Dálniční známky zase zdražují, Babišova vláda to chce zastavit. „Za více kilometrů si musíte připlatit“
CENY DÁLNIČNÍCH ZNÁMEK
Dálniční známky od nového roku znovu podraží. To je trnem v oku pro motoristy, ale i pro nově nastupující vládu Andreje Babiše (ANO), která chce s automatickým zdražováním skončit. To by mohlo být v rozporu s dosluhujícím resortem dopravy Martina Kupky (ODS), který naopak tvrdí, že zdražování je logické, protože se do ceny dálniční známky promítá i růst spotřebitelských cen, inflace a velikost dálniční sítě. „Platím za to, že mohu dálnici využívat. Čím více kilometrů mám k dispozici, tím více se tomu přizpůsobuje cena,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Ministerstvo dopravy oznámilo, že základní roční kupon zdraží o 130 korun na 2570 korun. Zvednou se i ceny kratších známek: měsíční bude stát 480 korun, desetidenní 300 a jednodenní 230 korun. Jde o druhé zdražení v krátkém sledu – ještě letos v březnu ceny rostly z 2300 na 2440 korun, píše se na oficiálním webu edalnice.cz.
Cena roční dálniční známky se od loňského ledna každoročně přepočítává podle inflace a meziročního nárůstu délky dálniční sítě. „Indexace cen dálničních známek zajišťuje stabilní cenu za užívání dálnic. Zohledňuje inflaci i velikost dálniční sítě,“ popisuje mluvčí Jemelka.
To potvrzuje i ministr Kupka. „Cena dálniční známky se zvyšuje podle inflace a jak velká dálniční síť je motoristům k dispozici. Půjde o navýšení o stovky milionů korun, řádově do jedné miliardy. To, že jsme nastavili tento mechanismus po vzoru Rakouska, ukazuje, že nejde o žádné populistické sliby, ale že reálně přinášíme do rozpočtu v jasné logice v platbě za službu vyšší objem peněz. Bez toho to totiž nejde, bez toho by si stát neporadil a zůstávali bychom v rozvoji infrastruktury sto let za opicemi,“ uvedl Kupka už dříve v pořadu Otázky Václava Moravce.
„Od 1. ledna 2025 se cena dálniční známky určuje na základě růstu spotřebitelských cen (inflace) k červnu předchozího roku v kombinaci s meziročním nárůstem délky dálniční sítě k témuž datu. Obě hodnoty se sečtou a výsledné procento se aplikuje na cenu roční známky z předchozího roku. Výsledná částka se zaokrouhluje na celé desetikoruny dolů. Od ceny roční dálniční známky se pak odvozuje cena známek měsíčních, desetidenních i jednodenních,“ uvedlo ministerstvo.
Také za mýto si dopravci od ledna připlatí, a to přibližně o jedno a půl procenta. Podle sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia vyšší mýto zdraží kamionovou dopravu. Příjmy z mýta i dálniční známky putují zpět do výstavby nebo oprav dálnic.
SOUVISEJÍCÍ: Dálniční známky i mýto od ledna opět zdraží. Cenu nově určují inflace a délka sítě
Na automatické zdražování upozornil i poslanec Martin Kolovratník (ANO). „Řidiči dnes doplácejí na automatické zdražování, které zavedla právě Fialova vláda s ministrem Kupkou. Každý rok inflace, každý rok nový koeficient, každý rok vyšší cena. A člověk vlastně ani neví, kolik si má příště připravit,“ uvedl Kolovratník na Facebooku. „A přesně tohle chceme ukončit. Žádné další automatické valorizace. Žádná překvapení. Jedna jasná, pevná cena – 2 570 korun.“
Formující se vládní koalice ANO, SPD a Motoristé to má i v programovém prohlášení. Tam stojí, že vláda chce zmrazit cenu dálničních známek i všech souvisejících poplatků pro osobní dopravu. Zároveň plánuje sjednotit podmínky pro elektromobily a auta se spalovacím motorem, což by znamenalo konec současných výjimek pro elektrovozidla.
Kabinet má podle dohody vést odborník nominovaný SPD a dopravu označuje za jednu ze svých hlavních priorit. Nová koalice chce mimo jiné: novelizovat zákon o provozu na pozemních komunikacích, zavést tzv. flotilové dálniční známky pro firmy, sjednotit systém veřejné dopravy a budovat přestupní terminály, regulovat taxislužby a přepravní platformy či přesunout část výnosů z městských radarů přímo do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Dalším prostorem pro změny je i systém výjimek: dnes dálniční známky neplatí vůbec elektromobily a vodíková auta, plug-in hybridy mají čtvrtinovou sazbu a vozy na plyn platí zhruba polovinu. „Srovnáme podmínky pro elektromobily a klasická vozidla, včetně dálničních známek, a zmrazíme jejich cenu i související poplatky pro osobní dopravu. Zavedeme rovněž doplňkový režim flotilových dálničních známek,“ píše se v prohlášení. Současný systém, kdy cena známky automaticky roste podle inflace a délky dálniční sítě, tak může být jedním z prvních bodů, které nová vláda Andreje Babiše otevře.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Neplaťte předražené dálniční známky. Po překupnících půjdeme tvrdě, hlásí Kupka
Kolik si motoristé v roce 2026 připlatí?
A kolik si tuzemští motoristé příští rok připlatí? Celoroční dálniční známka zdraží o 130 korun na 2570 korun, měsíční platba se pro auta se spalovacím motorem zvýší o 20 korun na 480 Kč, desetidenní známka zdraží o deset korun na 300 Kč a jednodenní o dvacetikorunu na 230 Kč.
Auta na stlačený a zkapalněný zemní plyn a biometan mají poplatky za užívání dálnice zhruba poloviční. Celoroční známka pro tato auta zdražila o 60 Kč, od ledna za ni majitelé aut zaplatí 1280 Kč. Cena známek na kratší dobu se zvýší o deset korun na 240 Kč za měsíční, 150 Kč za deset dní a 110 Kč za jeden den.
2026 / 2570 Kč
2025 / 2440 Kč
2024 / 2300 Kč
2012 / 1500 Kč
2010 / 1200 Kč
2008 / 1000 Kč
2004 / 900 Kč
1998 / 800 Kč
1995 / 400 Kč
Majitelé plug-in hybridů, tedy dobíjitelných vozů s elektrickým i spalovacím motorem, mají cenu zhruba čtvrtinovou. Za roční známku zaplatí o 30 Kč více, tedy 640 Kč. Měsíční se zdraží o desetikorunu na 120 Kč. Za desetidenní a jednodenní známku majitelé plug-in hybridů zaplatí stejnou částku jako letos, tedy 70 a 50 Kč.
První úsek dálnice byl u nás otevřen v roce 1971, systém známek pak vznikl v roce 1995 s cenou 400 Kč ročně. Od té doby se cena postupně zvedla na současných 2570 Kč. Od příštího roku se v sazbách zohlední i nově otevřených 66 kilometrů dálnic. Do roku 2029 má přibýt dalších 264 kilometrů, takže ministerstvo očekává, že výnosy ze známek v roce 2026 vzrostou o zhruba miliardu – na celkových devět miliard korun. Peníze putují zpět do staveb a oprav dálnic.
Pokud bude nová vláda chtít indexaci zastavit, bude to poprvé po třiceti letech, kdy stát dobrovolně přeruší růst příjmů z dálničních poplatků. A zároveň to bude znamenat přehodnocení plánů na financování rozsáhlých staveb – od rozšíření D1 až po dokončení páteřní sítě plánované na rok 2033.