Osud spalovacích motorů či zmírnění emisních limitů, automobilky očekávají změny
EVROPSKÝ AUTOPRŮMYSL
Evropská komise má v úterý představit balíček opatření na podporu evropského automobilového průmyslu. Klíčovým bodem má být i zmírnění zákazu spalovacích motorů. Dalšími body má být změkčení pravidel o reportování emisí, daňové úlevy pro přechod firemních flotil na bezemisní vozidla, či podpora na vybudování ekosystému výroby baterií v Evropě. Komise o změnách jednala několik posledních měsíců s průmyslem i členskými vládami, minulý týden pak představení změn odložila.
Evropská komise v posledních měsících jednala s autoprůmyslem o úpravách emisních cílů, které podle evropských automobilek snižovaly jeho konkurenceschopnost a ohrožovaly pracovní místa v jednom z nejdůležitějších evropských sektorů. Automobilkám podle sdružení jde především o mírnější a reálné cíle snižování emisí a úlevy průmyslu v době tvrdé konkurence především z Číny. Evropská komise absolvovala několik jednání s evropskými automobilkami o úpravách cílů, které mají vést k bezemisní Evropě. V původních pravidlech hrozily automobilkám například vysoké pokuty za nedodržování emisních limitů z aut či zákaz spalovacích motorů v roce 2035.
Na změny v emisních cílech pak v posledních měsících silně tlačily i evropské ekonomiky se silným podílem automobilového průmyslu v čele s Německem.
Právě německý kancléř Friedrich Merz v posledních dnech hovořil o nutnosti změn pro automobilový sektor. "Nezpochybňujeme cíle, ale musíme se k nim vydat jinou cestou," prohlásil a dodal, že klíčová je konkurenceschopnost evropského automobilového sektoru. Spolu s Merzem vystoupil i šéf lidovecké frakce v Evropském parlamentu Manfred Weber. "Evropská komise předloží jasný návrh na zrušení zákazu spalovacích motorů," uvedl.
V posledních měsících se, například podle Financial Times, jednalo o zachování spalovacích motorů pro plug-in hybridy či u motorů na syntetická paliva a jiná klimaticky neutrální paliva. Podle Evropské konfederace nezávislých odborů by Evropská komise měla také podporovat auta na vodíkový pohon či na palivové baterie.
Komise také s automobilovým průmyslem jednala o uzpůsobení emisních cílů. Ty původně u automobilek chtěla monitorovat každý rok, podle balíku změn by však měly vycházet z víceletého průměru. V květnu po prvních dvou kolech jednání hovořila komise o monitorování tříletého průměru. Podle českého Sdružení automobilového průmyslu by by bylo vhodné průměrovat až z 5 letého období, uvedl Auto SAP v Českém autoprůmyslu.
O nutnosti větší flexibility mluví také například automobilka Hyundai. „Zájem o elektromobily roste v jednotlivých zemích a segmentech rozdílným tempem a nenaplňuje původní předpoklady. Je proto důležité, aby nové regulace odpovídaly tomu, jak se trh skutečně vyvíjí a jak jsou zákazníci připraveni přecházet na elektromobilitu. Vzhledem k těmto výzvám Hyundai prosazuje větší flexibilitu při nastavování cílů a termínů pro roky 2030 a 2035 v oblasti emisí CO₂,“ uvedl pro Echo24 její mluvčí Jan Rodek.
Součástí balíčku by také také měla být upřesnění možné podpory transformace automobilových flotil firem. Podle Komise až 60 % nových registrací aut přichází od firem, v minulých měsících v návrhu komise zaznívaly možnosti zrušení daňových výhod pro firemní auta, která nejsou bezemisní.
Komise by také měla představit plán na podporu výroby baterií do elektroaut přímo v Evropě. Komise uvedla, že do inovačního fondu na vývoj baterií dala 3 miliardy eur s tím, že by v následujících letech mělo být na potřebný ekosystém výroby baterií uvolněno 1,8 miliardy eur.
Dalším bodem baličku, který má pomoci evropským automobilkám je přímá podpora nejmenších elektromobilů do 1,5 tuny. V případě, že by byly vyrobeny v Evropě, vztahovala by se na ně výjimka z emisních pravidel a získaly by prý garantovaná parkovací místa, či nabíjecí body. Komise podle Financial Times uvažuje i o finanční podpoře vývoje takových elektroaut.
Samotná Evropská komise odmítla připravované změny blíže komentovat. Představit je původně měla 10. prosince, ale návrh byl odložen na toto úterý 16. prosince, následně má o změnách jednat Evropský parlament. Původně se měla EK zabývat změnami v pravidlech, pokud by se ukázaly jako příliš přísná, v roce 2026, ale po tlaku autoprůmyslu a některých zemí úpravy slíbila představit letos.