Kdo je tady neomarxista? Sto let frankfurtské školy

ESEJ TEREZY MATĚJČKOVÉ

Kdo je tady neomarxista? Sto let frankfurtské školy
Německý filozof Theodor Wiesengrund Adorno (1903–1969) na snímku z roku 1960. Foto: Profimedia.cz
1
Týdeník
Tereza Matějčková
Sdílet:

Neomarxista je známá postava z kulturně-politické mytologie. Řadí se po bok boomerovi nebo sněhové vločce. Co to je věcně, možná tušíme, ale jistě víme, že je to nadávka, a tak si rozumíme. Ostatně už když toho slova užil v roce 1901 německý intelektuál a politik Franz Mehring, šlo o urážku. Mířil jím na ty, kdo si přivlastňují Karla Marxe, ale místo toho, aby chystali revoluci, udělali si z marxismu živnost.

Existuje někdo, kdo by se za neomarxistu sám považoval? Tuto otázku si lze položit na pozadí stého výročí Institutu pro sociální výzkum, jehož představitelé se k marxismu hlásí. Založen byl roku 1923 ve Frankfurtu nad Mohanem, odtud rovněž označení frankfurtská škola. V následujícím roce byl institut otevřen. I rok 2024 je tedy výroční. Instituce se může pyšnit tím, že se k ní hlásí přední světoví myslitelé, třeba Jürgen Habermas, Axel Honneth nebo Hartmut Rosa. Současný ředitel, sociolog Stephan Lessenich, chystá jubilejní konferenci a oznámil, že se hodlá vrátit k tradici.

Je pravda, že sama škola má tradici úctyhodnou a pro jejího čelného představitele Theodora Adorna, mimořádně všestranného myslitele, byla tradice i podstatné teoretické téma. Kontinuita frankfurtské školy přitom vyrůstala z řady zlomů. Jako kuriózní se může jevit, že tuto marxistickou instituci financoval od počátku Felix Weil. Ten nepatřil jen k marxistickým intelektuálům, rovněž byl dědicem po německo-argentinském velkopodnikateli Hermanu Weilovi, tehdy jednom z nejbohatších lidí světa.

V roce 1933 nacisté školu zavřeli a mnozí zástupci, mimo jiné Theodor Adorno a Max Horkheimer, prchli z Evropy. Adorno to okomentoval: „Tohle je Hitlerův triumf. Svět, který stvořil, nás brzy učiní stejně zlými, jako je on sám.“ Adorno a Horkheimer spolu v USA sepsali programový – a záměrně fragmentární – spis Dialektika osvícenství. Středobodem je svoboda, zvlášť však podezření, že nejen otevřený útisk, ale i nadvláda jednoho typu svobody a racionality bývá zotročující. Autoři tím vystupují proti agresivní touze ovládnout skutečnost, ať už byrokracií, zákony, nebo technologií. Mají spadeno hlavně na utilitární racionalitu, která svět, vztahy, člověka chápe jako prostor pro těžbu.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články