Centrum i pražské tunely jsou plné náklaďáků. Město vydalo 9600 povolenek k vjezdu
DOPRAVA V PRAZE
Tisícovky kamionů, nákladních vozů a autobusů nad 3,5 a 6 tun získaly povolení pro vjezd do pražských tunelů a do centra města. Jedná se o výjimečné povolenky, jelikož už od přelomu milénia je vjezd takových vozidel zakázaný. Přepravce či provozovatel vozidel musí zažádat o povolení u pražského magistrátu, kde musí uvést argumenty a představit i potvrzení o nutnosti jet s tímto vozem do pražského centra a využívat tunely (např. zásobování, stěhování, stavební práce, obsluha hotelu, apod.). Letos bylo vydáno 6351 povolenek nad 6 tun a 3249 povolenek nad 3,5 tuny, řekl mluvčí magistrátu Vít Hofman pro Echo24.
V Praze platí omezení vjezdu pro nákladní vozidla nad 12 tun mimo Pražský okruh, zejména pro tranzit přes zastavěné oblasti (např. Strahovský tunel, Blanka, Průmyslová, apod.), přičemž výjimky jsou pro zásobování, bydliště, opravy. Chcete-li v Praze vjet s nákladním vozidlem o hmotnosti nad 3,5 tuny nebo 6 tun, nebo s autobusem do oblastí označených zónou zákazu vjezdu, je potřeba vyřídit si speciální souhlas, který vydává magistrátní Odbor pozemních komunikací a drah.
Provozovatelé těchto vozidel musí na magistrátu vysvětlit, proč potřebují vjet do centra nebo do tunelů. „Na území za touto dopravní značkou budou smět pouze ta nákladní vozidla, jejichž cílem je dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla, provozovny nebo obvyklého bydliště dopravce nebo řidiče,“ píše se v městském nařízení. Mezi důvody se většinou udává například zásobování, stěhování nebo stavební práce. Autobusy zase mohou argumentovat poznávacími zájezdy nebo obsluhou hotelů.
Magistrát uvedl, že žadatel musí doložit i nějaký důkazní doklad o výkonu v centru města (uzavření smluvního vztahu, stavební povolení, potvrzení investora, kopie objednávky, apod.). Dlouhodobá povolení vjezdu pro nákladní vozidla a autobusy se vydávají s platností nejvýše na jeden rok.
Na vyřízení povolení má magistrát 30 dnů a je bez poplatku. „Krátkodobé souhlasy pro autobusy mají platnost nejvýše tři dny. Mohou být vydány maximálně šestkrát za kalendářní rok. Mezi dvěma souhlasy musí uplynout nejméně jeden měsíc,“ uvedl magistrát. Souhlasy pro vjezd autobusů k hotelům se vydávají pouze na daný kalendářní rok, tedy maximálně do 31. prosince daného roku. Pro vjezd do těchto zón musí všechna předmětná vozidla splňovat emisní normu alespoň EURO 6.
Město minulý rok vydalo 2172 povolenek pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny. Toto číslo bylo letos překonáno. Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman pro Echo24 řekl, že letos bylo vydáno 6351 povolenek nad 6 tun a 3249 povolenek nad 3,5 tuny, dohromady se tedy jedná o 9600 povolenek. „Výjimky pro vjezd do tunelů jsou vydávány pouze těm nákladním vozidlům, které zásobují objekty poblíž trasy tunelů, aby nezatěžovaly povrchovou dopravu,“ doplnil s tím, že většina nákladních vozů spadá pod české firmy.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Praha vypíše tendr za dvě miliardy na vnitřní okruh. Proč se dostavba zasekla?
„Nejčastějším důvodem pro udělení povolení ke vjezdu do tunelů je zásobování staveb, nebo jiná stavební činnost v bezprostřední blízkosti tunelů, kdy jízda tunelem je pro nákladní automobil plynulejší než jízda po povrchových komunikacích, kde by se plynulost dopravy, včetně veřejné, zhoršovala. Nutno dodat, že kamionům, tedy tahačům s návěsy, se výjimky pro vjezd udělují zcela ojediněle a ve skutečně výjimečných případech, které jsou precizně zdůvodněny,“ sdělil Hofman redakci.
Tranzitní zákaz: Kamiony nesmí projíždět přes vnitřní části Prahy, pokud mají na Pražském okruhu alternativní trasu.
Zóny omezení: Zákaz se týká úseků jako Strahovský tunel, Blanka, nebo část Prahy 5 (Plzeňská, Rozvadovská spojka).
Výjimky: Povolen je vjezd pro zásobování, údržbu, opravy, nebo pro vozidla s bydlištěm/provozovnou v dané oblasti.
Vjezd do zón 3,5t/6t: Do center (historické/širší) je nutné povolení MČ Prahy, platí pro nákladní vozy nad 3,5 t a 6 t.
Doplnil, že autobusy potřebují povolení pouze do centra Prahy (zóna nad 3,5 tuny), zatímco v ostatních pražských částech se mohou pohybovat bez povolení a ani nemusí splňovat emisní normu EURO 6. „Počet autobusů do centra je omezen jen na nezbytně nutný vjezd (např. v rámci pořádání mezinárodních kongresů, kulturních a společenských akcí, např. v Obecním domě, Rudolfinu a dalších institucích). Hotely v centru Prahy dostávají pouze jedno povolení pro daný hotel,“ uvedl Hofman pro Echo24.
Za jeden den projede Prahou 75 tisíc náklaďáků
TSK už dříve vydala mapu zakázaných zón, kde jsou nákladní vozy omezené hmotností a časem. Například do pražského centra mohou nákladní vozy do 3,5 tuny od 8.00 do 18.00 od pondělí do pátku.
Podle výroční zprávy TSK z roku 2024 v dopravním proudu převažují hlavně osobní automobily. Ty tvoří v centrálním kordonu 95 procent a ve vnějším 88,5 procenta. Nákladní vozidla, kamiony a autobusy zabírají výrazně menší část – centrální kordon zabírají kamiony 1,3 procenta a autobusy 0,7 procenta, zatímco vnější kordon uvádí 10,3 procenta pro kamiony a 0,4 procenta pro autobusy.
Tato čísla potvrzuje i intenzita automobilové dopravy na vstupech hlavních silnic a dálnic do souvisle zastavěného území metropole. Každý průměrný pracovní den za 24 hodin po vnějším kordonu projelo 634 tisíc osobních automobilů a 75 tisíc nákladních vozidel. V centrálním kordonu se jednalo o 475 tisíc osobních automobilů a šest tisíc kamionů.
Praha si od zákazu vjezdu slibuje komfortnější provoz, omezení hluku, vibrací a nadměrné opotřebení silnice. Kromě toho má být doprava bezpečnější, plynulejší a šetrnější k ovzduší. „Veškerý tranzit bude nucen využít pouze obchvatové komunikace Pražského okruhu, čímž dojde k eliminaci zbytného závleku těžkých nákladních automobilů do zastavěných oblastí,“ argumentoval magistrát už dříve. Problémem je ale fakt, až ani Pražský okruh ani Městský okruh stále není dokončený.
Zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 tun platí v Praze už od roku 1993. V návaznosti na toto opatření zavedla metropole v roce 1999 zónu zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny a autobusů. Od července 2022 se do oblasti dostanou pouze nákladní vozidla, která splňují minimálně emisní normu EURO 6.