Dokáží ohlídat plynovody i hranice. České drony míří na východ i do Afriky

NOVÝ TRH NA PRAŽSKÉ BURZE

Dokáží ohlídat plynovody i hranice. České drony míří na východ i do AfrikyNOVÉ 3
Domov
Tereza Vilímová
Sdílet:

Tři roky česká společnost Primoco UAV vyvíjela bezpilotní letoun pro civilní letectví, který by mohly využívat vlády například k hlídání plynovodů a ropovodů, ochraně pobřeží a hranic nebo monitorování dolů. Nyní má tolik zakázek, že potřebuje rozšířit výrobu. Proto vstupuje na nový kapitálový trh pro menší a střední firmy START, který v květnu spouští pražská Burza cenných papírů.

„Dnes máme výrobu zavedenou, naplánovanou na výrobu čtyř letounů měsíčně. Vzhledem k tomu, že máme rozpracovaný objem zakázek na úrovni 130 letounů v průběhu jednoho roku, intenzivně pracujeme na navýšení výroby na 100 letounů ročně. Představuje to nejen větší množství lidí ve výrobě, ale i přípravky, zázemí, systém plánování a podobně,“ vysvětlil pro server Echo24 zakladatel společnosti Ladislav Semetkovský.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Nyní ve firmě pracuje 15 lidí, ale Semetkovský předpokládá, že ve středně dlouhodobém horizontu pěti let jich bude stovka. Společnost se zaměřuje na oblasti monitorování ropovodů, plynovodů – liniové stavby, ochranu hranic a pobřeží, nebo v oblasti geografie. Poslední kontrakt, který byl uzavřený ve spolupráci se společností Omnipol, byla dodávka bezpilotních letounů Královskému letectvu Malajsie pro ochranu pobřeží.

V květnu se Primoco UAV jako jedna ze tří firem zúčastní prvního dne trhu START, který rozjíždí pražská burza. Ten je určen pro menší a střední podniky s celkovou hodnotou mezi milionem a 80 miliony eur. Primoco UAV chce získané finanční prostředky z úpisu nových akcií využít pro výstavbu nového výrobního závodu s vlastní testovací dráhou, a to pro kapacitu 250 letounů ročně.

Vášeň pro létání

„Posledních 13 let podnikám v Ruské federaci a viděl jsem příležitost vytvořit civilní, profesionální bezpilotní letoun pro monitoring ropovodů a plynovodů, a nahradit tak klasické vrtulníky. Dvacet let jsem vyvíjel software, vydával online média. Často jsem přemýšlel, jak dělat ‚hmotný produkt‘, něco vyrábět. Obdivoval jsem svoje kamarády, například Ladislava Blažka, který navrhne, ušije a prodá pánský oblek. A vzhledem k tomu, že létám od roku 1999, letadla byla jasná volba,“ popsal začátek cesty bezpilotních letounů Semetkovský.

Společnost vyrábí komponenty na letoun, jako jsou motor či podvozek, ale i mnoho dalších částí. „Subdodavatele máme nejen z České republiky, ale i Španělska nebo Norska. Payload, platící zatížení, je dle požadavků zákazníka a spolupracujeme s předními výrobci v dané oblasti. Například LIDAR laserový scanner je rakouské firmy Riegl nebo EO/IR kamera australské firmy UAV Vision,“ uvedl Semetkovský.

Primoco se orientuje především na Blízký Východ, Asii, Afriku, Jižní Ameriku a Ruskou federaci a to z pohledu poskytování leteckých prací. Vzhledem k tomu, že EU embarguje určité komodity, nemůže firma prodávat bezpilotní letouny, ale pouze jimi poskytovat letecké práce.

Na světě podle Semetkovského existuje deset letounů podobných tomu, co vyrábí Primoco. „Naše výhody jsou hotový produkt, sériová výroba, skvělá cena, geopoliticky nekonfliktní Česká republika a výborné technické vlastnosti. Naše UAV je schopné plně automaticky vzlétnout a přistát,“ dodává.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Česká koruna byla letos druhou nejrychleji rostoucí měnou světa

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články