Renault Megane R.S. Trophy: Radost nezmizela

Renault Megane R.S. Trophy: Radost nezmizelaautotest
Auto

Renault Megane R.S. Trophy

Hot-hatche s předním pohonem nejsou zrovna řidičskou nirvánou. Ovšem Megane R.S. Trophy dokazuje, že to stále jde dělat zábavně.

Megane začal svou dráhu v roce 1995 a v současné době se ve Španělsku vyrábí ve čtvrté generaci. Ačkoli model platí hlavně za běžný vůz nižší střední třídy, navíc nabízený i v praktické karoserii kombi a sedan (GrandCoupé), u něhož zákazníci oceňují hlavně férovou cenu a slušnou výbavu a dobrou nabídku různě výkonných benzinových a naftových motorů, už nějaký pátek existuje i ostrá verze, zvaná R.S. (podle Renault Sport, který stojí za jeho laděním). Když už máme léto plné hot-hatchů, pojďme se mu podívat na zoubek.

Renault Megane R.S. (a ostré Clio R.S.) jsme vždy považovali za to lepší, co v úzkém segmentu „sportovních“ hatchbacků existuje. Ostatně náš správný úsudek dokresluje i řada různých ocenění, kterých R.S. za svou nedlouhou historii získalo. Aktuální, třetí generace Megane R.S. je založena na současném Megane, ale je značně odlišná – o síle pod kapotou a schopnostech napovědí nejen širší podběhy kol a velká kola, ale i specifické doplňky. Vůz je nabízen ve třech výbavách: 280-Sport, 280-Cup a 300-Trophy. Jak správně tušíte, číslo označuje
výkon motoru.

Pod kapotou pracuje přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,8 litru, nabízející výkon 300 koní a 420 Nm točivého momentu. V praxi to při hmotnosti 1419 kg znamená schopnost zrychlit z klidu na stovku za 5,7 s a maximální rychlost dosahující hodnoty 260 km/h. Zajímavé hodnoty představující (podobně jako u VW Golf GTI TCR), jak daleko došly malé ostré hatchbacky – mají podobné dynamické parametry jako supersporty před dvaceti lety.

Usazení do skvěle tvarovaných sedadel Recaro s velmi výrazným vedením těla vzbuzuje očekávání, stejně jako hutný zvuk motoru, utlumeně dunící zpod kapoty. Na pohled to je sice jakási nepříliš estetická změť trubek, ale o tom to není. Podobně nevzhledných věcí najdete u vozu víc – stačí se podívat na displej uprostřed palubní desky, který vyšel z módy tak před sto lety. Ale nevadí. Hlavní je zážitek z jízdy, ten R.S. umí nabídnout velmi intenzivní. Instalace řízení zadní nápravy 4Control se sice lehce podepsala na nárůstu hmotnosti, ale zase přispěla k citlivějším reakcím při zatáčení. Při řízení vzpomínáme na předchozí generaci a její nečekaný cit. Ta současná totiž mění směr sice rychle a přesně, ale trochu necitlivě. Těžká 19palcová kola jen těžko zvládají koleje a vůz má
tendenci pod náporem točivého momentu různě tahat za volant, takže vyžaduje pevnou ruku.

Při každodenním používání brzy zjistíte, že Megane R.S. není synonymem pro komfortní ježdění, k tomu existují základní verze s malými koly a motory. Pětidveřová karoserie se příliš nekroutí, při okreskovém řádění si stejně všímáme spíš síly nadechujícího se motoru, slušného řazení a citlivých, účinných brzd. R.S. umí být pekelně rychlým vozem, který běžnému řidiči při jízdě zježí chlupy a může ho i pěkně vyškolit. Není zákeřný, jen prostě vyžaduje ovládací síly (například i při mačkání spojky či řízení) odpovídající jeho charakteru. Při klidném ježdění umí jezdit za 8,5 litru na 100 km, v nejostřejším režimu při drsném zacházení pak spotřeba samozřejmě dramaticky stoupá, stejně jako hluk způsobený centrálním výfukem, chlapácky prskajícím do okolí.

Zatímco normální pětidveřový Megane koupíte již od 364 900 Kč a dostanete to za to slušný vůz s dobrou výbavou, vrcholný R.S. je samozřejmě tak trochu imagemaker a podle toho je také určena jeho cena. Verzi 280 pořídíte v nižší výbavě R.S. za 740 900 Kč, vrcholné R.S. Trophy je o 100 000 Kč dražší s tím, že dalších 40 000 Kč zaplatíte (což nedělejte) za převodovku EDC. V rámci třídy ostrých hot-hatchů je to férová cena za vůz, který stále patří na vrchol svého segmentu z hlediska zábavnosti jízdy, vyváženosti a využitelnosti.


Foto: Renault

Plusy:
Motor, jízdní vlastnosti, zvuk, cena.


Minusy:
Velmi tuhý podvozek, vzhled displeje.

Související články