokročilé plachtění, při němž vůz skoro nezpomaluje. Víc výkonu, než nabízí verze 35e, bychom vůbec nepotřebovali.

BMW i4 není v konkurenci (ani z vlastních řad v podobě srovnatelných zážehových nebo vznětových modelů) nijak zbytečně předražené. Základní verze 35e začíná na 1 352 000 Kč s tím, že příplatky dosáhly v případě testovaného vozidla na úroveň zhruba 300 000 Kč, takže celková částka činila přes 1,6 milionu Kč za velmi schopný a dostatečně výkonný elektromobil, který rozhodně patří do nadprůměru svého segmentu.

Plusy:

Dynamika, vnitřní prostor, podvozek, brzdy.

Minusy:

Ostré reakce při akceleraci, vyšší hmotnost.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Deset let od skoku Ivety Bartošové

KOMENTÁŘ

V pondělí 29. dubna uplyne přesně dekáda od chvíle, kdy zemřela zpěvačka Iveta Bartošová. Kdy nedaleko svého domu skočila pod vlak, a kdy se tak završil jeden ...

00:07
×

Podobné články