Audi A5 Coupé: Fajnový základ

Audi A5 Coupé: Fajnový základ
Auto

AUTO

Testované Audi A5 Coupé je přesným důkazem toho, že když si umíte vybrat kombinaci pohonu, můžete získat až nečekaně příjemný, nenáročný, ale přesto stylový vůz. Velká kupé, která jsou postavená na vozech střední třídy, mají svou přitažlivost. Aktuální model Audi A5 jde cestou zřetelného, jasného korporátního designu, k jehož charakteristice se hodí jedno slovo: efektní. A dá se říct, že ve finále je vlastně i vkusný.

Audi A5 je aktuálně nabízeno ve druhé generaci, kromě testované dvoudveřové karoserie klasického kupé se v nabídce objevuje i pětidveřový sportback. Komplexní nabídku druhé generace Audi A5 doplňuje kabriolet, ale vedle toho také ostré verze S5 a RS5. Pod kapotou lze ale kromě šestiválců mít i naftové motory (skoro to vypadá jako nějaká chyba doby, protože než mít vznětový motor v kabrioletu, tak to snad raději jezdit vlakem), ale i benzinový motor známý jako TSFI.

Dvoulitrový turbomotor TSFI je nabízen ve dvou výkonnostních verzích, ta slabší z nich (námi testovaná) má 190 koní, silnější potom 245 koní. Po týdnu intenzivního ježdění po českých silnicích (po jakých taky jiných v nouzovém stavu) lze s čistým svědomím prohlásit, že i slabší verze je dynamicky příjemná a vlastně dostatečná. Motor se ochotně nadechuje, plynule táhne k 6000 otáčkám za minutu, má sympaticky sytý zvuk a točivý moment 320 Nm nastupuje už v nízkých otáčkách. Papírově se to možná nezdá, ale reálně jsou pro 1,7 tuny těžké kupé hodnoty zrychlení na stovku za 7,3 s a maximální rychlost 241 km/h pocitově naprosto v pořádku. Sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic si se zážehovým motorem rozumí lépe než se vznětovými protějšky. I přes lehké zaváhání při prudkém rozjezdu z křižovatky (například na druhý rychlostní stupeň) jí není co vytknout, méně náročného řidiče dokáže pobavit i v manuálním režimu jízdy.

Testovaný vůz lze pochválit jednak za úroveň pohodlí, jednak za práci podvozku, který i s velkými (příplatkovými) koly v pohodě zvládal české silnice, aniž by se v interiéru ozývaly nějaké pazvuky nebo vznikal pocit, že při přejezdu nerovnosti upadne kus zavěšení. Trochu slabším článkem automobilu s pohonem předních kol byla pouze citelná nedotáčivost vozu při prudkých změnách směru, ovšem současně je pravda, že v táhlých dálničních obloucích elegantní kupé sedělo naprosto sebejistě. S citem v řízení se nedalo příliš počítat, ale celý systém působil přirozeně a nerušivě. Naprostým překvapením byly skvělé, hezky progresivní a nečekaně účinné brzdy. Vzhledem k tomu, že bylo možné se na ně naprosto spolehnout, mohli jsme si dovolit i ostřejší jízdu, aniž bychom se museli obával nějakých záludností.

Celý interiér Audi A5 Coupé je v duchu značky technicistně precizní, relativně intuitivní, rušený snad jen dotykovou obrazovkou, která poněkud nevkusně trčí z palubní desky. Není ani třeba dodávat, že veškeré podpůrné systémy fungují na vysoké úrovni, jediná drobná výtka může být vznesena snad jen k funkci nouzové brzdění, která ne vždy správně vyhodnotí situaci a jednou nás trochu vyplašila nepřiměřeným zásahem. Ostatně, podobné systémy bývají většinou funkční, ovšem nejsou zdaleka připraveny na všechny situace. I proto je docela praktické nastavit si v přehledném menu preference, a to včetně individuálního režimu vozu. Sportovní styl mu svědčí víc než klidné proplouvání krajinou.

Audi předvádí, že základ rozhodně nemusí být špatný, právě naopak. Dynamika nás přesvědčila, brzdy překvapily, celkové sladění auta zpříjemnilo celý týden. Přední sedadla dobře drží tělo, na zadní se mohou posadit i dospělí. Nenáročné Audi s přeplňovaným dvoulitrem jezdilo za 10 l na 100 km, na stylové, čitelné a sympatické kupé je to sympatická hodnota.

Základní verze se s cenovkou 1 153 900 Kč určitě nedá považovat za předraženou. Jen ale pozor na to, jak se rozvášníte s příplatky, pokud se neudržíte a budete si vymýšlet, klidně se dostanete až na 1,9 milionu Kč. A to už je dost…


Plusy:

Motor, jízdní vlastnosti, brzdy.


Minusy:
Vágní řízení, ceny příplatků.