Co dělají kamiony v pražských tunelech? Stavaři potřebují materiál, hrozí nehody i kolony
DOPRAVA V PRAZE
Kamiony a náklaďáky mají už několik let přísný zákaz vjezdu do pražských tunelů a centra. Ne vždy je to ale respektováno. V poslední době se objevuje čím dál více kamionů, autobusů a nákladních vozidel jak v nadužívaných tunelech, tak v úzkých uličkách historického centra. To souvisí především s nutností zásobovat velká staveniště materiálem. „To je logické. Některé stavby prostě nemůžete zavážet dodávkami,“ uvedl pro Echo24 dopravní expert Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT. S tím zároveň souvisí i větší množství dopravních kolapsů, nehod, kolon, vyšší opotřebování a znečištění komunikací.
Samotné znečišťování komunikací nákladními auty je zakázáno zákonem o pozemních komunikacích, přičemž odpovědnost za odstranění nese ten, kdo znečištění způsobil: řešením jsou i moderní systémy jako myčky kol u staveb, které brání blátu na silnicích, a mýtné se může používat na environmentální škody, zatímco zákazy jízd kamionů o víkendech regulují dopravní zátěž.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Praha plánuje příští rok rekordní investice do dopravy. „Hrozí exodus zahraničních firem“
S tím souvisí i povinnost úklidu. Ta spadá na samotné vyhotovitele a investory samotných staveb – tzv. kdo komunikaci znečistí, musí ji bez prodlení uvést do původního stavu. Stavební firmy s potřebou udržovat komunikaci počítají a u brány je často dělník s hadicí, myčky kol, nebo kropící a zametací vozy. To se týká především silnic v bezprostřední blízkosti velkých staveb (např. Smíchov City, Lihovar, Rohan City, apod.).
To potvrdila i mluvčí Technické správy komunikací hl. města Prahy (TSK) Barbora Lišková. Ta uvedla, že TSK provádí kontrolu, kontaktuje přímo znečišťovatele a vyzve ho k bezodkladnému sjednání nápravy a odstranění znečištění. „V případě, že znečišťovatel nápravu neprovede, TSK kontaktuje příslušný úřad městské části. Na základě podkladů pak může MČ zahájit správní řízení a následně udělit pokutu,“ uvedla pro Echo24.
Mezi další dopravní komplikace je i tvorba kolon. Pomalá akcelerace těžkých vozidel, zejména na víceproudých komunikacích, narušuje plynulost provozu a zvyšuje dopravní zátěž, pravděpodobnost kolizí i vyšší opotřebení komunikací. „Těžká nákladní doprava je zásadním faktorem, který vede k rychlejšímu poškozování vozovek a mostních konstrukcí, což znamená nutnost častějších a nákladnějších oprav,“ uvedla Barbora Lišková.
Odborník z Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj pro Echo24 řekl, že zvýšený provoz náklaďáků je logický kvůli velkému počtu stavebních projektů blízko centra či tunelů. „Kamiony a náklaďáky prostě jezdí na stavby, protože se to nedá vyřešit jinak. Obrovské nosníky a tisícovky tun stavebního materiálu například na stavbu Smíchov City nedovezete dodávkami,“ uvedl pro Echo24.
Doplnil, že v Česku je stále podceňována lodní doprava. „Spíš bych řekl, že stále podceňujeme význam dopravní vody. Tento transport by v rámci velké zátěže mohl pomoci, jenže zase narážíme na to, že se ten materiál musí odvést i z přístavu dále do centra Prahy. Stejně se to musí přeložit a odvést nákladními vozy,“ podotkl Zdeněk Lokaj.
SOUVISEJÍCÍ: Krize developerů, nebo začátek stavební války? Central Group zastavuje výstavbu 1000 bytů
Kamiony převážející sypké stavební materiály jako je např. písek, kamení, nebo štěrk, musí zajistit bezpečnost pro převoz a materiál mít zakrytý plachtou, nebo něčím podobným. To se ale občas neděje. „Za to všeobecně zodpovídá přepravce. Ten musí zabezpečit náklad tak, aby neohrožoval komunikaci i další řidiče,“ uvedl.
To potvrdil i policejní mluvčí Jan Daněk. „Při přepravě nákladu musí řidič respektovat §52 z.č. 361/2000Sb. Tím zajistí, aby sypké materiály neznečišťovaly pozemní komunikaci. V případě porušení mu hrozí pokuta. Kolik takových pokut bylo uloženo neumím říci,“ uvedl pro Echo24.
V Praze platí omezení vjezdu pro nákladní vozidla nad 12 tun mimo Pražský okruh, zejména pro tranzit přes zastavěné oblasti (např. Strahovský tunel, Blanka, Průmyslová, apod.), přičemž výjimky jsou pro zásobování, bydliště, opravy. Historické centrum má navíc zóny s omezením pro auta nad 3,5 a 6 tun, která musí požádat o povolení k vjezdu. Pokud řidič nákladního vozidla Prahou pouze projíždí, tak by se měl držet na Pražském okruhu.
Tranzitní zákaz: Kamiony nesmí projíždět přes vnitřní části Prahy, pokud mají na Pražském okruhu alternativní trasu.
Zóny omezení: Zákaz se týká úseků jako Strahovský tunel, Blanka, nebo část Prahy 5 (Plzeňská, Rozvadovská spojka).
Výjimky: Povolen je vjezd pro zásobování, údržbu, opravy, nebo pro vozidla s bydlištěm/provozovnou v dané oblasti.
Vjezd do zón 3,5t/6t: Do center (historické/širší) je nutné povolení MČ Prahy, platí pro nákladní vozy nad 3,5 t a 6 t.
Tento problém není ničím novým. Už letos na jaře bylo v Mrázovce, Strahovském nebo Zlíchovském tunelu zaznamenáno nebývalé množství nákladních vozů a kamionů. Tato vozidla si mohou požádat o výjimku a mohou dostat povolení pro vjezd. Město minulý rok vydalo rekordní počet povolenek pro 2172 automobilů těžších než 3,5 tuny. Letos ale pražský magistrát vydal ještě více povolenek.
Mluvčí magistrátu Vít Hofman pro Echo24 řekl, že letos bylo vydáno 6351 povolenek pro zónu nad 6 tun a 3249 povolenek do zóny nad 3,5 tuny. „Nejčastějším důvodem pro udělení povolení ke vjezdu do tunelů je zásobování staveb, nebo jiná stavební činnost v bezprostřední blízkosti tunelů, kdy jízda tunelem je pro nákladní automobil plynulejší než jízda po povrchových komunikacích, kde by se plynulost dopravy, včetně veřejné, zhoršovala. Nutno dodat, že kamionům, tedy tahačům s návěsy, se výjimky pro vjezd udělují zcela ojediněle a ve skutečně výjimečných případech, které jsou precizně zdůvodněny,“ sdělil Hofman.