„Panoptikum, Uhříněves zlomena,“ pustil se Havlíček do úředníků. „Jste dobytek,“ reagoval starosta

SPOR POLITIKŮ

„Panoptikum, Uhříněves zlomena,“ pustil se Havlíček do úředníků. „Jste dobytek,“ reagoval starosta
Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) na jedné ze staveb Správy železnic. Foto: Twitterový účet Karla Havlíčka
Domov

Echo24

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) se ostře pustil do kritiky situace kolem stavby pražského okruhu. Jde podle něj o panoptikum a viníkem je pražská městská část Uhříněves. S tím ovšem silně nesouhlasí starosta městské části Praha 22, tedy Uhříněvsi, Vojtěch Zelenka (STAN). Ten ministra dokonce označil za „dobytek“ a brání se tím, že na tak náročnou akci, jakou je vydání územního rozhodnutí pro silniční okruh, nemá dostatek zkušených úředníků. Starosta zároveň odmítl, že by radnice stavbu okruhu záměrně oddalovala.

Spor ministra se starostou pražské městské části ohledně stavby pražského okruhu “SOKP 511 Běchovice – D1” se odehrál na Twitteru. Karel Havlíček se zde totiž veřejně pustil do úředníků uhříněvského stavebního úřadu. „Uhříněves zlomena. Panoptikum, kdy klíčový pražský okruh 14 měsíců nelogicky blokoval úředník z Uhříněvsi, je u konce. Po tlaku ministerstva dopravy a ředitelství silnic a dálnic jsme konečně získali územní rozhodnutí,“ napsal na svůj twitterový účet Havlíček.

Proti slovům ministra dopravy Havlíčka se ovšem ostře ohradil starosta příslušné městské části Vojtěch Zelenka a označil ministra za „dobytek“. „Pane ministře, jste dobytek a píši vám to jako starosta Uhříněvsi. Proč ministerstvo pro místní rozvoj pověřilo vydáním územního rozhodnutí náš stavební úřad, když tato řízení k dálnicím jinak řeší vaše ministerstvo? Myslíte, že u nás o to někdo stál? Nikoho jste se v roce 2018 neptali a rovnou to na nás hodili,“ kritizuje vládu starosta.

Ten později na Twitter přidal i fotografii, na základě které tvrdí, že není běžným postupem, aby stavbu pražského okruhu posuzoval stavební úřad městské části. Zveřejnil také část dopisu, v němž bylo Uhříněvsi sděleno, že bude rozhodnutí o územním rozhodnutí vydávat právě tato městská část.

Ministr dopravy Havlíček naopak říká, že podle zákona měl územní rozhodnutí vydat skutečně uhříněvský stavební úřad. „Je vidět, že pan starosta se v tom neorientuje. Není totiž pravda, že územní řízení by mělo podle zákona řešit ministerstvo dopravy. V roce 2018, kdy se žádalo o vydání územního rozhodnutí (ÚR), byla k vydání ÚR dle stavebního zákona oprávněná příslušná obec s rozšířenou působností (ORP). Jelikož stavba SOKP 511 prochází územím přes více ORP, byl ministerstvem pro místní rozvoj stanoven stavební úřad MČ 22 – Uhříněves jako oprávněný vydat územní rozhodnutí,“ sdělil deníku Echo24 v sobotu ministr Havlíček.

Do sporu se v sobotu na Twitteru vložila také ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO). Do gesce tohoto ministerstva totiž právě problematika stavebních řízení spadá. Starostovi Vojtěchu Zelenkovi sdělila, aby si přečetl platný stavební zákon. „Tyto speciální stavby umisťuje obecný stavební úřad a až stavební povolení vydává speciální stavební úřad, v daném případě ministerstvo dopravy. Ministerstvo pro místní rozvoj tento stavební úřad stanovilo v souladu s dnes platným stavebním zákonem,“ uvedla na Twitteru Dostálová.

Havlíček zkritizoval také skutečnost, že se celý proces neúměrně protahoval. „Přestože byla přislíbena i pomoc ze strany hlavního města Prahy, stalo se tak až po několika písemných urgencích. Chyběla jakákoliv nahraditelnost zástupce stavebního úřadu, argument na dotaz, proč se nic neděje, byla dovolená úřednice apod.,“ kritizuje ministr.

„Považuji za sprosté, co ministr napsal,“ říká starosta

Starosta Vojtěch Zelenka pro deník Echo24 odmítl, že by jeho úřad záměrně vydání územního rozhodnutí „blokoval.“ Vyjádření šéfa resortu dopravy ho podle svých slov urazilo. „Nazval jsem ho tímto způsobem (dobytkem – pozn. red.), protože považuji za neuvěřitelně sprosté, co napsal. My teď vypadáme jako bychom tu stavbu 14 měsíců nějakým způsobem zdržovali, seděli jsme na židlích, mleli mlýnkem a nic nedělali. Mě to strašně urazilo,“ řekl Zelenka.

„To územní řízení k takové stavbě v momentě, kdy máte několik set účastníků řízení a hodí vám do toho skoro 1200 nejrůznějších námitek, z čehož každou zvlášť musíte vzít a zvlášť vypořádat, pak vám z toho vznikne dokument, který má přes 600 stran,“ řekl deníku Echo24 starosta, podle kterého úřad na tuto agendu vyčlenil vedoucí stavebního úřadu a jednu referentku.

Chybí lidé

Uhříněvský stavební úřad se totiž potýká s nedostatkem zaměstnanců. V Praze, kde jsou obecně vyšší mzdy než na venkově, jsou totiž na úřadech stejné tabulkové platy jako ve zbytku republiky, což znamená, že úřady státní správy často obtížně obsazují volná pracovní místa. „My máme tabulkové platy a nejsme schopni ty lidi zaplatit. Za tyhle peníze k nám nikdo nejde a i když se to ohýbá horem dolem nějakými osobními ohodnoceními, tak těm lidem to za to nestojí,“ postěžoval si na platy ve státní správě starosta Zelenka.

„Pro Uhříněves to je náročný úkol,“ přiznává Havlíček

To, že vydání územního rozhodnutí na stavbu pražského okruhu, byl pro uhříněvský úřad náročný úkol, přiznává i ministr Havlíček. „V rámci objektivity musím uznat, že pro Uhříněves to je náročný úkol, i proto měníme stavební zákon,“ sdělil deníku Echo24.

Ten zároveň starostu Vojtěcha Zelenku zve na ministerstvo dopravy. „Pan starosta musí umět snést kritiku, věřím, že stížnosti obyvatel Uhříněvsi řeší s větším nadhledem. Jinak je na ministerstvu dopravy kdykoliv vítán, rádi mu vše vysvětlíme,“ dodal Karel Havlíček.

Do sporu se na sociální síti Twitter vložil i předseda poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek, který uvedl, že takové řízení podle něj neměl posuzovat malý stavební úřad, nýbrž specializované pracoviště. „Veřejně přiznáváte politický tlak na nezávislé správní rozhodování. Kdybyste mlčel, mohl jste vypadat chytře,“ dodal Kalousek směrem k Havlíčkovi.

Není to poprvé, co současná vláda svaluje vinu ohledně dopravních záležitostí na úředníky. Loni v listopadu si na nejmenovaného úředníka stěžoval předseda vlády Andrej Babiš (ANO), kterému vadilo, že není rozšířený zákaz předjíždění kamionů na D1 na více úseků. „Určitě se teď ptáte, proč máme dosud zákaz předjíždění kamionů jen na 54 kilometrech? Za to poděkujte zákonu o státní službě. Představte si, že i když já jako premiér v této zemi na to tlačím, a se mnou ministr dopravy, nějaký úředník pod ním to už tři měsíce ignoruje. Prostě to neřeší a nejsou na něj žádné páky. Přitom v minulosti už tady pokusy o zavedení zákazu předjíždění kamionů byly. Tady vidíte, jak funguje státní správa,“ řekl Babiš.

Deník Echo24 následně zjišťoval, zda skutečně rozšíření zákazu předjíždění brzdí svou údajnou ignorací úředník. Jak ministerstvo dopravy, tak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však tehdy odmítly, že by zákaz opožďoval některý z úředníků těchto dvou úřadů. Premiér Babiš následně nesdělil, o jakého úředníka se mělo jednat.