Fenomén Stranger Things. Seriál Netflixu se podle kritiků stal obětí vlastního úspěchu

POPKULTURNÍ FENOMÉN

Fenomén Stranger Things. Seriál Netflixu se podle kritiků stal obětí vlastního úspěchu
Západní deníky o seriálu mluví jako o „oběti vlastního úspěchu“. Foto: Netflix
1
Svět
Sdílet:

Poslední čtvrtá série netflixovského hitu Stranger Things sbírá nadšené ohlasy, ale také kritiku kvůli přemrštěné stopáži. Některé díly mají více než dvě hodiny a připomínají celovečerní filmy s nekonečně natahovaným úvodem. Západní deníky o seriálu mluví jako o „oběti vlastního úspěchu“. Seriálový fenomén přichází v době, kdy Netflix zdražuje, ubývají mu stovky tisíc předplatitelů a akcie strmě padají k zemi.

Filmový publicista Brian Lowry poslední řadu Stranger Things popisuje jako „oběť vlastního úspěchu“. Dodává k tomu, že producenti a tvůrci „jsou zatíženi očekáváním a zjevně nespoutaní dramaturgickým dohledem. Pokud jde o tvůrčí zásahy, tak reagovali novou závratnou hrozbou a rozptýlili postavy po celém světě,“ píše Lowry na serveru CNN. Divák se kromě městečka Hawkins, kde se odehrávaly první dvě série, dostane také do Nevady, Kalifornie, Aljašky nebo Ruska.

„První dvě epizody působí obzvlášť nabubřele, než se vyprávění bratrů Dufferových usadí ve svých tradičních kolejích. Dokonce i tehdy existují okliky a dílčí zápletky, které lze snadno zahodit nebo ořezat. Seriál pomalu a natahovaně odtajňuje nejnovější nebezpečí z podzemního světa bez potřeby zrychlovat. Série si dává na čas a přemrštěná stopáž je někdy až na škodu,“ kritizuje Lowry uměle natahovanou délku hororového seriálu.

Na druhou stranu kritik doplňuje, že „všechno je větší, dražší a delší“: místy natahovaná a dlouhá stopáž, drahé a líbivé kulisy a vážnější, dramatičtější a „epičtější“ scénář. Rozporuplné recenze vyzdvihují autentickou a stylovou atmosféru, nešetří chválou na „retro look“ a kritizují přílišnou tvůrčí svobodu, která je pro Netflix typická.

„Hazard se Netflixu vyplácí. Pokud chceme vidět velkorozpočtovou podívanou z pohodlí domova na obrazovce, tak nám to streamer okamžitě dopřeje: vracíme se do roku 1986 do malého městečka Hawkins v Indianě, které je usazeno nad portálem do podsvětí zamořeného monstry. Jednoduché, ale efektní scény ukazují děti chodící na střední školu, navštěvující diskotéku na kolečkových bruslích nebo bojujících s monstry z jiné dimenze. Nové a staré postavy, důvěrně známé prostředí a nové lokality, a dokonalé retro pojetí,“ píše o seriálovém fenoménu deník Guardian.

Čtvrtá série hororového hitu trvá o více než pět hodin déle než předchozí série a stopáž jednotlivých dílů se blíží délce filmů pro kina. Drahý a netrpělivě očekávaný seriál přichází v době, kdy se Netflix nachází v hluboké krizi.

Streamovací gigant vykázal po prvním čtvrtletí úbytek předplatitelů: streamer přišel až o 200 tisíc uživatelů a jeho akcie se na burze propadly o téměř 30 procent. Kromě toho Netflix zrušil hned několik řad plánovaných seriálů (Prokletá, Poslední království, Příležitostní detektivové z Baker Street) a představil nový model dražšího předplatného nebo levnější variantu s reklamou, doplňuje CNN.

Nahánění předplatitelů skrze drahé audiovizuální projekty a odkládání zisku na jindy začíná „skřípat“, píše deník The Guardian. Není to ovšem jediný předražený projekt, který se na diváky chystá v blízké době. Už na začátku léta se představí dosud nejdražší projekt Netflixu – akční velkofilm The Gray Man se pyšní rozpočtem přes 200 milionů dolarů.

Za hororové sci-fi Stranger Things z 80. let, kde skupina teenagerů čelí nebezpečným monstrům z paralelní dimenze, jsou zodpovědní bratři Ross a Matt Dufferovi. Režiséři a showrunneři seriálu přináší jaksi dospělejší a vážnější podívanou oproti předchozím sériím: představí se tu plejáda známých tváří z předchozích sérií jako je Winona Ryder, David Harbour nebo Millie Bobby Brown.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články