Klimatický protimluv. Němci řeší, proč Merkelová a AKK letí do USA dvěma různými letadly

Klimatická kontradikce

Klimatický protimluv. Němci řeší, proč Merkelová a AKK letí do USA dvěma různými letadlyNOVÉ
Kancléřka Angela Merkelová a ministryně obrany Annegret Kramp-Karrenbauerová. Foto:

Zdroj: Twitterový účet německého ministerstva obrany

1
Svět
Echo24
Sdílet:

Německá kancléřka Angela Merkelová a ministryně obrany Annegret Kramp-Karrenbauerová, zvaná AKK, poletí obě na východní pobřeží USA zhruba ve stejnou dobu. Přesto každá využije jiné letadlo. Tím podle německých médií a kritiků vytvoří zbytečně velkou uhlíkovou stopu nad Atlantikem a to ve dnech, kdy vláda v Berlíně schválila balík řady klimatických opatření a kdy se současně koná v New Yorku klimatický summit OSN.

S informací přišlo nedělní vydání Bildu. Podle dostupných informací poletí obě političky v podstatě ve stejnou chvíli, každá ale jiným strojem. Nehospodárný krok přichází jen krátce poté, co vláda kancléřky Merkelové oznámila v pátek přijetí balíčku opatření k ochraně ovzduší a snížení emisí oxidu uhličitého (CO2). Kompromis, jehož naplnění přijde na 50 miliard eur (1,3 bilionu Kč) do roku 2023, má spolkové republice pomoci dosáhnout klimatických cílů pro rok 2030.

Zatímco Merkelová míří na očekávaný klimatický summit OSN v New Yorku, kde má mimo jiné potvrdit plán na postupné opouštění uhelné energie, Kramp-Karrenbauerová, možná nástupkyně Merkelové, se setká se svým protějškem Markem Esperem, informuje Deutsche Welle.

Bild rozhodnutí kritizuje jako nešetrné k životnímu prostředí. Zprvu měly obě političky údajně cestovat spolu strojem Airbus A340, který měl přistát v New Yorku, odkud by se AKK vydala do hlavního města. Ministryně obrany měla v plánu se vrátit do Německa běžnou cestovní linkou, ale směrem do USA měla letět s Merkelovou. Kancléřství však z nespecifikovaného důvodu oznámilo, že si AKK musí zařídit vlastní lety tam i zpět.

Klimatický balíček, o němž od čtvrtečního večera strany vládní koalice – CDU, CSU a SPD – jednaly zhruba 19 hodin v kuse, počítá v první řadě se zpoplatněním oxidu uhličitého vyprodukovaného v oblastech dopravy a bydlení. Systém národních emisních povolenek se bude rozbíhat postupně od roku 2021, plně funkční – i když stále ještě s omezením minimální a maximální ceny – má být od roku 2026. Zpoplatnění CO2 povede ke zvyšování cen benzínu, nafty, zemního plynu i topných olejů.

Klesat od roku 2021 z rozhodnutí takzvaného klimatického kabinetu, jehož součástí je Merkelová a někteří další ministři, naopak budou ceny elektřiny. Už o rok dříve půjdou dolů ceny v dálkové železniční dopravě, kde se DPH sníží z 19 na sedm procent. Zdraží naproti tomu lety startující v Německu. Balíček dále počítá se zvýšenou podporou elektromobilů, pro které se má do roku 2030 vybudovat milion veřejně přístupných dobíjecích míst, nebo s většími investicemi do zateplení domů a výměny starých topení. Podíl obnovitelných zdrojů energie má stoupnout ze současných 44 na 65 procent.

Merkelová, podle níž dnes Německo nežije udržitelně, plány považuje za dobrý základ pro dosažení cíle pro rok 2030, kterým je snížení emisí skleníkových plynů o 55 procent ve srovnání s rokem 1990. Garancí, že se cíle na rozdíl od těch pro rok 2020 povede naplnit, je podle kancléřky mechanismus pravidelných kontrol pokroku.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články