Díváme se dopředu, ne do zpětných zrcátek, říká šéf Budvaru Petr Dvořák

ROZHOVOR

Díváme se dopředu, ne do zpětných zrcátek, říká šéf Budvaru Petr DvořákNOVÉ
Šéf Budvaru Petr Dvořák Foto:

FOTO: Budvar

2
Domov
Ladislav Šustr
Sdílet:

Velké investice do provozu a úcta k tradičním hodnotám. Tak představuje svůj postoj k vedení pivovaru muž, který od loňského roku stojí v čele Budějovického Budvaru. Národní podnik v létě navázal nečekanou spolupráci, na své pípy pustil minipivovary. „Malé pivovary nám pomáhají otevírat oči,“ říká Petr Dvořák.

Budějovický pivovar byl založen před více než sto lety. Jak daleko sahá tradice vaření piva v Českých Budějovicích?

Až do 13. století, tehdy městu bylo uděleno právo várečné. My slavíme narozeniny 7. října, protože toho dne roku 1895 to všechno začalo. Dárek, který jsme si letos nadělili, bylo otevření nového logistického centra. I po 123 letech se pivovaru velmi daří. V žádném případě se nechystá do důchodu. Probíhají mohutné investice, aby pivovar mohl šlapat dál.

Byl pivovar úspěšný hned od svého začátku?

Na konci devatenáctého století byl založen jako protiváha zdejšímu německému pivovaru. Češi si i z důvodu národní hrdosti založili vlastní pivovar na severu města, tedy dnešní Budvar. Už od svého počátku je založen na národní myšlence. A s nástupem republiky oblíbenost pivovaru rychle rostla.

Zaměřoval se Budějovický Budvar už ve svých začátcích na export?

S vývozem se začínalo velmi brzy. Od začátku výroby se o pivovaru za hranicemi vědělo a jeho sláva pomohla k brzkému exportu. Po založení Jihočeských pivovarů se rozhodlo, že Budějovický Budvar bude exportní značkou. To byl moment, kdy se začal rozšiřovat zájem o vývoz.

Není v dnešní době národní pivovar přežitek?

Já osobně jsem přesvědčen, že naopak. Je to i jedna z věcí, které mi na dnešním Budvaru přijdou velmi zajímavé. Rád o našem pivovaru přemýšlím jako o národním pivovaru, ne jako o státním podniku. Všichni občané naší země jsou vlastně akcionáři. V dnešní době, kdy je víc než osmdesát procent českých pivovarů vlastněno zahraničním kapitálem, je Budějovický Budvar stoprocentně český.

Jak je na tom pověst ležáku Budweiser Budvar v zahraničí?

Myslím, že je zajímavé, jak dokážeme ve světě propagovat náš pivovar a celou tradiční značku Budvar. Dává nám to i širší prostor, jak přemýšlet nad tím, co je vlastně naší vizí a posláním. Smyslem národního pivovaru je, aby se o české pivo staral a šířil jeho dobré jméno doma i v zahraničí. Věřím tomu, že českému ležáku prošlapáváme cestu v cizině a českému pivu děláme dobré jméno.

Mluvil jste o pivovaru v souvislosti s tradicí. Na čem hlavně si Budvar zakládá?

Tradice je základem vaření našeho piva. V tomto pohledu chceme pokračovat a současně budeme sledovat, kam se posouvá kategorie či kam kráčí průmysl. Z toho důvodu také nemáme problém investovat do nových technologií. Díváme se dopředu, a ne do zpětných zrcátek. I když nesmíme zapomenout, že zpětná zrcátka máme.

Když porovnáme výstav před 100 lety a dnes, o jakém rozdílu se bavíme?

Před první světovou válkou jsme měli výstav 200 tisíc hektolitrů ročně, v roce 1918 jen 41 tisíc hektolitrů. Pivovar válkami velmi trpěl, ostatně jako většina podniků. O sto let později děláme přes 1,5 milionu hektolitrů piva ročně.

Máte ve výstavu cíl, kterého byste chtěl dosáhnout?

Objemy jsou jen jedním ukazatelem. Pivovar by měl dělat superkvalitní pivo a být zastáncem poctivého řemeslného přístupu. V současné době plánujeme rozšíření kapacity o 25 procent. Nicméně naše cíle zůstávají tři. Chceme vrátit Budvar tam, kam vždycky patřil. Tedy mezi prémiové značky na domácím trhu. Z pohledu exportu chceme pro Budvar etablovat pozice a zvyšovat povědomí o českém ležáku. Pro národní pivovar by bylo velmi zajímavé, kdyby se podařilo vybudovat značku český ležák jako kategorii. Myslím to v tom smyslu, že dnes velká část spotřebitelů přemýšlí v úrovni kategorií piva spíš než značek. Za hranicemi se zákazníci velmi rozmýšlejí, zda si dají IPU, APU, americký, či německý ležák. Pro Budvar, potažmo pro celé české pivo, by bylo obrovským vítězstvím, kdyby spotřebitelé znali navíc kategorii český ležák.

Budějovický Budvar má v plánu investice za dvě miliardy korun. Nedávno jste otevřeli nový logistický areál. Co bude dál?

V podstatě postupně rozšiřujeme celý areál. První bylo v plánu logistické centrum, abychom mohli pivo odvézt. Jako další je na řadě nová stáčecí linka. V současné době máme ve zkušebním provozu rozšíření sklepa, který budeme oficiálně otevírat koncem roku. Kapacita nám nebude stačit ani u spilky. V této části pivovaru chystáme stavbu cylindrokónických tanků, a to začátkem příštího roku. Do budoucna vše vyvrcholí rozšířením varny.

V létě jste poměrně překvapivě navázali spolupráci s minipivovary. Médii se nesly titulky jako „Obr pustil na pípu minipivovary“. Co tím sledujete?

Je to tak, s minipivovary spolupracujeme. Myslím si, že je velká spousta pozitivních věcí, které minipivovary do celého pivního odvětví přinášejí. Více se mluví o kvalitě piva, zákazníci se začínají zajímat o suroviny i proces výroby. Zároveň se posouvá cenová hladina i úroveň. Spotřebitelé si nyní začínají uvědomovat, že uvařit dobré a kvalitní pivo něco stojí. Malé pivovary nám pomáhají otevírat oči, co všechno může pivo znamenat.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články