Porsche Cayenne: SUV se skvělými jízdními vlastnostmi
PORSCHE CAYENNE S
Porsche Cayenne netřeba představovat, od roku 2003, kdy se na Slovensku začala vyrábět první generace, se zvládlo úspěšně etablovat. Současná třetí generace nedávno prošla faceliftem a kromě perfektních jízdních vlastností stále nabízí řadu výkonných motorů – jako například v případě verze S.
Porsche a SUV? Od příchodu velmi úspěšného Cayenne už to dávno není sprosté slovo ani pro puristické fanoušky značky, v minulosti proslavené hlavně sportovními modely. Právě naopak – byl to zejména Cayenne, který německé značce pomohl v mnoha ohledech, ať už finančně, strategicky, nebo tolik potřebným rozšířením nabídky dle trendů doby. Doplníme, že od začátku nového tisíciletí se vedle Cayenne začal prosazovat i menší Macan a portfolio bylo od základního sportovního modelu 911 a později 918 ještě rozšířeno o neméně úspěšnou Panameru a elektrický Taycan.
Facelift aktuální generace Cayenne, prodávané ve dvou karosářských verzích, se uskutečnil na jaře 2023, tedy zhruba v polovině životního cyklu. Kromě vizuálních změn karoserie směrem k ostřejším rysům je podstatnou změnou i fakt, že do interiéru se nastěhoval plně digitální přístrojový štít.
Právě interiér Porsche je místem, kde začneme – jako tradičně se zde nekoná žádná velká show, ale spíš jde o kvalitu, technicistní zpracování a jednoduchost ovládání. Tělo objímají skvělá sedadla verze S, po ruce je volant ideálního tvaru. Digitální přístroje taktéž prezentují jednoduchá, technicky zvládnutá řešení, která zbytečně neruší od řízení či ovládání jednotlivých prvků. Oceňujeme mechanická tlačítka na liště ovládání topení, naopak páčka řazení vpravo od volantu není zrovna náš šálek čaje. Celkově je ale interiér v duchu filozofie značky poskládaný chytře a funkčně, s dostatkem odkládacích míst a skvělou konektivitou. Doplníme, že dobře se sedí i vzadu a pod víkem kufru najdeme 772 litrů prostoru.
Základním pohonem je 3.0 V6 s výkonem 354 koní, ale Cayenne S je stále jedním z mála aut, která nabízí motor V8 o objemu čtyř litrů. Dvakrát přeplňovaný osmiválec zaujme nejen krásným, dnes již neobvyklým zvukem, ale také výkonem 474 koní při 6800 otáčkách. Není nutné doplňovat, že do otáček se vrhá velmi ochotně a vrcholný výkon je krásně využitelný. Točivý moment dosahuje hodnoty 600 Nm. Při hmotnosti 2160 kg je vůz schopen zrychlit na stovku za pět sekund a v rozjezdu se zastaví až při rychlosti 273 km/h. Pokud se vydáte mimo zpevněný povrch, pokročilý pohon všech kol v kombinaci se vzduchovým odpružením slibuje široké schopnosti v terénu. Velké SUV samozřejmě utáhne přívěs o hmotnosti 3,5 tuny.
Samotná jízda dokazuje, jak dobře umí inženýři v Porsche obcházet zákony fyziky. Z pohledu řidiče není možné testovanému Cayenne S nic vytknout – citu v řízení je akorát, motor perfektní, podvozek taktéž. I přes použití velkých kol vzduchové odpružení fajnově žehlí nerovnosti zejména v komfortním nastavení, v tom sportovním zase krásně kopíruje terén. Cayenne je sice těžké SUV, ale svou hmotnost maskuje téměř dokonale. S celkově precizním naladěním koresponduje práce osmistupňové automatické převodovky ZF či účinných, nevadnoucích brzd.
Jelikož jsme tentokrát během testu s Porsche Caynne ujeli zhruba tisíc kilometrů v různých podmínkách, můžeme potvrdit, že se na vymakaném celku těžko hledají chyby. Nový majitel může počítat tak maximálně s vyšší spotřebou (v testu často přes 20 l / 100 km, ale s odpovídajícími dynamickými výkony) a také vyšší cenou.
Porsche je symbolem preciznosti a skvělých výkonů, ale nechá si za to zaplatit. Základní verze Cayenne se šestiválcem stojí 2 601 162 Kč, testovaná verze S pak 3 116 148 Kč. Doplníme, že další statisíce spolknou příplatky. Co se týče dalších verzí, vybírat lze i z plug-in hybridních verzí včetně extrémní Turbo E-hybrid s výkonem až 739 koní. Osobně bychom ale volili buď testované S, nebo ještě lépe báječný model GTS.
Plusy: dynamika, jízdní vlastnosti, interiér
Minusy: vyšší spotřeba, vyšší ceny příplatků