Jeep Compass: Robustní a sebevědomý

Jeep Compass

Jeep Compass: Robustní a sebevědomýAUTOTEST 10
Auto
Sdílet:

Jeep jakožto tradiční značka spojená s vozidly do terénu nabízí v současné době řadu vozidel – od nejmenšího modelu Renegade přes velký Grand Cherokee až po extrémní Wrangler. Vyzkoušel jsem Compass, jenž zastupuje „městské“ SUV.

SUV se dneska prodávají s pohonem předních kol a v podstatě se u nich často ani nepředpokládá, že budou používána jinde než na silnici. I proto se zejména těm menším modelům říká městská SUV. Výhodou pro potenciální zákazníky může být zejména vyšší posaz a s tím souvisejícími lepší přehled o dění kolem a potažmo lepší pocit bezpečí.

Jeep je trochu svěží vítr a mezi všemi Karoqy, Quashqai a dalšími SUV vyniká nejen podařeným designem (což se o minulé generaci říct nedalo), ale i schopnostmi v terénu (více v boxu Pohon všech kole). Jak je na tom zbytek?

Testovaný vůz pohání turbodiesel o objemu 2,0 litru, nabízející lehce podprůměrný výkon 140 koní (na výběr je i verze 170 k). Projev motoru není nijak zajímavý, což se dá čekat. Zejména zastudena je přes průměrné odhlučnění slyšet typické naftové klapání, dynamika je v některých momentech (zejména při pružném zrychlování) trochu slabší, leč dostačující pro běžné ježdění při klidnější povaze řidiče. Točivý moment 350 Nm zajišťuje vozidlu o hmotnosti 1615 kg (což v této třídě není málo) zrychlení na stovku za 9,9 s a maximální rychlost 190 km/h. Běžné, využitelné hodnoty. Jeep slibuje spotřebu 5,7 l/100 km, té se mi během testu nepodařilo dosáhnout, ač jsem jezdil spíše klidněji. Při nejlepší vůli se mi podařilo jezdit za lehce přes 7 l/100 km.

Motor může být spojen s manuální převodovkou, v našem případě sloužil devítistupňový automat ZF. Je průměrného charakteru, na dálnici výrazně snižuje otáčky, ale jinak není vyloženě špatný, jen by mohl mít malinko rychlejší reakci při prudkém sešlápnutí pedálu plynu.

Robustní a sebevědomý

Řízení je tuhé. Jeep na silnici působí velmi robustně a docela sebevědomě. Zmíněné řízení vyžaduje trochu víc síly a má pomalejší převod, než je běžné, ale je to spíš dobře, protože se s ním vůz sebejistě ovládá. A je to Jeep, takže se tyto atributy hodí k jeho charakteru. Podvozek zvládá nerovnosti schopně, Compass nikde příliš neuskakuje a na nezpevněné cestě je dokonce nečekaně komfortní. Vyšší světlá výška (215 mm), krátký rozvor a převisy znamenají docela dobré schopnosti v terénu. Sympatický je i volič povrchu, umožňující přizpůsobit elektroniku aktuálním podmínkám. Pohon všech kol připojuje v případě potřeby zadní nápravu, což probíhá v duchu současných standardů zcela nerušivě. Od vozidla značky Jeep člověk očekává, že v terénu nebude úplně marné. Compass je v tomto ohledu v pohodě a díky možnosti uzamčení mezinápravového diferenciálu není na rozdíl od mnohých konkurentů ošizený.

Vnitřní prostor je docela dost plastový a stále využívá mnoho tlačítek (ačkoli nechybí dotekový displej), což je mi sympatické. Stejně jako fakt, že pokud jednou vypnete systém stop-start, vůz si vaši volbu pamatuje. Na tlačítka i dotekové ovládání infotainmentu (trochu oldschoolové) jsem si rychle zvykl.

Interiér je průměrně prostorný, neměl jsem problém s nedostatkem místa, i dozadu jsem si sedl v pohodě a bez problémů. Zavazadelník se základní hodnotou 438 litrů patří v rámci segmentu k podprůměrným (s rezervou ještě o 20 l méně). Útěchou budiž alespoň takřka rovná ložná plocha. Compass začíná na 604 290 Kč (s benzinovým motorem 1.4 o výkonu 140 k a pohonem předních kol), testovaná verze Limited stojí 872 290 Kč. Základní Karoq je trochu levnější, ale se slabším motorem.

Jeep nabízí víc výbav a vrcholná Limited v podstatě nepotřebuje příplatkové prvky, takže ji nepovažuji za předraženou.

Dobrou zprávou je, že Compass se jako terénní vůz pouze netváří, ale na nezpevněných cestách skutečně něco zvládne. Jeho připojitelný pohon všech kol lze přizpůsobit povrchu čtyřmi nastavitelnými mody od bláta po sníh, a dokonce je zde i možnost uzamčení mezinápravového diferenciálu. Systém dovolí převést všechen točivý moment na jedno jediné kolo, případně rozdělit v poměru půl na půl mezi nápravy. I díky slušné světlé výšce 215 mm je v terénu výkonnější než většina konkurentů.

Plusy:

Komfort podvozku, schopnosti v terénu, slušná výbava.

Minusy:

Menší zavazadelník, dynamika motoru.

Verdikt:

Jeep Compass vypadá zvenku dospěle a neotřele. Tvoří zajímavou alternativu k ostatním SUV a na testované verzi je sympatické, že vzhledem ke svému určení zvládne v terénu relativně dost. Stále je to Jeep a působí solidně. Interiér vypadá i přes použití relativně obyčejných plastů slušně, ve voze se dobře sedí a při jízdě je sebevědomý. Proč ne?

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články