Brusel se radikalizuje. Zákaz prodeje běžných aut do roku 2035
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
Jak málo času někdy v politice uběhne, než se z člověka se skandalizovanými postoji stane jeden z mnoha hlasatelů standardních postojů. A nikoli jeho splynutím ...
Symbolicky na výročí pádu Bastily předložila včera Evropská komise další etapu cesty k bezuhlíkové ekonomice, známou jako Green Deal (Zelený úděl). Tato je už opravdu hodně radikální a nese jméno Fit for 55. Právě o tolik procent mají být proti roku 1990 sníženy emise oxidu uhličitého. Jak už to při podobných ohláškách, které prudce zdražují život v Evropě, bývá, provází tyto návrhy osudová slova (odtud ony úděly). Nechyběla ani včera.
„Naše současná ekonomika fosilních paliv dosáhla svého limitu,“ prohlásila osudově německá předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. „Evropa je nyní prvním kontinentem, který představil kompletní architekturu bezuhlíkové ekonomiky.“
Balíček je velmi obsáhlý a radikální.
Jsou v něm nové daně na letecké palivo, rozšíření emisních povolenek, tedy jistých pokut za emise, do dalších oborů. Nová uhlíková cla, která se uvalí na zboží dovážené ze zemí, které nejsou tak uhlíkově progresivní jako Evropa. Ta mají zaručit, aby evropské firmy pod tlakem konkurence ze zemí, kde není uvalena tak drahá zelená regulace, nezkrachovaly. To všechno se v zásadních obrysech dalo očekávat. Všechny tyto teze jsou součástí Green Dealu, který byl schválen už na summitu Evropské unie loni 21. července spolu s historicky prvním společným evropským dluhopisem, z něhož se má část obřích nákladů na bezuhlíkovou ekonomiku kompenzovat.
Andrej Babiš měl právo veta. Nevyužil ho. Nikomu ani nevysvětloval proč. Nesnažil se vůbec vyjednávat. Takže až si zase v Čau lidi poslechneme, co všechno se na nás z Bruselu řítí a jak nám to zdraží život, je potřeba sednout ke Googlu a vyjet si zprávy ze summitů 16. prosince 2019 a 21. července 2021, kdy Andrej Babiš poslušně pro obě etapy Zeleného údělu zvedal ruku.
To, co teď jako bastilský návrh sledujeme, je rozpracování závěrů těchto zelených summitů. Evropská komise ale ještě přitvrzuje. Jedním z těch nejradikálnějších návrhů je zákaz prodeje aut se spalovacím motorem do roku 2035. Je to jedna z klasických ukázek bruselské utopie. Zatím není na trhu nic, co by auta se spalovacími motory za stejnou pořizovací a provozní cenu nahradilo. Ale ještě než se to vymyslí, už se rovnou ohlásí, že se zakážou.
Tento návrh je zatím jen prvním výstřelem Komise. Bude o něm ostrá debata. Nakonec ho bude muset schválit Evropská rada, kde bude mít premiér České republiky opět právo veta, a také Evropský parlament. Už z prvních ohlasů je zřejmé, že to vůbec nepůjde hladce.
Francouzský europoslanec Pascal Cafin, který reprezentuje stranu Vpřed! prezidenta Emmanuela Macrona, varuje, že jeho strana se ostře vymezí proti návrhům, které zvednou lidem cenu aut nebo topení. „Hluboce politicky nesouhlasím s názorem Evropské komise,“ říká Cafin.
Je to vrcholné politikum. Máme těsně před volbami. Všechny relevantní strany by měly tak jako Cafin jasně říct, co si o těchto zdražovacích nápadech Bruselu myslí a jak se budou rozhodovat, kdyby vládly.
Andrej Babiš si mohl dovolit v tichosti pro všechny zdražovací návrhy zvedat ruku, protože se tady o nich nevedla skoro žádná veřejná debata.