Narušení světového obchodu. Stovky lodí mění kvůli útokům Húsiů směr

KONFLIKT V RUDÉM MOŘI

Narušení světového obchodu. Stovky lodí mění kvůli útokům Húsiů směr
Útoky Húsíjů představují nebezpečí pro lodě směřující z Asie do Evropy. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Lodní doprava v okolí úžiny Báb al-Mandab, která odděluje Arabský poloostrov od Afriky, je kvůli přetrvávajícím útokům ze strany jemenského šíitského hnutí Húsiú výrazně narušena. Stovky kontejnerových lodích, které nyní nemohou bezpečně proplout Suezským průplavem do Středozemního moře, jsou při cestě mezi Asií a Evropou nuceny obeplout Afriku, což dopravu výrazně zpomaluje a prodražuje.

Cesta skrze úžinu, kterou podle serveru Bloomberg proplouvá zhruba 12 % světové námořní dopravy, se pro dopravní lodě stala nebezpečnou poté, co Húsíové prohlásili, že budou útočit na všechny lodě, které mají nějakou spojitost s Izraelem. Chtějí tak podpořit palestinské hnutí Hamás v probíhajících boji proti izraelské armádě. Reálně však Húsiové prostřednictvím dronů a raket útočí i na plavidla, která do židovského státu nesměřují.

Eskalace útoků na lodě proplouvající úžinou Báb al-Mandab tak nutí hlavní firmy provozující námořní dopravu, aby přehodnotily, zda má smysl tuto námořní trasu v současné době využívat. Touto otázkou už se začali zabývat manažeři námořních firem AP Moller-Maersk, Hapag-Lloyd, MSC Mediterranean Shipping a CMA CGM. Maersk a Hapag-Lloyd už rozhodly, že teď není bezpečné posílat kontejnerové lodě touto trasou. Další společnosti je budou následovat, proto hrozí vážné narušení světového obchodu. Cesta kolem Afriky je časově náročnější a také dražší. Navíc, i pokud lodě budou proplouvat nebezpečnou úžinou, jejich pojistné dramaticky vzroste, což se promítne v přepravních sazbách.

Firmy Euronav a Maersk Tankers mají ve smlouvách klauzuli, která jim umožňuje posílat své tankery kolem Afriky, jestliže situaci ve vodách poblíž Jemenu vyhodnotí jako příliš rizikovou pro svá plavidla. Ropný a plynárenský gigant BP oznámil, že pozastaví veškeré dodávky přes Rudé moře.

Potíže v souvislosti a narušením námořní dopravy tudíž začali pociťovat i spotřebitelé. Ceny ropy a zemního plynu se již zvýšily. Analytici tvrdí, že pokud budou útoky na plavidla pokračovat a dodávky přes Rudé moře zastaví další ropné společnosti, ceny energetických surovin pravděpodobně dál porostou.

Současná situace připomíná uzavření Suezského průplavu v roce 2021, kdy loď uvízlá v tomto egyptském plavebním kanálu narušila světový obchod na několik měsíců. Útoky Húsíjů navíc přichází v době, kdy se kvůli suchu ve střední Americe zpomaluje doprava v Panamském průplavu.

Obavy obchodních společností donutily Washington, aby na situaci reagoval. Americký ministr obrany Lloyd Austin v pondělí oznámil, že Spojené státy stanou v čele mezinárodní námořní operace s cílem ochránit lodě v Rudém moři před útoky z Jemenu. Spolu s USA se do operace podle ministra zapojí Británie, Francie, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Španělsko, Kanada, Bahrajn a Seychely.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Deset let od skoku Ivety Bartošové

KOMENTÁŘ

V pondělí 29. dubna uplyne přesně dekáda od chvíle, kdy zemřela zpěvačka Iveta Bartošová. Kdy nedaleko svého domu skočila pod vlak, a kdy se tak završil jeden ...

00:07
×

Podobné články