Dvě parkování pro větší byt. Vyhláška ještě zhorší dostupnost bydlení

PARKOVÁNÍ K BYTU

Dvě parkování pro větší byt. Vyhláška ještě zhorší dostupnost bydlení
Počet osobních automobilů roste a s ním i palčivá otázka regulace parkovacích míst. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Záviš Dobiašovský
Sdílet:

Navrhovaná vyhláška z dílny ministerstva pro místní rozvoj míří tvrdě na developery. Chce totiž zpřísnit pravidla pro výstavbu bytů a s tím spojených parkovacích míst. V případě, že by v tomto znění prošla, bude znamenat dvě parkovací místa pro prakticky každý větší byt. Prováděcí vyhláška, u níž s úterým končí meziresortní připomínkové řízení, tak může podle některých odborníků a kritiků znamenat zejména další výrazné zdražení bytů. A to nikoli v Praze či Brně, ale v dosud levnějších lokalitách.

Vyhláška se týká řady technických předpisů pro výstavbu, jeden z nich má podle kritiků šanci výrazně zdražit ceny nových bytů. Česko už nyní patří v Evropě k zemím s nejnižší dostupností bydlení, z druhé strany však zaznívá argument, že na českých silnicích neustále roste počet osobních automobilů a s nimi je potřeba někde parkovat. Na konci prvního čtvrtletí letošního roku bylo podle Svazu dovozců automobilů v registru vozidel 6,472 milionu osobních aut.

Aktuálně se v Česku staví podle dvou stavebně-technických předpisů. Hlavní město využívá dlouhodobě Pražské stavební předpisy, pro zbytek republiky se používají obecné stavebně-technické předpisy. Nová vyhláška má v tomto ohledu pravidla ještě „zpestřit“, což kritizovala například Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Kromě Prahy si totiž mají na volnější přístup k pravidlům přijít také Brno a Ostrava. Pro zbytek republiky však bude situace výrazně složitější, pokud si budou chtít pravidla upravit.

Právě Praha už v končícím volebním období předchozí koalice přišla se zcela opačným přístupem. S odkazem na dostupnost veřejné dopravy chce minimum povinných parkovacích míst snížit. Právě s myšlenkou na možné zlevnění výstavby a s tím spojeného zlevnění bytů. Pražské stavení předpisy město rozdělují do několika zón, ve kterých s pomocí výpočtu stanovují povinný počet parkovacích míst podle postavené hrubé podlažní plochy. Například v centru by tak mohla vznikat výstavba bez stání.

Záměr tehdy ocenila například ředitelka strategie developerské firmy UDI Group Marcela Fialková. „Tam, kde chceme dosáhnout dostupné ceny, a v místech, kde je kvalitní veřejná doprava, tak velké množství parkovacích míst, jaké jsme povinni stavět dnes, kupující většinou ani nevyužijí a prodáváme je často lidem z okolí,“ uvedla. Dodala, že není třeba se obávat, že by developeři ve snaze snížit ceny bydlení nestavěli parkovací stání vůbec.

Návrh z dílny ministerstva pro místní rozvoj stanoví naopak minimum vyšší, byty nad 70 metrů čtverečních by musely mít alespoň dvě parkovací stání, do 70 metrů pak jedno. Dosud byla přitom hranice pro dvě parkovací místa nastavena až na 100 metrech čtverečních. Nová úprava by tak znamenala dvě parkovací místa prakticky pro všechny větší byty.

Ke kritikům návrhu ze strany ministerstva pro místní rozvoj patří také tehdejší i současný náměstek pražského primátora, architekt Petr Hlaváček (za STAN). „Nejhloupější je, že navýšení parkovacích minim primárně zdraží nové byty v ,menších městech‘, kam se můžou lidé stěhovat za levnějším bydlením s vysokou životní úrovní,“ kritizoval návrh Hlaváček.

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) však argumentuje tím, že návrh dává zároveň samosprávám větší pravomoci provést v počtu stání změny. „Bude tak na místních zastupitelstvech, aby stanovila parkovací minima či maxima v souladu s plánem rozvoje své obce, dostupností MHD a dalšími lokálními hledisky,“ uvedl Ivan Bartoš. Změny si mají stanovit v rámci územních plánů. To však Hlaváček označuje za v praxi absurdní. „Třeba Rakovník dělá územní plán 12 let. Některé obce čekají i několik let než jej kraj začne vůbec pořizovat,“ dodal Hlaváček. Vyhláška může ještě doznat po připomínkovém řízení výrazných změn.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články