Čína omezuje vývoz vzácných nerostů. Budou automobilky zavírat?
NEROSTY VS. AUTOMOBILKY
Světové automobilky se obávají, že omezení vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nedostatku součástek a uzavírání továren. Snaží se proto zajistit si dodávky těchto kovů z jiných částí světa, uvedla agentura Reuters. „Situace je velmi napjatá,“ uvedla šéfka německého dodavatele kovového prachu NMD Nadine Rajnerová. Upozornila, že v některých zemích, například ve Švédsku, je sice velké množství kovů vzácných zemin, chybějí ale kapacity pro jejich těžbu a zpracování.
Podle poradenské společnosti AlixPartners má Čína v současné době pod kontrolou až 70 procent globální těžby vzácných zemin. „Do dvou měsíců mohou zastavit naši výrobu a celý automobilový průmysl,“ uvedl viceprezident severoamerické divize japonské automobilky Toyota Motor Ryan Grimm.
Omezení vývozu slitin, směsí a magnetů ze vzácných zemin z Číny představuje vážné riziko pro automobilový průmysl. Pokud se rychle nenajde řešení, může to způsobit zpoždění a výpadky ve výrobě. Agentuře Reuters to řekla šéfka německé automobilové lobby VDA Hildegard Müllerová. Už v minulých dnech varovaly GM, Volkswagen či Hyundai v dopise americkému prezidentovi, že čínské restrikce a pomalé vydávání licencí na vývoz vzácných zemin, mohou u automobilek vést k zastavení výroby některých součástek v řádu týdnů. Ze strany Číny se jedná o reakci na uvalená cla ze strany Trumpovy administrativy.
Čína v dubnu zařadila sedm vzácných zemin a souvisejících produktů na seznam pro kontrolu vývozu a donutila všechny vývozce požádat o licenci a to bez ohledu na státní příslušnost zahraničních zákazníků. Od zavedení omezení bylo uděleno několik licencí vývozcům magnetů ze vzácných zemin, které se používají v polovodičovém, automobilovém a obranném průmyslu. Složitý licenční proces ale může trvat měsíce a způsobuje zmatek na celních úřadech.
Nová omezení exportu kovů vzácných zemin z Číny vstoupí v platnost 8. listopadu. Někteří čínští vývozci podle zdrojů agentury Reuters bezprostředně po ohlášení těchto restrikcí zaznamenali výrazný nárůst objednávek ze zahraničí.
Svaz německého automobilového průmyslu VDA už minulý týden varoval, že nová omezení na vývoz kovů z Číny budou mít dalekosáhlé dopady na dodávky dotčených produktů do Německa i do celé Evropy. VDA je hlavní lobbistickou skupinou v německém automobilovém průmyslu.
EDITORIAL: Motoristé dostávají českou sodu
Kovy vzácných zemin jsou důležitými součástmi pro výrobu elektromobilů, stejně jako pro různé vyspělé technologie v elektronice a v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Očekává se, že poptávka po vzácných zeminách a klíčových minerálech v nadcházejících letech exponenciálně poroste s tím, jak nabírá na obrátkách transformace energetiky a přechod k čistším zdrojům.
Do skupiny kovů vzácných zemin patří 17 nerostů. Jsou to převážně prvky ve spodní části Mendělejevovy tabulky, mezi které patří neodym, praseodym, europium či terbium. Některé z nich se používají například při výrobě obrazovek, kde fungují jako luminofory. Jiné hrají nezastupitelnou roli při výrobě laserů, magnetů, bateriových článků pro hybridní a elektrické vozy nebo při výrobě systémů k produkci energie z obnovitelných zdrojů.