Praha nově zpoplatní parkování elektromobilů

PARKOVÁNÍ V PRAZE

Praha nově zpoplatní parkování elektromobilů
Původně mělo bezplatné parkování vozů na elektrický pohon přestat platit od loňského 1. ledna, kvůli absenci shody na novém modelu zvýhodnění nízkoemisních vozidel však radní schválili prodloužení stávajícího stavu nejprve do konce loňského roku a poté do letošního 30. června. Nyní ji ještě prodloužili do konce roku, než od ledna příštího roku metropole zavede nový systém. Foto: Štěpán Bradáč
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Praha od příštího roku zpoplatní parkování elektromobilů v zónách placeného stání, které je nyní zdarma. Jejich majitelé zaplatí za parkovací oprávnění polovinu toho, co řidiči aut se spalovacími motory. Město také umožní řidičům bezemisních vozidel parkovat po celé Praze za 24.000 korun ročně. Dnes to schválili radní Prahy.

Původně mělo bezplatné parkování vozů na elektrický pohon přestat platit od loňského 1. ledna, kvůli absenci shody na novém modelu zvýhodnění nízkoemisních vozidel však radní schválili prodloužení stávajícího stavu nejprve do konce loňského roku a poté do letošního 30. června. Nyní ji ještě prodloužili do konce roku, než od ledna příštího roku metropole zavede nový systém.

Návrh radním předložil předseda zastupitelského dopravního výboru Martin Sedeke (ODS) jako protinávrh odlišného materiálu navrženého náměstkem primátora pro dopravu Zdeňkem Hřibem (Piráti). Hřib podle dřívějších vyjádření prosazoval, aby majitelé elektromobilů mohli za 25.000 korun ročně volně parkovat pouze ve smíšených a návštěvnických zónách kromě Prahy 1 a 2, a to všichni, nejen Pražané. Schválený návrh umožní si zaplatit parkování po celém městě pro elektromobily pouze Pražanům a pražským firmám.

Hřib dříve upozornil na to, že z právního hlediska může být ošemetné zvýhodňovat Pražany před mimopražskými řidiči elektromobilů, jak s tím počítá schválený návrh, což na květnovém jednání dopravního výboru potvrdil i ředitel magistrátního dopravního odboru Libor Šíma. Pokud by ministerstvo nařízení shledalo jeho nezákonné, mohlo by jej pozastavit, čímž by byla přerušena platnost celého systému zón, protože ten definuje stejná úprava. Dnes Hřib uvedl, že se od schválené podoby distancuje. "Právníci teď budou analyzovat, co to vlastně rada schválila," dodal.

Sedeke k tomu řekl, že z jeho pohledu by Hřibův návrh prakticky znamenal ukončení podpory pro elektromobily, která má být pro lidi motivační. Svůj návrh označil za rozumný kompromis. "Návrh považuji za smysluplný kompromis, kterým jasně podporujeme ekologickou mobilitu za férovou cenu a smysluplných podmínek, a zároveň chráníme zájmy Pražanů a jejich městských částí," sdělil.

Vedení města už delší dobu připravuje komplexní reformu systému zón placeného stání, která zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele. Zatímco na těchto změnách se koaliční strany v zásadě shodly, jednání se zasekla na otázce cen parkovného a dohoda zatím nevznikla. Hřib dříve uvedl, že čeká na vyjádření koaličních partnerů. Podobná je situace v otázce zdražení jízdného v MHD a zpoplatnění vjezdu do některých částí centra metropole.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články