Vy dáte dárek, my dáme dárek, spokojeni budou tři

Vy dáte dárek, my dáme dárek, spokojeni budou tři
Komentáře

EDITORIAL

Dalibor Balšínek

Milí čtenáři, mám nápad, který může udělat radost hned několika lidem, minimálně nám, Vám, a ještě někomu třetímu.

Už více než čtyři roky pro Vás s kolegy připravujeme Echo24, Týdeník Echo a EchoPrime a nebudu nic zastírat, pro holou existenci médií nebyla složitější doba než tato digitální éra.

Tak jako se změnila řada věcí v politice, cestování, nakupování, vzdělávání, změnila digitalizace i média. Zmizela inzerce, přesněji změnila se cena, za kterou se prodá, protože ji převálcoval a drtivou většinu spolkl hlavně Facebook a Google. Samozřejmě nemá cenu plakat, a kdo chce přežít, musí se adaptovat na nové podmínky.

A my jsme se přizpůsobili. Echo vyrábíme v bytě, na přípravě vydání se podílí mnohem méně lidí, než kdy bylo zvykem, o zázemí, které jsme měli v předchozích redakcích, se nám může jen zdát. Ale nestěžujeme si. Práci máme rádi a těší nás, pokud ji Vy, čtenáři, oceníte.

A teď k věci. Echo nepracuje se ziskem. Každý rok vytváříme ztrátu, i když rok od roku nižší, a abychom se dostali na vyrovnaný rozpočet, potřebujeme dalších 2000 předplatitelů. A to mi připadá jako dosažitelný cíl, protože už teď máme zhruba 11 000 čtenářů, kteří si kupují Týdeník Echo, EchoPrime nebo komentáře na Echo24.

Většinou nám jsou věrní, zdá se, že jsou i spokojení, protože obnova předplatného se blíží 90 procentům. Jedenáct tisíc lidí, kteří jsou ochotni platit za náročné, nekonformní, ale poctivé médium – to není málo. Na svoji nezávislost také doplácíme, protože jsme nikdy nedostali žádný grant nebo veřejnou podporu, vždy to bylo něčím podmíněno – chtěli nás různě ohnout. Ale nechceme to vzdát, už jen kvůli těm 11 tisícům platících čtenářů.

Nemáme peníze na velkou ani střední reklamní kampaň, žijeme skromně a celý provoz Echa – tedy 22 lidí včetně stálých spolupracovníků, nájem, tisk Týdeníku, vývoj a údržba redakčních systémů, údržba serverů, které musí ustát i 1,4 milionu čtenářů měsíčně, připojení k internetu – stojí lehce přes 30 milionů ročně. To je rozpočet malé firmy, ale málokterá takto malá firma má společenský zásah a význam jako Echo.

A proto se obracím na Vás, naše čtenáře. Vy tušíte, proč je Echo užitečné, a nejlepší reklamní kampaň je doporučení spokojeného zákazníka, a proto Vám navrhuji, abyste pořídili roční předplatné Týdeníku Echo nebo EchoPrime jako dárek někomu, kdo to ocení a komu tím uděláte radost. Radost uděláte i nám a zároveň tím vyřešíte problém nákupu vánočních dárků. My Vám pošleme krásný certifikát na výstavním papíře v atraktivním kartonovém pouzdru.

A abyste z toho měli něco i Vy sami, pošleme Vám jednu ze tří knih, které jsme letos vydali. Mně to připadá jako zajímavý nápad a věřím, že v něm najdete kouzlo, které tolik potřebujeme, i Vy.

Předplatné s dárkem si můžete pořídit zde.