Konec jedné éry německého průmyslu: Volkswagen dnes zavírá závod v Drážďanech

POTÍŽE AUTOPRŮMYSLU

Konec jedné éry německého průmyslu: Volkswagen dnes zavírá závod v Drážďanech
Továrna Volkswagenu v Drážďanech. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Automobilka Volkswagen poprvé ve své historii uzavře výrobní závod v Německu. V úterý sjede z výrobní linky poslední vůz v drážďanské továrně, známé jako takzvaná Průhledná továrna, která fungovala od roku 2001. Krok přichází v době, kdy se největší evropský výrobce aut potýká se slabší poptávkou, problémy na čínském trhu i dopady vysokých amerických cel, připomíná deník The New York Times.

Volkswagen už loni upozorňoval, že zvažuje omezení výroby kvůli nejisté poptávce v Evropě a Číně, která je jeho klíčovým odbytištěm, a také kvůli clům ve Spojených státech, jež výrazně zasáhla jeho prodeje. Uzavření drážďanského závodu je tak podle vedení firmy ekonomicky nevyhnutelné. „Rozhodnutí ukončit výrobu vozidel v Transparentní továrně po více než dvaceti letech jsme nepřijali lehkovážně,“ uvedl šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer. „Z ekonomického hlediska však bylo naprosto nezbytné.“

Závod v Drážďanech se po 24 letech výroby automobilů promění ve výzkumné centrum zaměřené na moderní technologie, jako jsou umělá inteligence, robotika nebo vývoj čipů. Volkswagen na projektu plánuje spolupracovat se zemskou vládou Saska a Technickou univerzitou v Drážďanech. Transparentní továrna, proslulá svými prosklenými stěnami a otevřeností pro návštěvníky, tak zůstane v provozu, ale v nové roli.

Pro zhruba 230 zbývajících zaměstnanců závodu firma podle dohody s podnikovou radou připravila několik variant řešení. Zaměstnanci dostanou nabídku odstupného, možnost předčasného odchodu do důchodu, případně převedení na jiná pracoviště koncernu.

Drážďanský závod byl otevřen v roce 2001 a postupně se v něm vyráběly modely Phaeton, e-Golf a naposledy elektrický vůz ID.3. Posledním automobilem, který z výrobní linky sjede, bude červený ID.3 GTX. Ten zůstane v továrně jako symbolický artefakt a bude podepsán zaměstnanci.

Volkswagen v posledních měsících tvrdě doplácel také na cla zavedená administrativou amerického prezidenta Donalda Trumpa. Firma uvedla, že právě cla se podílela na ztrátě 1,5 miliardy dolarů v posledním čtvrtletí a že náklady spojené s obchodními bariérami by letos mohly přesáhnout pět miliard dolarů. Slabší výkonnost čínské ekonomiky navíc zasáhla prodeje dražších modelů, což negativně dopadlo i na značku Porsche, která je většinově vlastněna koncernem Volkswagen.

Potíže automobilky se podle ekonomů do značné míry odrážejí v celkovém stavu německé ekonomiky, která se v letech 2023 a 2024 propadla a letos stagnuje. Ekonom ING Carsten Brzeski nicméně upozornil, že průmyslová výroba v Německu v poslední době vykazuje „opatrné známky dosažení dna“.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články