„Hřibovina!“ Opozici se nelíbí záměr zakázat v Praze taxíky na spalovací motor
BOJ S EMISEMI
Za "zelené pirátství a Hřibovinu" označil opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO), návrh Zdeňka Hřiba na zelené taxíky v Praze. Už od roku 2029 by mohly po pražských ulicích jezdit taxíky jen na elektřinu či vodík. Podle náměstka pro dopravu Hřiba se jedná o podnět k diskuzi. Odbor dopravy magistrátu při předkládání návrhu upozornil, že tempo růstu taxislužeb neodpovídá potřebě obyvatel Prahy a varoval i před růstem množství emisí. Návrh už kromě Patrik Nachera zkritizovali i taxikáři.
„Navrhujeme, aby od 1. 1. 2027 vozy, které provozují taxislužbu na území hl. m. Prahy, splňovaly emisní normu alespoň 6d, což jsou vozy mladší 6 let. Od 1. 9. 2029 navrhujeme, aby taxislužbu už jen mohla provozovat vozidla na elektřinu a vodík. I přes navržená opatření si myslíme, že samotná služba bude pro obyvatele plně dostupná. Je třeba si i uvědomit, že vozidla taxi ujedou po městě násobně více km než běžná vozidla,“ uvedla při představování návrhu Markéta Braun Kohlová z oboru dopravy na pražském magistrátu.
Ta upozornila, že v posledních letech rychle narůstá množství vozidel, které fungují jako taxislužba a roste výrazně i jejich věk a to ze 4 let v roce 2017 na 10,5 roku v roce 2024. Zároveň se emise z taxíků blíží pražským limitům. Ty přitom mají být v roce 2030 zpřísněny. „Tempo růstu počtu vozů taxi o 24 % ročně ani řádově neodpovídá potřebě mobility obyvatel a návštěvníků města,“ uvedla při zasedání výboru pro dopravu na počátku tohoto roku Braun Kohlová. Podle magistrátu je v současnosti v Praze asi 16 000 taxikářů.
Návrh podpořil i první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib. „Návrh na bezemisní taxislužbu v Praze považuji za smysluplný podnět k veřejné diskusi,“ uvedl. Dodal, že v současnosti už má za sebou návrh řadu připomínek a pokračuje technické zpracování podkladů, aby mohl být předložen zastupitelům.
„Jednáme jak s platformami, tak s klasickými provozovateli taxislužby. Cílem je otevřeně mluvit o tom, jak modernizovat vozový park taxislužby způsobem, který je technicky a ekonomicky zvládnutelný. Taxislužba je typickým příkladem intenzivního provozu a její přechod na bezemisní režim může významně přispět ke zlepšení ovzduší ve městě. Zároveň tím podpoříme i rozvoj dobíjecí infrastruktury, která bude sloužit všem – i běžným řidičům,“ uvedl Zdeněk Hřib.
Někteří provozovatelé však návrh, který by vedl k výrazné proměně vozového parku, ostře odmítají. "Je to zásadní likvidace. Vezměte si, že pořizovací cena elektrovozu je někde okolo 1,2 milionu," uvedl místopředseda Sdružení českých taxikářů Arnošt Drozd pro TN.
Zdeněk Hřib v reakci na kritiku Sdružení českých taxikářů řekl, že ji magistrát bere v potaz, ale že v současné době se jedná pouze o návrh, který je navíc představován s dostatečným předstihem.
Deník Echo24 oslovil i provozovatele digitálních platforem Uber a Bolt, ani jedna platforma však nechtěla návrh blíže komentovat. „V tuto chvíli se jedná pouze o návrh, a proto se k němu zatím nevyjadřujeme. Situaci samozřejmě pečlivě sledujeme,“ uvedl mluvčí Boltu Jan Huk.
Návrh ostře zkritizoval opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO). "Zelené pirátství v Praze nabírá na obrátkách. Doufám, že koalice Spolu tuhle Hřibovinu zarazí v rámci jejich nesourodé koalice hned v zárodku. A snad si toho všímá i zbytek republiky, co je Zdeněk Hřib schopný vymyslet, a zachrání se, dokud může,“ uvedl Nacher na sociální síti X.
Norma euro 6d je v platnosti od roku 2021. V letech 2026 a 2027 začne pak v vstupovat v platnost norma Euro 7, která vychází ze stejných výfukových limitů jako Euro 6, ale snižuje možnost odchylek a nově počítá například i s emisemi pneumatik. Zpřísnění emisních norem letos oznámily i některá města například v Itálii, která zakazují v sezoně vjezd autům s normou Euro 5 z roku 2011.