Další klimatický nápad a další povolenky. EU chce regulovat kondenzační stopy, letadla by měla místa oblétávat
REGULACE EMISÍ
"Zpoplatnění kondenzační stopy." Evropská unie připravuje nová pravidla, která by mohla zásadně ovlivnit leteckou dopravu, jak uvádí německý Welt. Pravidla by měla požadovat, aby se letadla vyhýbala oblastem, kde by mohly vznikat kondenzační stopy - bílé čáry za letadly, které často zůstávají dlouho viditelné na obloze. Tyto stopy údajně výrazně přispívají ke globálnímu oteplování, podobně jako emise oxidu uhličitého.
Kondenzační stopy vznikají, když se vodní pára ve výšce spojí s jemnými sazemi z leteckých motorů. Pokud se udrží ve vzduchu delší dobu, mohou vytvořit umělé mraky, které prý zadržují teplo. A právě tyto "trvalé mraky" podle některých odborníků mají zvyšovat teplotu Země. EU chce proto aerolinky motivovat, aby tyto oblasti raději oblétaly a to za cenu delších letů.
Letecké společnosti se ale brání. Tvrdí, že nové trasy znamenají více spáleného paliva, větší provozní náklady a také zpoždění. Navíc není zatím úplně jasné, kdy přesně a kde kondenzační stopy vzniknou, počasí se mění a předpovědi nejsou dostatečně přesné. Je tedy potřeba vědět předem, jaký typ kondenzační stopy let vyprodukuje. Ale to je téměř nemožné, predikce jsou zatím velmi nepřesné. Navíc se i samotné zóny pohybují stejně jako letadla.
Podle kritiků tak mohou aerolinky nakonec platit za "klimatickou škodu", který ani není zaručeně jistá. „Ví se, že Brusel pracuje na zpoplatnění kondenzační stopy, ale chybí jasné výpočtové modely,“ uvádí šéf německého sdružení letectví BDL, Joachim Lang.
Situaci navíc komplikuje fakt, že ne všechny kondenzační stopy jsou škodlivé. Některé totiž údajně dokážou fungovat jako stín a Zemi naopak ochladit. Problémem jsou dlouhotrvající stopy, které se večer mění na umělé cirrové mraky a brání vyzařování tepla do vesmíru. Podle tvrzení některých vědců ale negativní dopady stále převažují.
Evropská unie chce tyto neviditelné emise zahrnout do systému emisních povolenek. Letecké firmy by tak nově neplatily jen za vypouštěné CO2, ale i za kondenzační stopy. Pokud by se systém zavedl podle současných návrhů, náklady aerolinek by se mohly až zdvojnásobit. Firmy se nyní obávají, že budou trestány podle odhadů klimatické škody, nikoliv podle skutečných dat.
Někteří vědci ale nově chystaná pravidla Unie vnímají údajně jako šanci, jak zlepšit tzv. klimatickou stopu. S trochou úsilí a lepším plánováním by prý letecký průmysl mohl snížit negativní dopady na prostředí i bez použití nových technologií. Už jen malá změna trasy může mít podle jejich výpočtů pozitivní efekt, většina "škodlivých kondenzačních stop" totiž pochází z relativně malého počtu letů.