Masakr na dětském hřišti. Korejská Hra na oliheň asi porazí všechny seriály Netflixu

KOREJSKÝ SERIÁLOVÝ ÚSPĚCH

Masakr na dětském hřišti. Korejská Hra na oliheň asi porazí všechny seriály Netflixu
Hra na oliheň je extrémně brutální, sklízí ale nadprůměrný úspěch. Foto: Netflix
1
Svět

Echo24

Seriál Hra na oliheň z dílny Netflixu sklízí na svůj žánr nebývalý úspěch. Jedná se o extrémně násilnou podívanou, která vznikla v Jižní Koreji a navíc nemá podle odborníků nijak originální příběh. Přesto fascinuje miliony lidí po celém světě a pravděpodobně se stane nejúspěšnějším seriálem v historii Netflixu.

Na Česko-slovenské filmové databázi má seriál hodnocení 87 procent, což je vysoký nadprůměr na originální seriál Netflixu. Například dosud nejsledovanější seriál na této platformě, americké romantické drama Bridgertonovi, má hodnocení jen 61 procent. Horší hodnocení má i populární fantasy seriál Zaklínač nebo psychologický thriller You. Naopak o kousek lepší hodnocení má třeba Papírový dům (La Casa de Papel) nebo Sexuální výchova.

Seriál Hra na oliheň je však podle BBC speciální především tím, že nemá nijak originální příběh. Podle odborníků se jedná o korejské Hunger Games, kde také dochází k zabíjení účastníků soutěže. Právě v tom je ale Hra na oliheň specifická. „Koncept je naprosto banální. Chudí lidé vstoupí do jednoduché hry, v níž mohou získat pohádkovou výhru. Netuší však, že při ní mohou zemřít,“ uvádí jeden z odborníků pro BBC.

456 účastníků soutěže je vybráno podle jednoho společného vzorce, špatné ekonomické a sociální situace. Téměř v přepočtu 852 milionů korun získá vítěz, který projde šesti různými koly. Rychle ale účastníci zjistí, že pokud prohrají, zemřou. Seriál se netají otevřenou brutalitou, která kontrastuje s velmi jednoduchými dětskými hrami.

Například se jedná o jistou obdobu české „cukr, káva, limonáda“, kdo se ale pohne, ten je okamžitě zastřelen. Pro svou brutalitu média seriál označují jako „masakr na dětském hřišti.“

„Hry jsou jednoduché, proto se diváci mohou mnohem více soustředit na postavy, s nimiž se mohou jednoduše spojit, protože to jsou lidé, kteří bojují s určitou formou sociálních či finančních problémů,“ uvedl režisér Dong-hyeok Hwang.

Podle odborníka na mezinárodní kulturní studia Pyeong-ganga Kima se postavami ztotožňují hlavně mladí lidé. „Často se cítí vykořenění a těžko shánějí práci. Tady vidí člověka, který má problém s gamblingem, jiného, kterého zneužívají zaměstnavatelé a další podobné postavy,“ uvedl Kim. Západní média srovnávají Hru na oliheň s filmem Parazit, který v roce 2019 vyhrál Oscara. Ten se také zaměřuje na rozdíly mezi chudými a bohatými a nerovnost a nespravedlnost ve společnosti.