Česko zažilo „elektromobilový skok“. Prodeje ale přifoukly dotace, bez nich zájem zase padá

PRODEJE ELEKTROAUT

Česko zažilo „elektromobilový skok“. Prodeje ale přifoukly dotace, bez nich zájem zase padá
Vliv dotací na prodeje elektroaut. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Jan Hrdlička
Sdílet:

Česká republika zaznamenala v první polovině roku 2025 druhý nejvyšší růst registrací elektromobilů v celé Evropské unii – meziročně o 67 procent. Přesto jejich podíl na tuzemském trhu zůstává hluboko pod evropským průměrem. Jak upozorňují odborníci, za prudkým růstem stojí především jednorázové dotační programy a nízký srovnávací základ, nikoli trvalý trend.

Podle dat webu cistadoprava.cz, která vycházejí z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), bylo v Česku za první pololetí letošního roku registrováno 6 910 nových bateriových elektromobilů (BEV), zatímco loni ve stejném období to bylo 4 146. Podíl elektromobilů na nových registracích tak vzrostl na 5,6 procenta, zatímco evropský průměr činí 15,6 procenta.

Nejprodávanějšími modely byly Škoda Elroq (1 470 registrací), Škoda Enyaq (956) a Tesla Model Y (794). Celkově je na českých silnicích nyní zhruba 48 tisíc osobních elektromobilů, které mají k dispozici téměř sedm tisíc veřejných dobíjecích bodů.

Podle odborníků stojí za skokovým nárůstem hlavně státní podpora a nízký srovnávací základ, nikoli skutečná změna spotřebitelských preferencí. „Tento růst však vychází z nízkého výchozího základu. Pokud srovnáme aktuální čísla s druhou polovinou loňského roku, kdy se již naplno projevily efekty dotačního programu pro firmy, je nárůst minimální. To naznačuje, že dynamika růstu se pravděpodobně bude zpomalovat,“ upozorňuje ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.

Frič připomíná, že dotace sice pomohly firemním flotilám, ale neřeší poptávku dlouhodobě: „K vyšším registracím přispívá širší nabídka cenově dostupnějších elektromobilů, tlak na snižování emisí ve firemních flotilách i postupně se zlepšující dostupnost veřejné dobíjecí infrastruktury.“

Dotace jako klíčový nástroj

Podle OECD zůstávají dotace klíčovým nástrojem v automobilovém průmyslu po celém světě, přičemž výrobci elektromobilů dostávají podporu často vyšší než tradiční automobilky. Zvláště čínští výrobci využívají kombinaci štědrých dotací a nízkých výrobních nákladů, což jim umožňuje rychle expandovat do Evropy.

„Čínské automobilky rostou zejména díky nižším cenám elektromobilů,“ uvádí zpráva společnosti JATO Dynamics, podle níž čínské značky letos v Evropě téměř zdvojnásobily svůj tržní podíl na rekordních 5,1 procenta. Největší nárůst zaznamenaly značky BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng.

Server Gridserve připomíná, že původním účelem dotací bylo dorovnat cenový rozdíl mezi elektromobily a auty se spalovacím motorem. „Jakmile se tento rozdíl snížil, řada zemí dotace postupně omezila a přešla k regulaci a povinným cílům prodeje,“ uvádí server s tím, že „mrkev nahradila hůl“ v podobě emisních limitů a zákazů prodeje nových aut se spalovacím motorem v horizontu 10 až 30 let.

Rozdělily politiky i trh

Česko loni podpořilo nákupy elektromobilů firemními dotacemi za 1,95 miliardy korun, které byly vyčerpány během sedmi měsíců. Podobné programy dlouhodobě používají i další státy EU, ale jejich přístup se liší. Německo už své přímé dotace na elektromobily zrušilo a přešlo na daňové úlevy pro firemní flotily, Francie dotace omezila pro nejvyšší příjmové skupiny.

Evropská komise nyní zvažuje celoevropský dotační program na podporu poptávky, což v Česku vyvolalo politický spor. „Jasně se ukazuje, že dotace k ničemu nevedou, naopak mohou přinést – a v minulosti přinesly – nestabilitu a výkyvy trhu a paradoxně držely ceny elektromobilů vyšší, než jaké by mohly být,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle europoslance Ondřeje Krutílka (ODS) by nové programy byly kontraproduktivní: „Dotace křiví trh a snažit se ‚tlačit‘ prodeje elektromobilů pomocí nich nepomůže nikomu, kromě toho, že uměle navýšíme jejich počty a utratíme za to peníze.“

Jiný pohled zastává europoslankyně Danuše Nerudová (STAN), podle které je potřeba především sjednotit pravidla: „Musíme nejprve stanovit společná pravidla pro dotace, abychom se v budoucnu vyhnuli dvourychlostní Evropě v průmyslu.“ Podle europoslance Luďka Niedermayera (TOP 09) jsou nejúčinnější programy zaměřené na velké flotily: „To je podle mě dobrá cesta. A měla by být stejná pro veřejný sektor. BEV mají obvykle nižší celkový náklad na vlastnictví.“

Globální růst, evropská stagnace

Celosvětově vzrostl prodej elektromobilů v první polovině roku o 28 % na 9,1 milionu vozů, přičemž více než polovina připadá na Čínu. „Dnešní údaje ukazují, že Čína a Evropa jsou v přechodu na elektrickou energii stále vpředu,“ uvedl Charles Lester ze společnosti Rho Motion.

Evropa jako celek rostla pomaleji (+26 %) a samotný trh s osobními auty dokonce klesl o 1,9 %. Hybridní pohony dominují (34,8 % nových registrací), elektromobily mají 15,6 %, ale jejich prodej táhnou hlavně firemní a flotilové nákupy.

Česko se do čela růstu dostalo díky dotačním programům, které ale mají dočasný efekt. „Efekt dotací se vyčerpal a další růst bude záviset na cenách, infrastruktuře a nabídce dostupných modelů,“ shrnuje Frič z CDV.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články